Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYO YAZIMI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Sonıa LOTFI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Orhan DEDE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Senaryo yazımının temel ilke ve aşamaları neler olduğunu; sinema anlatısında senaryonun yeri, önemi , senaryo yazımı yöntemleri hakkında bilgi vermek ve bu bilgiler ışığında, belirledikleri bir öyküyü senaryo haline getirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin genel tanıtımı, Senaryo Kavramı, Senaryonun bölümleri,Senaryo yazarının özellikleri, Senaryonun kullanım alanları,Senaryo yazımında aşamalar: temel öykü, geliştirim, sahne taslağı, senaryo, çekim senaryosu. ,Öykü ve öyküleme, Öyküleme biçimleri,Öykü öğelerinin düzenlenmesi. Zaman, mekan ve karakter ilişkileri.,Tip ve karakterler; karakter ve çatışma kavramlarının örnekler üzerinde çözümlenmesi. ,Karakter ve işlevi. Ana karakter , yan karakter. Senaryoda karakterin işlenme yöntemleri. Seçme, Eleme, Karmaşıklık, Yalınlık. Filmler üzerinden karakter analizi,Zaman ve mekan kullanımı. Sahne, sahnenin yapısı, sahnelerin işlevleri, sahneler arası bağlantılar, sahne taslağı yazmak, filmin iskeletinin oluşturulması.,Konuşma örgüsü (diyalog) ve senaryoda diğer sesler.,Senaryoda zaman kullanımı. Şimdiki zamanın sürekliliği, geçmişe uzun dönüşler, flashbackler, geçmiş zamanın sürekliliği, gelecek zamanın sürekliliği.,Öğrencilerin yazdıkları senaryolar üzerinde değerlendirme çalışması. ,Çekim senaryosu yazımı ve örnekler,Proje Sunumu,Proje sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Klasik dramatik yapının öğelerini tanıyabilecek ve anlatı yapısını betimleyecektir. | 10, 16, 9 | |
2- Sahne taslağı, senaryo ve çekim senaryosunu biçim kurallarına uygun olarak yazacaktır. | 12, 19, 37, 4, 5 | A |
3- Senaryonun evrelerini kurabilecektir. | 19, 37, 5, 8, 9 | |
4- Senaryo yazım diline hâkim olup, bu dili kullanarak bir film öyküsünü yazılı forma dönüştürebilecektir. | 13, 14, 9 | A, E |
5- Kurduğu öyküden yola çıkarak sinopsis ve tretmanı biçim kurallarına uygun olarak yazabilecektir. | 16, 19, 5, 8, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, Senaryo Kavramı, Senaryonun bölümleri | |
2 | Senaryo yazarının özellikleri, Senaryonun kullanım alanları | |
3 | Senaryo yazımında aşamalar: temel öykü, geliştirim, sahne taslağı, senaryo, çekim senaryosu. | |
4 | Öykü ve öyküleme, Öyküleme biçimleri | |
5 | Öykü öğelerinin düzenlenmesi. Zaman, mekan ve karakter ilişkileri. | |
6 | Tip ve karakterler; karakter ve çatışma kavramlarının örnekler üzerinde çözümlenmesi. | |
7 | Karakter ve işlevi. Ana karakter , yan karakter. Senaryoda karakterin işlenme yöntemleri. Seçme, Eleme, Karmaşıklık, Yalınlık. Filmler üzerinden karakter analizi | |
8 | Zaman ve mekan kullanımı. Sahne, sahnenin yapısı, sahnelerin işlevleri, sahneler arası bağlantılar, sahne taslağı yazmak, filmin iskeletinin oluşturulması. | |
9 | Konuşma örgüsü (diyalog) ve senaryoda diğer sesler. | |
10 | Senaryoda zaman kullanımı. Şimdiki zamanın sürekliliği, geçmişe uzun dönüşler, flashbackler, geçmiş zamanın sürekliliği, gelecek zamanın sürekliliği. | |
11 | Öğrencilerin yazdıkları senaryolar üzerinde değerlendirme çalışması. | |
12 | Çekim senaryosu yazımı ve örnekler | |
13 | Proje Sunumu | |
14 | Proje sunumu |
Kaynak |
Öğretim elemanının ders notları |
1-Sinema ve T.V. İçin Senaryo Yazmak - Alan A. Armer, 2-Senaryo Yazımı - William Miller |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Radyo ve Televizyonculuk konusunda bilinmesi gereken temel kavramlara hakimdir. | X | |||||
2 | Radyo ve Televizyon Sisteminin genel işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Radyo ve Televizyon Mevzuatı hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Temel hukuk ve meslek etiği bilgisine sahiptir. | X | |||||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim bilgilerini kazanır. | X | |||||
6 | Alanla ilgili mevzuatı yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
7 | Mevzuattan kaynaklı iş ve işlemleri takip eder ve sonlandırır. | X | |||||
8 | Hizmet sunumu için gerekli olan bilişim teknolojilerini kullanabilir ve yeterli düzeyde İngilizce bilir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda radyo ve televizyon işlemlerini bireysel veya takım çalışmasına uygun bir şekilde sürdürür. | X | |||||
10 | Bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, alanla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğini kazanır. | X | |||||
12 | Radyo ve televizyonun işleyişi hakkında edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak iletir. | X | |||||
13 | Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak diğer kişi ve kurumlardan gelen istek ve beklentilere cevap verir. | X | |||||
14 | Alanla ilgili edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda çalışmalarını sürdürür. | X | |||||
15 | Mesleki etik, sorumluluk, kalite, hukuk bilgisine sahip olarak iş ve işlemleri hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 16 | 64 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYO YAZIMI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Sonıa LOTFI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Orhan DEDE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Senaryo yazımının temel ilke ve aşamaları neler olduğunu; sinema anlatısında senaryonun yeri, önemi , senaryo yazımı yöntemleri hakkında bilgi vermek ve bu bilgiler ışığında, belirledikleri bir öyküyü senaryo haline getirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin genel tanıtımı, Senaryo Kavramı, Senaryonun bölümleri,Senaryo yazarının özellikleri, Senaryonun kullanım alanları,Senaryo yazımında aşamalar: temel öykü, geliştirim, sahne taslağı, senaryo, çekim senaryosu. ,Öykü ve öyküleme, Öyküleme biçimleri,Öykü öğelerinin düzenlenmesi. Zaman, mekan ve karakter ilişkileri.,Tip ve karakterler; karakter ve çatışma kavramlarının örnekler üzerinde çözümlenmesi. ,Karakter ve işlevi. Ana karakter , yan karakter. Senaryoda karakterin işlenme yöntemleri. Seçme, Eleme, Karmaşıklık, Yalınlık. Filmler üzerinden karakter analizi,Zaman ve mekan kullanımı. Sahne, sahnenin yapısı, sahnelerin işlevleri, sahneler arası bağlantılar, sahne taslağı yazmak, filmin iskeletinin oluşturulması.,Konuşma örgüsü (diyalog) ve senaryoda diğer sesler.,Senaryoda zaman kullanımı. Şimdiki zamanın sürekliliği, geçmişe uzun dönüşler, flashbackler, geçmiş zamanın sürekliliği, gelecek zamanın sürekliliği.,Öğrencilerin yazdıkları senaryolar üzerinde değerlendirme çalışması. ,Çekim senaryosu yazımı ve örnekler,Proje Sunumu,Proje sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Klasik dramatik yapının öğelerini tanıyabilecek ve anlatı yapısını betimleyecektir. | 10, 16, 9 | |
2- Sahne taslağı, senaryo ve çekim senaryosunu biçim kurallarına uygun olarak yazacaktır. | 12, 19, 37, 4, 5 | A |
3- Senaryonun evrelerini kurabilecektir. | 19, 37, 5, 8, 9 | |
4- Senaryo yazım diline hâkim olup, bu dili kullanarak bir film öyküsünü yazılı forma dönüştürebilecektir. | 13, 14, 9 | A, E |
5- Kurduğu öyküden yola çıkarak sinopsis ve tretmanı biçim kurallarına uygun olarak yazabilecektir. | 16, 19, 5, 8, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, Senaryo Kavramı, Senaryonun bölümleri | |
2 | Senaryo yazarının özellikleri, Senaryonun kullanım alanları | |
3 | Senaryo yazımında aşamalar: temel öykü, geliştirim, sahne taslağı, senaryo, çekim senaryosu. | |
4 | Öykü ve öyküleme, Öyküleme biçimleri | |
5 | Öykü öğelerinin düzenlenmesi. Zaman, mekan ve karakter ilişkileri. | |
6 | Tip ve karakterler; karakter ve çatışma kavramlarının örnekler üzerinde çözümlenmesi. | |
7 | Karakter ve işlevi. Ana karakter , yan karakter. Senaryoda karakterin işlenme yöntemleri. Seçme, Eleme, Karmaşıklık, Yalınlık. Filmler üzerinden karakter analizi | |
8 | Zaman ve mekan kullanımı. Sahne, sahnenin yapısı, sahnelerin işlevleri, sahneler arası bağlantılar, sahne taslağı yazmak, filmin iskeletinin oluşturulması. | |
9 | Konuşma örgüsü (diyalog) ve senaryoda diğer sesler. | |
10 | Senaryoda zaman kullanımı. Şimdiki zamanın sürekliliği, geçmişe uzun dönüşler, flashbackler, geçmiş zamanın sürekliliği, gelecek zamanın sürekliliği. | |
11 | Öğrencilerin yazdıkları senaryolar üzerinde değerlendirme çalışması. | |
12 | Çekim senaryosu yazımı ve örnekler | |
13 | Proje Sunumu | |
14 | Proje sunumu |
Kaynak |
Öğretim elemanının ders notları |
1-Sinema ve T.V. İçin Senaryo Yazmak - Alan A. Armer, 2-Senaryo Yazımı - William Miller |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Radyo ve Televizyonculuk konusunda bilinmesi gereken temel kavramlara hakimdir. | X | |||||
2 | Radyo ve Televizyon Sisteminin genel işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Radyo ve Televizyon Mevzuatı hakkında bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Temel hukuk ve meslek etiği bilgisine sahiptir. | X | |||||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim bilgilerini kazanır. | X | |||||
6 | Alanla ilgili mevzuatı yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
7 | Mevzuattan kaynaklı iş ve işlemleri takip eder ve sonlandırır. | X | |||||
8 | Hizmet sunumu için gerekli olan bilişim teknolojilerini kullanabilir ve yeterli düzeyde İngilizce bilir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda radyo ve televizyon işlemlerini bireysel veya takım çalışmasına uygun bir şekilde sürdürür. | X | |||||
10 | Bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, alanla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğini kazanır. | X | |||||
12 | Radyo ve televizyonun işleyişi hakkında edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak iletir. | X | |||||
13 | Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak diğer kişi ve kurumlardan gelen istek ve beklentilere cevap verir. | X | |||||
14 | Alanla ilgili edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda çalışmalarını sürdürür. | X | |||||
15 | Mesleki etik, sorumluluk, kalite, hukuk bilgisine sahip olarak iş ve işlemleri hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |