Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
PEDIATRIC AUDIOLOGICAL EVALUATION | - | Spring Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Required |
Course Coordinator | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Name of Lecturer(s) | |
Assistant(s) | Res. Ass. Furkan Büyükkal |
Aim | In baby and children the cause of hearing loss and diagnosis of hearing loss, learning the follow-up after diagnosis |
Course Content | This course contains; Infancy and childhood hearing loss,Hearing loss genetics and etiology,Hearing loss, language development and effects of hearing loss,Newborn and school age hearing scans,Behavioral tests,VRA,Children with additional problems,Children with additional problems 2,Objective Tests - Immitansmetry and OAE,Objective Tests-ABR,Amplification systems,Pediatric cases and interpretation,Pediatric cases and interpretation,Pediatric cases and interpretation. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Can diagnose hearing loss and initiate rehabilitation process. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Knows Hearing Screening Programs and their results may report. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Explain the basic evaluation criteria used in infants and children. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Knows the terms used in infants and children. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Explain the causes of hearing loss. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 17: Experimental Technique, 19: Brainstorming Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Infancy and childhood hearing loss | No preparation |
2 | Hearing loss genetics and etiology | Preparing the subject from the proposed sources |
3 | Hearing loss, language development and effects of hearing loss | Preparing the subject from the proposed sources |
4 | Newborn and school age hearing scans | Preparing the subject from the proposed sources |
5 | Behavioral tests | Preparing the subject from the proposed sources |
6 | VRA | Preparing the subject from the proposed sources |
7 | Children with additional problems | Preparing the subject from the proposed sources |
8 | Children with additional problems 2 | Preparing the subject from the proposed sources |
9 | Objective Tests - Immitansmetry and OAE | Preparing the subject from the proposed sources |
10 | Objective Tests-ABR | Preparing the subject from the proposed sources |
11 | Amplification systems | Preparing the subject from the proposed sources |
12 | Pediatric cases and interpretation | Preparing the subject from the proposed sources |
13 | Pediatric cases and interpretation | Preparing the subject from the proposed sources |
14 | Pediatric cases and interpretation | Preparing the subject from the proposed sources |
Resources |
Pediatric Audiological Medicine, Newton,V.,E., Wıley-Blackwell,2009. Pediatric audiology: Diagnosis, Technology, and Management. Madell, J.R., & Flexer, C.,2008 New York: Thieme. Pediatric Audiology 0-5 years, McCormick, B., Taylor and Francis, 1988 Behavioral evaluation of hearing in infants and young children, Madell, J.R., Thieme, 1998 |
PowerPoint files |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | ||||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | ||||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | ||||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | ||||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 2 | 28 | |||
Guided Problem Solving | 4 | 6 | 24 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 4 | 2 | 8 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 4 | 4 | 16 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 6 | 4 | 24 | |||
General Exam | 6 | 4 | 24 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 6 | 8 | 48 | |||
Total Workload(Hour) | 172 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30) | 6 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
PEDIATRIC AUDIOLOGICAL EVALUATION | - | Spring Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Required |
Course Coordinator | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Name of Lecturer(s) | |
Assistant(s) | Res. Ass. Furkan Büyükkal |
Aim | In baby and children the cause of hearing loss and diagnosis of hearing loss, learning the follow-up after diagnosis |
Course Content | This course contains; Infancy and childhood hearing loss,Hearing loss genetics and etiology,Hearing loss, language development and effects of hearing loss,Newborn and school age hearing scans,Behavioral tests,VRA,Children with additional problems,Children with additional problems 2,Objective Tests - Immitansmetry and OAE,Objective Tests-ABR,Amplification systems,Pediatric cases and interpretation,Pediatric cases and interpretation,Pediatric cases and interpretation. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Can diagnose hearing loss and initiate rehabilitation process. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Knows Hearing Screening Programs and their results may report. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Explain the basic evaluation criteria used in infants and children. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Knows the terms used in infants and children. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Explain the causes of hearing loss. | 10, 13, 14, 16, 17, 19, 4, 9 | E |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 17: Experimental Technique, 19: Brainstorming Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Infancy and childhood hearing loss | No preparation |
2 | Hearing loss genetics and etiology | Preparing the subject from the proposed sources |
3 | Hearing loss, language development and effects of hearing loss | Preparing the subject from the proposed sources |
4 | Newborn and school age hearing scans | Preparing the subject from the proposed sources |
5 | Behavioral tests | Preparing the subject from the proposed sources |
6 | VRA | Preparing the subject from the proposed sources |
7 | Children with additional problems | Preparing the subject from the proposed sources |
8 | Children with additional problems 2 | Preparing the subject from the proposed sources |
9 | Objective Tests - Immitansmetry and OAE | Preparing the subject from the proposed sources |
10 | Objective Tests-ABR | Preparing the subject from the proposed sources |
11 | Amplification systems | Preparing the subject from the proposed sources |
12 | Pediatric cases and interpretation | Preparing the subject from the proposed sources |
13 | Pediatric cases and interpretation | Preparing the subject from the proposed sources |
14 | Pediatric cases and interpretation | Preparing the subject from the proposed sources |
Resources |
Pediatric Audiological Medicine, Newton,V.,E., Wıley-Blackwell,2009. Pediatric audiology: Diagnosis, Technology, and Management. Madell, J.R., & Flexer, C.,2008 New York: Thieme. Pediatric Audiology 0-5 years, McCormick, B., Taylor and Francis, 1988 Behavioral evaluation of hearing in infants and young children, Madell, J.R., Thieme, 1998 |
PowerPoint files |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | ||||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | ||||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | ||||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | ||||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |