Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
EXPERIMENTAL RESEARCH PLANNING, EXE CUTIVE and EVALUATION-Spring Semester2+025
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Name of Lecturer(s)
Assistant(s)Res. Ass. Furkan Büyükkal
AimResearch planning, execution, ability to perform scientific research ethics, choosing appropriate statistical methods and to gain the ability to interpret results
Course ContentThis course contains; Why is scientific research important?,Research methods,What is the project?,Project management,Creating hypothesis,Determination of the overall project goals and objectives,Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2,How is the research project prepared?,Ethical principles,Data collecting,Sample project evaluation,Sample project evaluation,Discussion of the prepared projects,General evaluation.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Be able to report the obtained results.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Interpret the results of the obtained data.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Knows the methods of data collection.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Define research planning stages.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Can plan certain work.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Define scientific working methods.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Teaching Methods:10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 2: Project Based Learning Model, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Why is scientific research important?No preparation
2Research methodsPreparation of the related subject from the recommended sources
3What is the project?Preparation of the related subject from the recommended sources
4Project managementPreparation of the related subject from the recommended sources
5Creating hypothesisPreparation of the related subject from the recommended sources
6Determination of the overall project goals and objectivesPreparation of the related subject from the recommended sources
7Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2Preparation of the related subject from the recommended sources
8How is the research project prepared?Preparation of the related subject from the recommended sources
9Ethical principlesPreparation of the related subject from the recommended sources
10Data collectingPreparation of the related subject from the recommended sources
11Sample project evaluationPreparation of the related subject from the recommended sources
12Sample project evaluationPreparation of the related subject from the recommended sources
13Discussion of the prepared projectsPreparation of the related subject from the recommended sources
14General evaluationPreparation of the related subject from the recommended sources
Resources
1. Proje Yönetimi, Avrupa Konseyi yayınları, Strassburg, ?Avrupa Konseyi ve Avrupa Komisyonu, Kasım, 2000. 2. Tübitak 3. Research design and evaluation in speech-language pathology and audiology, Franklin H. Silverman, Allyn and bacon, 1998. 4. Professional writing in speech-language patholoy and audiology, Robert Goldfarb, Yula Cherpelis, San Diego, Plural Pub, 2009. 5. Sağlık Alanlarında Araştırma Yötemleri, S. Özgür, Güneş Tıp Kitabevi, 2009.
PowerPoint files

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14228
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report14228
Term Project000
Presentation of Project / Seminar14228
Quiz7214
Midterm Exam12224
General Exam12224
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)146
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30)5
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
EXPERIMENTAL RESEARCH PLANNING, EXE CUTIVE and EVALUATION-Spring Semester2+025
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Name of Lecturer(s)
Assistant(s)Res. Ass. Furkan Büyükkal
AimResearch planning, execution, ability to perform scientific research ethics, choosing appropriate statistical methods and to gain the ability to interpret results
Course ContentThis course contains; Why is scientific research important?,Research methods,What is the project?,Project management,Creating hypothesis,Determination of the overall project goals and objectives,Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2,How is the research project prepared?,Ethical principles,Data collecting,Sample project evaluation,Sample project evaluation,Discussion of the prepared projects,General evaluation.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Be able to report the obtained results.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Interpret the results of the obtained data.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Knows the methods of data collection.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Define research planning stages.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Can plan certain work.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Define scientific working methods.10, 14, 16, 19, 2, 6, 9E
Teaching Methods:10: Discussion Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 2: Project Based Learning Model, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Why is scientific research important?No preparation
2Research methodsPreparation of the related subject from the recommended sources
3What is the project?Preparation of the related subject from the recommended sources
4Project managementPreparation of the related subject from the recommended sources
5Creating hypothesisPreparation of the related subject from the recommended sources
6Determination of the overall project goals and objectivesPreparation of the related subject from the recommended sources
7Genel hedefler ve proje amaçlarının belirlenmesi 2Preparation of the related subject from the recommended sources
8How is the research project prepared?Preparation of the related subject from the recommended sources
9Ethical principlesPreparation of the related subject from the recommended sources
10Data collectingPreparation of the related subject from the recommended sources
11Sample project evaluationPreparation of the related subject from the recommended sources
12Sample project evaluationPreparation of the related subject from the recommended sources
13Discussion of the prepared projectsPreparation of the related subject from the recommended sources
14General evaluationPreparation of the related subject from the recommended sources
Resources
1. Proje Yönetimi, Avrupa Konseyi yayınları, Strassburg, ?Avrupa Konseyi ve Avrupa Komisyonu, Kasım, 2000. 2. Tübitak 3. Research design and evaluation in speech-language pathology and audiology, Franklin H. Silverman, Allyn and bacon, 1998. 4. Professional writing in speech-language patholoy and audiology, Robert Goldfarb, Yula Cherpelis, San Diego, Plural Pub, 2009. 5. Sağlık Alanlarında Araştırma Yötemleri, S. Özgür, Güneş Tıp Kitabevi, 2009.
PowerPoint files

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 17/12/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 17/12/2023 - 15:58