Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETTE GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ | SH1227580 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet uygulamalarında gerekli görüşme ilke ve tekniklerini yetkin bir şekilde değerlendirmek ve kulanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşmenin / Mülakatın Yeri Ve Önemi,Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşme / Mülakat Türleri -Bilgi Toplama Veya Sosyal İnceleme Görüşmeleri / Mülakatları -Bilgi Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Teşhis Veya Karar Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Tedavi Görüşmeleri / Mülakatları ,Görüşmenin/ Mülakatın Başlangıç Ve Gelişme Aşaması,Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması,İlk Görüşme/ Mülakat,Canlandırma / Role Playing,Görüşme/ Mülakatta Kullanılan Bazı Teknikler,Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi,Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma,Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları,Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme,İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat,Edilgenlik, Saldırganlık, Girişkenlik Ve Öz Denetim,Canlandırma / Role Playing ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.2.Görüşme ilke ve tekniklerine ilişkin bir görüş oluşturur. | 19, 5, 6, 9 | A |
2.Görüşme aşamalarını sınıflandırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A |
2.1.Sosyal hizmette görüşme türlerini açıklar. | 19, 9 | A |
2.2.Sosyal hizmet görüşmesinin ayırıcı özelliklerini tartışır. | 19, 20, 6, 9 | A |
3.Sosyal hizmet müdahalelerinde görüşme tekniklerini uygulayabilecektir. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A |
3.1.Çeşitli sosyal hizmet uygulamalarında müracaatçı ile mesleki ilişki kurma tekniklerini açıklar. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A |
4.Görüşmeleri raporlaştırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A |
4.1.Görüşmelerde kayıt tutma kurallarını açıklar. | 19, 4, 6, 9 | A |
4.2.Rapor yazma kurallarını açıklar | 19, 4, 6, 9 | A |
4.3.Mesleki raporların önemini tartışır. | 10, 16, 19, 4, 6, 9 | A |
5.Görüşme sürecinin dinamiklerini örnekleyebilecektir. | 19, 9 | A |
3.2.Görüşme amacına uygun teknikleri ayır eder | 10, 16, 9 | A |
5.1.Görüşme sürecinde karşılaştığı sorunları analiz eder. | 10, 15, 4, 9 | A |
5.2.Görüşme sürecini yönetir. | 15, 6, 8, 9 | A |
1. Görüşme ilke ve tekniklerini yorumlayabilecektir. | 15, 19, 4, 6 | A |
1.1. Görüşmenin içeriğini ve kavramlarını açıklar. | 19, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşmenin / Mülakatın Yeri Ve Önemi | |
2 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşme / Mülakat Türleri -Bilgi Toplama Veya Sosyal İnceleme Görüşmeleri / Mülakatları -Bilgi Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Teşhis Veya Karar Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Tedavi Görüşmeleri / Mülakatları | |
3 | Görüşmenin/ Mülakatın Başlangıç Ve Gelişme Aşaması | |
4 | Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması | |
5 | İlk Görüşme/ Mülakat | |
6 | Canlandırma / Role Playing | |
7 | Görüşme/ Mülakatta Kullanılan Bazı Teknikler | |
8 | Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi | |
9 | Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma | |
10 | Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları | |
11 | Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme | |
12 | İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat | |
13 | Edilgenlik, Saldırganlık, Girişkenlik Ve Öz Denetim | |
14 | Canlandırma / Role Playing |
Kaynak |
-Alfred Kadushin, Çeviri: Özlem Karakuş-Yalçın Özdemir: Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri-Nika Yayınevi, Ankara |
-Veli Duyan: Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını -Gönül Erkan: Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaacılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | ||||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 117 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(117/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETTE GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ | SH1227580 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet uygulamalarında gerekli görüşme ilke ve tekniklerini yetkin bir şekilde değerlendirmek ve kulanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşmenin / Mülakatın Yeri Ve Önemi,Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşme / Mülakat Türleri -Bilgi Toplama Veya Sosyal İnceleme Görüşmeleri / Mülakatları -Bilgi Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Teşhis Veya Karar Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Tedavi Görüşmeleri / Mülakatları ,Görüşmenin/ Mülakatın Başlangıç Ve Gelişme Aşaması,Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması,İlk Görüşme/ Mülakat,Canlandırma / Role Playing,Görüşme/ Mülakatta Kullanılan Bazı Teknikler,Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi,Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma,Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları,Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme,İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat,Edilgenlik, Saldırganlık, Girişkenlik Ve Öz Denetim,Canlandırma / Role Playing ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.2.Görüşme ilke ve tekniklerine ilişkin bir görüş oluşturur. | 19, 5, 6, 9 | A |
2.Görüşme aşamalarını sınıflandırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A |
2.1.Sosyal hizmette görüşme türlerini açıklar. | 19, 9 | A |
2.2.Sosyal hizmet görüşmesinin ayırıcı özelliklerini tartışır. | 19, 20, 6, 9 | A |
3.Sosyal hizmet müdahalelerinde görüşme tekniklerini uygulayabilecektir. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A |
3.1.Çeşitli sosyal hizmet uygulamalarında müracaatçı ile mesleki ilişki kurma tekniklerini açıklar. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A |
4.Görüşmeleri raporlaştırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A |
4.1.Görüşmelerde kayıt tutma kurallarını açıklar. | 19, 4, 6, 9 | A |
4.2.Rapor yazma kurallarını açıklar | 19, 4, 6, 9 | A |
4.3.Mesleki raporların önemini tartışır. | 10, 16, 19, 4, 6, 9 | A |
5.Görüşme sürecinin dinamiklerini örnekleyebilecektir. | 19, 9 | A |
3.2.Görüşme amacına uygun teknikleri ayır eder | 10, 16, 9 | A |
5.1.Görüşme sürecinde karşılaştığı sorunları analiz eder. | 10, 15, 4, 9 | A |
5.2.Görüşme sürecini yönetir. | 15, 6, 8, 9 | A |
1. Görüşme ilke ve tekniklerini yorumlayabilecektir. | 15, 19, 4, 6 | A |
1.1. Görüşmenin içeriğini ve kavramlarını açıklar. | 19, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşmenin / Mülakatın Yeri Ve Önemi | |
2 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Görüşme / Mülakat Türleri -Bilgi Toplama Veya Sosyal İnceleme Görüşmeleri / Mülakatları -Bilgi Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Teşhis Veya Karar Verme Görüşmeleri / Mülakatları -Tedavi Görüşmeleri / Mülakatları | |
3 | Görüşmenin/ Mülakatın Başlangıç Ve Gelişme Aşaması | |
4 | Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması | |
5 | İlk Görüşme/ Mülakat | |
6 | Canlandırma / Role Playing | |
7 | Görüşme/ Mülakatta Kullanılan Bazı Teknikler | |
8 | Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi | |
9 | Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma | |
10 | Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları | |
11 | Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme | |
12 | İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat | |
13 | Edilgenlik, Saldırganlık, Girişkenlik Ve Öz Denetim | |
14 | Canlandırma / Role Playing |
Kaynak |
-Alfred Kadushin, Çeviri: Özlem Karakuş-Yalçın Özdemir: Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri-Nika Yayınevi, Ankara |
-Veli Duyan: Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını -Gönül Erkan: Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaacılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | ||||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |