Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL ŞİDDET VE REHABİLİTASYON | YHEM3136050 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin; şiddet ve türleri hakkında bilgi sahibi olması,şiddetin birey ve toplum üzerindeki etkilerini irdelemesi,şiddet uygulayan ve şiddet gören bireyin özelliklerini tanılaması, şiddeti biyolojik, kültürel,psikolojik, sosyal,politik ve felsefi yönlerden analiz ve sentez etmesi,şiddeti önleme ilkelerini bilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtılması Şiddet nedir? ,Sosyokültürel açıdan şiddet,Şiddet türleri ve yaklaşımlar,Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileri,Şiddetin kaynakları-nedenleri,Şiddetin uygulandığı alanlar,Aile içi şiddet ,İşyerinde şiddet ,Okulda şiddet ,Stres,kentleşme ve suç ,Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddete yönelik hukuki haklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Şiddet ve türlerini tanımlar. | 13, 14, 16, 19, 5, 9 | A |
Şiddet ve etkilerini bilmesi ve değerlendirir | 10, 13, 14, 15, 5 | A |
Şiddete yol açan faktörleri analiz eder | 13, 14, 16, 19, 5, 9 | A |
Şiddet türlerini analiz eder | 10, 13, 14, 5, 9 | A |
Şiddetten korunma ve rehabilitasyon ilkelerini bilir | 10, 13, 14, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması Şiddet nedir? | Kocacık,F.: ‘Şiddet olgusu Üzerine’.C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,Cilt 2,Sayı 1 |
2 | Sosyokültürel açıdan şiddet | Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul |
3 | Şiddet türleri ve yaklaşımlar | Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38 |
4 | Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileri | Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 |
5 | Şiddetin kaynakları-nedenleri | Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul |
6 | Şiddetin uygulandığı alanlar | Kazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi. |
7 | Aile içi şiddet | T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 |
8 | İşyerinde şiddet | Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul |
9 | Okulda şiddet | Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368) |
10 | Stres,kentleşme ve suç | Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,İstanbul S.77-82 |
11 | Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet | Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDET s.39-51 83-95 |
12 | Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon | T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 |
13 | Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon | Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul S.803-819 Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım S.960-986 |
14 | Şiddete yönelik hukuki haklar | T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 S.11-33 |
Kaynak |
Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDETŞ Şiddetin İzini Sürmek, Şiddet nedir. (http/www.flsfdergisi.com/sayı 12/1-18.pdf) (24 Temmuz 2013) Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38 T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 |
Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368) Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 T.C.Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı; Kadına yönelik Şiddetle Mücadele el Kitabı ,s.40 www.aile.gov.tr Kazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi. Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL ŞİDDET VE REHABİLİTASYON | YHEM3136050 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin; şiddet ve türleri hakkında bilgi sahibi olması,şiddetin birey ve toplum üzerindeki etkilerini irdelemesi,şiddet uygulayan ve şiddet gören bireyin özelliklerini tanılaması, şiddeti biyolojik, kültürel,psikolojik, sosyal,politik ve felsefi yönlerden analiz ve sentez etmesi,şiddeti önleme ilkelerini bilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtılması Şiddet nedir? ,Sosyokültürel açıdan şiddet,Şiddet türleri ve yaklaşımlar,Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileri,Şiddetin kaynakları-nedenleri,Şiddetin uygulandığı alanlar,Aile içi şiddet ,İşyerinde şiddet ,Okulda şiddet ,Stres,kentleşme ve suç ,Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon ,Şiddete yönelik hukuki haklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Şiddet ve türlerini tanımlar. | 13, 14, 16, 19, 5, 9 | A |
Şiddet ve etkilerini bilmesi ve değerlendirir | 10, 13, 14, 15, 5 | A |
Şiddete yol açan faktörleri analiz eder | 13, 14, 16, 19, 5, 9 | A |
Şiddet türlerini analiz eder | 10, 13, 14, 5, 9 | A |
Şiddetten korunma ve rehabilitasyon ilkelerini bilir | 10, 13, 14, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması Şiddet nedir? | Kocacık,F.: ‘Şiddet olgusu Üzerine’.C.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,Cilt 2,Sayı 1 |
2 | Sosyokültürel açıdan şiddet | Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul |
3 | Şiddet türleri ve yaklaşımlar | Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38 |
4 | Şiddetin birey ve toplum üzerinde etkileri | Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 |
5 | Şiddetin kaynakları-nedenleri | Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,istanbul |
6 | Şiddetin uygulandığı alanlar | Kazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi. |
7 | Aile içi şiddet | T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 |
8 | İşyerinde şiddet | Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul |
9 | Okulda şiddet | Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368) |
10 | Stres,kentleşme ve suç | Yavuz,R.,Tarhan,N.,Kocabaşoğlu,N.,Savrun,M.:(2000)Biyolojik, Sosyolojik,Psikolojik Açıdan Şiddet,İstanbul S.77-82 |
11 | Şiddet,kadın,gençlik, değişim ve şiddet | Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDET s.39-51 83-95 |
12 | Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon | T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 |
13 | Şiddeti önleme ilkeleri ve rehabilitasyon | Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul S.803-819 Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım S.960-986 |
14 | Şiddete yönelik hukuki haklar | T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 S.11-33 |
Kaynak |
Yavuz,R, TARHAN,N,:(2000)Biyolojik,sosyolojik, Psikolojik Açıdan ŞİDDETŞ Şiddetin İzini Sürmek, Şiddet nedir. (http/www.flsfdergisi.com/sayı 12/1-18.pdf) (24 Temmuz 2013) Gümüş,A.:(2006) ‘Şiddet Türleri’.Bir S0run Olarak Şiddet Sempozyumu, Ankara.Eğitim sen yayınları s.13-38 T.C.BAŞBAKANLIK Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı sayı.38 |
Deveci,H,Karadağ,R. Yılmaz,F,:İlköğretim Öğrencilerinin şiddet algıları, Electronic Journal of Social Science,Bahar-2008, C.7 S.24 (351-368) Tınaz,P,:İşyerinde Psikolojik Taciz(Mobbing) (2006) İstanbul Güleç,H., Topaloğlu,M., Ünsal,D., Altıntaş,M.. ‘Bir Kısır Döngü Olarak Şiddet’ :Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-current ApproachesinPsychiatry 2012, 4(1):112-137 T.C.Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı; Kadına yönelik Şiddetle Mücadele el Kitabı ,s.40 www.aile.gov.tr Kazancı,D,(2012) ‘Şiddet Türleri’ (duygusal,ekonomik,fiziksel,cinsel şiddet), Psikoloji,Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Makaleleri Kütüphanesi. Çam.O, Engin,E.:Ruh Sağlığı ve Hemşireliği (2014) İstanbul Öztürk,M.O, Uluşahin,A.:Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(2014) Ankara 12.basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |