Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEARING DEVICES and IMPLANTS | - | Fall Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Name of Lecturer(s) | |
Assistant(s) | Res. Ass. Furkan Büyükkal |
Aim | İşitme kayıplarında işitme cihazı ve koklear implant endikasyonlarının incelenmesi ve uygun ayarlamaların öğrenilmesi. |
Course Content | This course contains; History of Hearing Aid,Hearing anatomy and physiology,Behavioral and objective hearing tests,Hearing instrument parts, classification and electroacoustic properties,Hearing aids ear molds,Real ear measurement (REM),Programming hearing aids,Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conduction,Perception of talking with implants: the development of language repetition skills,Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in special cases,Assistive hearing devices,Case Studies. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Learns basic knowledge and applications of hearing aids and implants. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Explains the types and features of hearing aids and implants. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Applies the principles of taking and applying ear molds to children and adults with hearing loss. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Can carry out the selection of hearing aids and/or cochlear implants suitable for hearing loss and the programming of the hearing aid. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Performs real ear measurement (REM). | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Teaching Methods: | 12: Problem Solving Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 23: Concept Map Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | History of Hearing Aid | No preperation |
2 | Hearing anatomy and physiology | No preparation |
3 | Behavioral and objective hearing tests | No preparation |
4 | Hearing instrument parts, classification and electroacoustic properties | No preparation |
5 | Hearing aids ear molds | No preparation |
6 | Real ear measurement (REM) | No preparation |
7 | Programming hearing aids | No preparation |
8 | Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conduction | No preparation |
9 | Perception of talking with implants: the development of language repetition skills | No preparation |
10 | Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric group | No preparation |
11 | Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric group | No preparation |
12 | Hearing aids and / or cochlear implant applications in special cases | No preparation |
13 | Assistive hearing devices | No preparation |
14 | Case Studies | No preparation |
Resources |
Powerpoint presentations and word files |
1)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 72, 2013. 2)Textbook of Hearing Aid Amplification, Robert E. Sandlin, 2000, Singular Thomson Learning 3)Hearing Aids,Harvey Dillon,2012 Thieme. 4)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 5)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 6)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. 7)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 4 | 14 | 56 | |||
Guided Problem Solving | 0 | 0 | 0 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 2 | 14 | 28 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 2 | 14 | 28 | |||
Quiz | 2 | 6 | 12 | |||
Midterm Exam | 2 | 12 | 24 | |||
General Exam | 2 | 12 | 24 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 172 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30) | 6 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEARING DEVICES and IMPLANTS | - | Fall Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Name of Lecturer(s) | |
Assistant(s) | Res. Ass. Furkan Büyükkal |
Aim | İşitme kayıplarında işitme cihazı ve koklear implant endikasyonlarının incelenmesi ve uygun ayarlamaların öğrenilmesi. |
Course Content | This course contains; History of Hearing Aid,Hearing anatomy and physiology,Behavioral and objective hearing tests,Hearing instrument parts, classification and electroacoustic properties,Hearing aids ear molds,Real ear measurement (REM),Programming hearing aids,Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conduction,Perception of talking with implants: the development of language repetition skills,Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric group,Hearing aids and / or cochlear implant applications in special cases,Assistive hearing devices,Case Studies. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Learns basic knowledge and applications of hearing aids and implants. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Explains the types and features of hearing aids and implants. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Applies the principles of taking and applying ear molds to children and adults with hearing loss. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Can carry out the selection of hearing aids and/or cochlear implants suitable for hearing loss and the programming of the hearing aid. | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Performs real ear measurement (REM). | 12, 14, 16, 19, 23, 4, 6, 9 | A, E |
Teaching Methods: | 12: Problem Solving Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 23: Concept Map Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | History of Hearing Aid | No preperation |
2 | Hearing anatomy and physiology | No preparation |
3 | Behavioral and objective hearing tests | No preparation |
4 | Hearing instrument parts, classification and electroacoustic properties | No preparation |
5 | Hearing aids ear molds | No preparation |
6 | Real ear measurement (REM) | No preparation |
7 | Programming hearing aids | No preparation |
8 | Cochlear implants: nomination criteria, parts of the implant and voice conduction | No preparation |
9 | Perception of talking with implants: the development of language repetition skills | No preparation |
10 | Hearing aid and / or cochlear implant applications in the pediatric group | No preparation |
11 | Hearing aids and / or cochlear implant applications in the gediatric group | No preparation |
12 | Hearing aids and / or cochlear implant applications in special cases | No preparation |
13 | Assistive hearing devices | No preparation |
14 | Case Studies | No preparation |
Resources |
Powerpoint presentations and word files |
1)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 72, 2013. 2)Textbook of Hearing Aid Amplification, Robert E. Sandlin, 2000, Singular Thomson Learning 3)Hearing Aids,Harvey Dillon,2012 Thieme. 4)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 5)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 6)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. 7)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |