Bilişim Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi (BİHM)

Proje Başlığı: Zorbalık Çemberini Aşmak
Yürütücü Kurum: İstanbul Medipol Üniversitesi Öğrenme Öğretme Ölçme ve Değerlendirme Merkezi (İMÖDEM) ve Bilişim Hukuku Araştırma ve Uygulama Merkezi
Paydaşlar: İstanbul Medipol Üniversitesi Eğitim ve Hukuk Fakülteleri, MEB Bağlı 7 farklı Eğitim Kurumu
Proje Süresi: 01 Mart 2024- 28 Şubat 2025
Hedef Kitle: 11-17 yaş aralığındaki ortaokul ve lise öğrencileri
1. Proje Kapsamı
Sosyal medya araçlarının yaygınlaşmasıyla birlikte akranlar arasında yaşanan önemli problemlerden birisi siber zorbalıktır. Çocuklar ve gençler siber zorbalığa maruz kalmakta ve siber mağdur olarak yaşamaktadırlar. Çocukların ve gençlerin sağlıklı bir şekilde gelişmeleri için çevremizi saran zorbalığa karşı bilinç kazanmak ve zorbalığa yönelik önlemlerden haberdar olmak gerekir. Yine çocuklar ve gençler siber zorbalığının yanında fiziksel (şiddete dayalı) ve sözel akran zorbalığına maruz kalmaktadırlar. Tüm bu boyutlarda toplumsal farkındalık oluşturmaya ve sorunlarla ilgili hukuki boyutların belirtilmesine ihtiyaç vardır. Ayrıca çocuk ve gençlerin bu sorunlarla başa çıkma yöntemlerini öğrenmeleri zorbalığa karşı alınacak önemli bir tedbirdir. Zorbalık Çemberini Aşmak projesinin amacı öğrencilerin sağlıklı psikolojik gelişimlerine katkı sağlamak için zorbalık türlerine yönelik farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Zorbalık Çemberini Aşmak projesi bağlamında okullarda siber zorbalık ve akran zorbalığı konularına yönelik eğitim seminerleri düzenlenmiştir. Zorbalık Çemberini Aşmak projesi İstanbul Medipol Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi, İstanbul Medipol Üniversitesi Öğrenme Öğretme Ölçme ve Değerlendirme Merkezi (İMÖDEM) ve Bilişim Hukuku Araştırma ve Uygulama Merkezi (BİHM) iş birliğiyle yürütülmüştür.
2. Proje Faaliyetleri
- Proje kapsamında Akran Zorbalığı ve Siber Zorbalık isimli yaklaşık 50 ekrandan oluşan içinde görsel ve videoların bulunduğu bir eğitim sunusu hazırlanmıştır.
- Eğitim Materyali MEB bünyesinde İstanbul Medipol Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrencilerinin PDR Stajı gördüğü 7 farklı kurumdaki öğrencilere sunulmuştur.
- Eğitim Seminerleri kapsamında öğrencilere akran zorbalığı ve siber zorbalığın tanımı, türleri, zorbalık davranışlarının etkileri, hukuki sonuçları ve zorbalıkla başa çıkma yöntemleri hakkında bilgilendirmeler yapılmıştır.
- Etkinliklere toplam 509 öğrenci katılmıştır. Proje kapsamında 319 öğrenci eğitim-çalışma grubunda ve 190 öğrenci de eğitim- kontrol grubunda yer almıştır. Böylece öğrenciler arasındaki farkındalık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır.
- Çalışma grupları kapsamında öğrencilerin zorbalık karşısında duyarlılık kazanmaları, birbirlerine destek olmaları ve güvenli bir okul ortamı oluşturmaları için çeşitli interaktif farkındalık artırma etkinlikleri yapılmıştır.
- Çalışma-Kontrol grubundaki öğrencilerle de paylaşılan zorbalık konulu bilgilendirme materyalleri, konuya dair temel farkındalık düzeyinin artırılmasına yönelik destekleyici eğitimleri kapsamıştır.
- Eğitim alan öğrencilerin zorbalık konusundaki farkındalık düzeylerini ölçmek ve programın etkisini değerlendirmek amacıyla 'Siber Zorbalık ve Akran Zorbalığı Farkındalık Programı Anketi' uygulanmıştır.
3. Sonuçlar ve Bulgular
Eğitim alan öğrencilerde, zorbalığa karşı bilinç düzeyinde kayda değer bir artış gözlemlenmiştir. Anket sonuçlarına göre:
- Akran Zorbalığı Farkındalığı: Eğitim alan çalışma grubundaki öğrencilerin diğer gruba göre akran zorbalığına ilişkin farkındalıklarının istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklı olduğu bulgulanmıştır.
- Siber Zorbalık Bilinci: Eğitim alan çalışma grubundaki öğrencilerin diğer gruba gruba göre siber zorbalığına ilişkin farkındalıkları istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklı olduğu bulgulanmıştır.
- Başa Çıkma Stratejileri: Eğitim alan öğrenciler, zorbalık karşısında başvurabilecekleri yasal ve sosyal destek mekanizmalarını öğrenmiş olduğunu ve bu konuda kendilerini daha hazırlıklı hissettiklerini belirtmişlerdir.
- Bulgular çalışma grubundaki öğrencilerin diğer gruba kıyasla zorbalığa karşı daha duyarlı, bilinçli ve müdahale etme eğiliminde olduğunu göstermektedir.
4. Proje Çıktıları ve Etkisi
Proje sonucunda:
- Toplamda 509 öğrenci zorbalıkla mücadele konusunda eğitim alarak bilinçlenmiştir.
- Eğitim ve Hukuk Fakülteleri öğrencileri, toplumda sosyal sorumluluk bilinci kazanarak sahada deneyim kazanmıştır.
- Zorbalık farkındalığı oluşturularak pozitif akran ilişkileri teşvik edilmiştir.
Proje, öğrencilerde zorbalıkla başa çıkma bilinci kazandırmakta başarılı olmuş ve uzun vadede toplum genelinde daha güvenli okul ortamlarının oluşturulmasına katkıda bulunmuştur.
Son Güncelleme Tarihi: 15/01/2025 - 14:03