Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
HEARING DEVICES and IMPLANTS -Fall Semester2+236
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssist.Prof. Bahtiyar ÇELİKGÜN
Name of Lecturer(s)
Assistant(s)Res. Ass. Furkan Büyükkal
Aimİşitme kayıplarında işitme cihazı ve koklear implant endikasyonlarının incelenmesi ve uygun ayarlamaların öğrenilmesi.
Course ContentThis course contains; History of Hearing Aid,Hearing anatomy and physiology,Behavioral and objective hearing tests,Hearing instrument parts, classification and electroacoustic properties,Hearing aids ear molds,Real ear measurement (REM),Programming hearing aids,Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conduction,Perception of talking with implants: the development of language repetition skills,Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in special cases,Assistive hearing devices,Case Studies.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Learns basic knowledge and applications of hearing aids and implants.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Explains the types and features of hearing aids and implants.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Applies the principles of taking and applying ear molds to children and adults with hearing loss.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Can carry out the selection of hearing aids and/or cochlear implants suitable for hearing loss and the programming of the hearing aid.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Performs real ear measurement (REM).12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 23: Concept Map Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1History of Hearing AidNo preperation
2Hearing anatomy and physiologyNo preparation
3Behavioral and objective hearing testsNo preparation
4Hearing instrument parts, classification and electroacoustic propertiesNo preparation
5Hearing aids ear moldsNo preparation
6Real ear measurement (REM)No preparation
7Programming hearing aidsNo preparation
8Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conductionNo preparation
9Perception of talking with implants: the development of language repetition skillsNo preparation
10Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric groupNo preparation
11Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric groupNo preparation
12Hearing aids and / or cochlear implant applications in special casesNo preparation
13Assistive hearing devicesNo preparation
14Case StudiesNo preparation
Resources
Powerpoint presentations and word files
1)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 72, 2013. 2)Textbook of Hearing Aid Amplification, Robert E. Sandlin, 2000, Singular Thomson Learning 3)Hearing Aids,Harvey Dillon,2012 Thieme. 4)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 5)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 6)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. 7)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours41456
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report21428
Term Project000
Presentation of Project / Seminar21428
Quiz2612
Midterm Exam21224
General Exam21224
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)172
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30)6
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
HEARING DEVICES and IMPLANTS -Fall Semester2+236
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssist.Prof. Bahtiyar ÇELİKGÜN
Name of Lecturer(s)
Assistant(s)Res. Ass. Furkan Büyükkal
Aimİşitme kayıplarında işitme cihazı ve koklear implant endikasyonlarının incelenmesi ve uygun ayarlamaların öğrenilmesi.
Course ContentThis course contains; History of Hearing Aid,Hearing anatomy and physiology,Behavioral and objective hearing tests,Hearing instrument parts, classification and electroacoustic properties,Hearing aids ear molds,Real ear measurement (REM),Programming hearing aids,Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conduction,Perception of talking with implants: the development of language repetition skills,Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in special cases,Assistive hearing devices,Case Studies.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Learns basic knowledge and applications of hearing aids and implants.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Explains the types and features of hearing aids and implants.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Applies the principles of taking and applying ear molds to children and adults with hearing loss.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Can carry out the selection of hearing aids and/or cochlear implants suitable for hearing loss and the programming of the hearing aid.12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Performs real ear measurement (REM).12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9A, E
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 23: Concept Map Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1History of Hearing AidNo preperation
2Hearing anatomy and physiologyNo preparation
3Behavioral and objective hearing testsNo preparation
4Hearing instrument parts, classification and electroacoustic propertiesNo preparation
5Hearing aids ear moldsNo preparation
6Real ear measurement (REM)No preparation
7Programming hearing aidsNo preparation
8Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conductionNo preparation
9Perception of talking with implants: the development of language repetition skillsNo preparation
10Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric groupNo preparation
11Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric groupNo preparation
12Hearing aids and / or cochlear implant applications in special casesNo preparation
13Assistive hearing devicesNo preparation
14Case StudiesNo preparation
Resources
Powerpoint presentations and word files
1)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 72, 2013. 2)Textbook of Hearing Aid Amplification, Robert E. Sandlin, 2000, Singular Thomson Learning 3)Hearing Aids,Harvey Dillon,2012 Thieme. 4)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 5)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 6)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. 7)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 17/12/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 17/12/2023 - 15:58