Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE BİLİŞİM VE İNOVASYON | YHEM4113425 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik bilişimi ve inovasyonu hakkında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Teknolojik Gelişmelerin Hemşirelik Mesleğine Yansımaları,Bilişimde Temel Kavramlar and Hemşirelik Bilişiminin Önemi ,Bilişim Hemşireliğinde Yeterlilikler, Roller ve Eğitim,Sağlık ve Hemşirelik Bilişimi Uygulamaları,Elektronik Hasta Kayıtları ve Klinik Karar Destek Sistemleri,Dijital Hastane Dönüşümü Örneği,E-Sağlık, Tele Sağlık, Tele Tıp, Tele Hemşirelik,Hemşirelik Bilişiminin Etik ve Yasal Yönleri,Hemşirelikte İnovasyonun Önemi,Dünya'da ve Türkiye'de İnovasyon Örnekleri,İnovatif Fikir Oluşturma ve İnovasyona Dönüştürme,Patent ve Faydalı Model Belgelendirme Süreci ve Önemi,İnovatif Ürünü Hayata Geçirmek,İnovatif Ürün ya da Bilişim Uygulaması Geliştirme Süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik bilişimi ve inovasyon ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Dünyada ve Türkiye'deki hemşirelikte bilişim uygulamaları ve inovatif ürün örneklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. İnovatif bir ürün ya da bir bilişim teknolojisini tasarlar. | 16, 19, 2, 5 | F |
4. Hemşirelikte bilişim ve inovasyonun önemine inanır. | 16, 19, 2, 5 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknolojik Gelişmelerin Hemşirelik Mesleğine Yansımaları | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Bilişimde Temel Kavramlar and Hemşirelik Bilişiminin Önemi | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | Bilişim Hemşireliğinde Yeterlilikler, Roller ve Eğitim | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
4 | Sağlık ve Hemşirelik Bilişimi Uygulamaları | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
5 | Elektronik Hasta Kayıtları ve Klinik Karar Destek Sistemleri | Beşinci kaynağın incelenmesi |
6 | Dijital Hastane Dönüşümü Örneği | Altıncı kaynağın incelenmesi |
7 | E-Sağlık, Tele Sağlık, Tele Tıp, Tele Hemşirelik | Yedinci kaynağın incelenmesi |
8 | Hemşirelik Bilişiminin Etik ve Yasal Yönleri | Sekizinci kaynağın incelenmesi |
9 | Hemşirelikte İnovasyonun Önemi | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
10 | Dünya'da ve Türkiye'de İnovasyon Örnekleri | Onuncu kaynağın incelenmesi |
11 | İnovatif Fikir Oluşturma ve İnovasyona Dönüştürme | On birinci kaynağın incelenmesi |
12 | Patent ve Faydalı Model Belgelendirme Süreci ve Önemi | On ikinci kaynağın incelenmesi |
13 | İnovatif Ürünü Hayata Geçirmek | On ikinci kaynağın incelenmesi |
14 | İnovatif Ürün ya da Bilişim Uygulaması Geliştirme Süreci | İlgili ders notlarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Konukbay, D., Efe, M., &Yıldız, D. (2020). Teknolojinin hemşirelik mesleğine yansıması: sistematik derleme. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2(3), 175-182. 2. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. 3.Seçginli S. Hemşirelik Bilişimi. http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/hemsirelik_ao/hemsirelikbilisimi.pdf 4. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları 5. Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 6. The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 7. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 8. Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 9. Özbey, H., Başdaş, Ö. (2018). Hemşirelikte İnovasyon. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-7. 10. Kartal, H., & Kantek, F. (2018). Hemşirelikte inovasyon örnekleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(5), 57-63 11. Doğan Merih, Y., Alioğulları, A., Yaşar Kocabey, M., Gülşen, Ç., & Sezer, A. (2019). Hemşirelikte inovasyon kültürü oluşturma: bir başarı öyküsü. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 50(3), 175-181. 12. Doğan Merih, Y. (2018). İnovatif hemşirenin yol haritası. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi |
Ders notları, internet siteleri ve hemşirelik bilişimi ve inovasyon ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE BİLİŞİM VE İNOVASYON | YHEM4113425 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik bilişimi ve inovasyonu hakkında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Teknolojik Gelişmelerin Hemşirelik Mesleğine Yansımaları,Bilişimde Temel Kavramlar and Hemşirelik Bilişiminin Önemi ,Bilişim Hemşireliğinde Yeterlilikler, Roller ve Eğitim,Sağlık ve Hemşirelik Bilişimi Uygulamaları,Elektronik Hasta Kayıtları ve Klinik Karar Destek Sistemleri,Dijital Hastane Dönüşümü Örneği,E-Sağlık, Tele Sağlık, Tele Tıp, Tele Hemşirelik,Hemşirelik Bilişiminin Etik ve Yasal Yönleri,Hemşirelikte İnovasyonun Önemi,Dünya'da ve Türkiye'de İnovasyon Örnekleri,İnovatif Fikir Oluşturma ve İnovasyona Dönüştürme,Patent ve Faydalı Model Belgelendirme Süreci ve Önemi,İnovatif Ürünü Hayata Geçirmek,İnovatif Ürün ya da Bilişim Uygulaması Geliştirme Süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik bilişimi ve inovasyon ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Dünyada ve Türkiye'deki hemşirelikte bilişim uygulamaları ve inovatif ürün örneklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. İnovatif bir ürün ya da bir bilişim teknolojisini tasarlar. | 16, 19, 2, 5 | F |
4. Hemşirelikte bilişim ve inovasyonun önemine inanır. | 16, 19, 2, 5 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknolojik Gelişmelerin Hemşirelik Mesleğine Yansımaları | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Bilişimde Temel Kavramlar and Hemşirelik Bilişiminin Önemi | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | Bilişim Hemşireliğinde Yeterlilikler, Roller ve Eğitim | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
4 | Sağlık ve Hemşirelik Bilişimi Uygulamaları | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
5 | Elektronik Hasta Kayıtları ve Klinik Karar Destek Sistemleri | Beşinci kaynağın incelenmesi |
6 | Dijital Hastane Dönüşümü Örneği | Altıncı kaynağın incelenmesi |
7 | E-Sağlık, Tele Sağlık, Tele Tıp, Tele Hemşirelik | Yedinci kaynağın incelenmesi |
8 | Hemşirelik Bilişiminin Etik ve Yasal Yönleri | Sekizinci kaynağın incelenmesi |
9 | Hemşirelikte İnovasyonun Önemi | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
10 | Dünya'da ve Türkiye'de İnovasyon Örnekleri | Onuncu kaynağın incelenmesi |
11 | İnovatif Fikir Oluşturma ve İnovasyona Dönüştürme | On birinci kaynağın incelenmesi |
12 | Patent ve Faydalı Model Belgelendirme Süreci ve Önemi | On ikinci kaynağın incelenmesi |
13 | İnovatif Ürünü Hayata Geçirmek | On ikinci kaynağın incelenmesi |
14 | İnovatif Ürün ya da Bilişim Uygulaması Geliştirme Süreci | İlgili ders notlarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Konukbay, D., Efe, M., &Yıldız, D. (2020). Teknolojinin hemşirelik mesleğine yansıması: sistematik derleme. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2(3), 175-182. 2. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. 3.Seçginli S. Hemşirelik Bilişimi. http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/hemsirelik_ao/hemsirelikbilisimi.pdf 4. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları 5. Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 6. The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 7. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 8. Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 9. Özbey, H., Başdaş, Ö. (2018). Hemşirelikte İnovasyon. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-7. 10. Kartal, H., & Kantek, F. (2018). Hemşirelikte inovasyon örnekleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(5), 57-63 11. Doğan Merih, Y., Alioğulları, A., Yaşar Kocabey, M., Gülşen, Ç., & Sezer, A. (2019). Hemşirelikte inovasyon kültürü oluşturma: bir başarı öyküsü. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 50(3), 175-181. 12. Doğan Merih, Y. (2018). İnovatif hemşirenin yol haritası. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi |
Ders notları, internet siteleri ve hemşirelik bilişimi ve inovasyon ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |