Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YARA VE HEMŞİRELİK BAKIMI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Güncel rehberler doğrultusunda yara bakımı ile hemşirenin bu alandaki rol ve sorumlulukları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Yara ve hemşirelik bakımına giriş ,Derinin Yapısı ve Fizyolojisi,Yaranın Tanımı ve Sınıflandırılması,Yara İyileşme Süreci,Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler,Genel Yara Bakım İlkeleri,Basınç Yarası ve Hemşirelik Bakımı,Ara Sınav,Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı,Venöz / Arteryel Yaralar ve Hemşirelik Bakımı,Cerrahi Yara ve Hemşirelik Bakımı,Yara Bakım Ürünleri Ve Pansumanlar,Yara Bakım Organizasyonları ,Yara Bakımında Yeni Teknolojiler,Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaraya ilişkin temel kavramları açıklayabilmesi | 9 | A |
Yara bakımında kullanılan ürünleri açıklayabilmesi | 16, 9 | A |
Yara bakımında hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilmesi | 10, 9 | A |
Spesifik yara türlerini tanımlayabilmesi | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Yara ve hemşirelik bakımına giriş | 1. Kaynağın 1043-1053 sayfalarının incelenmesi. |
2 | Derinin Yapısı ve Fizyolojisi | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. |
3 | Yaranın Tanımı ve Sınıflandırılması | 4. Kaynağın 9-31 sayfalarının incelenmesi. |
4 | Yara İyileşme Süreci | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. |
5 | Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. |
6 | Genel Yara Bakım İlkeleri | 4. Kaynağın 97-111 sayfalarının incelenmesi. Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
7 | Basınç Yarası ve Hemşirelik Bakımı | 4. Kaynağın 51-67 sayfalarının incelenmesi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı | 4. Kaynağın 51-67 sayfalarının incelenmesi. |
10 | Venöz / Arteryel Yaralar ve Hemşirelik Bakımı | Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
11 | Cerrahi Yara ve Hemşirelik Bakımı | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
12 | Yara Bakım Ürünleri Ve Pansumanlar | 4. Kaynağın 111-125 sayfalarının incelenmesi. |
13 | Yara Bakım Organizasyonları | Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
14 | Yara Bakımında Yeni Teknolojiler | Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
15 | Dersin değerlendirilmesi | 4. Kaynağın 125-141 sayfalarının incelenmesi. |
Kaynak |
1. Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım,2010 2. Akyolcu N, Kanan N. Yara Ve Stoma Bakımı, 2015 3. Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr 4. Gündeş S; Yara Bakım İlkeleri Ve Kronik Yara Bakımı, Bilimsel Tıp Yayınevi, 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 7 | 7 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YARA VE HEMŞİRELİK BAKIMI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Güncel rehberler doğrultusunda yara bakımı ile hemşirenin bu alandaki rol ve sorumlulukları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Yara ve hemşirelik bakımına giriş ,Derinin Yapısı ve Fizyolojisi,Yaranın Tanımı ve Sınıflandırılması,Yara İyileşme Süreci,Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler,Genel Yara Bakım İlkeleri,Basınç Yarası ve Hemşirelik Bakımı,Ara Sınav,Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı,Venöz / Arteryel Yaralar ve Hemşirelik Bakımı,Cerrahi Yara ve Hemşirelik Bakımı,Yara Bakım Ürünleri Ve Pansumanlar,Yara Bakım Organizasyonları ,Yara Bakımında Yeni Teknolojiler,Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaraya ilişkin temel kavramları açıklayabilmesi | 9 | A |
Yara bakımında kullanılan ürünleri açıklayabilmesi | 16, 9 | A |
Yara bakımında hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilmesi | 10, 9 | A |
Spesifik yara türlerini tanımlayabilmesi | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Yara ve hemşirelik bakımına giriş | 1. Kaynağın 1043-1053 sayfalarının incelenmesi. |
2 | Derinin Yapısı ve Fizyolojisi | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. |
3 | Yaranın Tanımı ve Sınıflandırılması | 4. Kaynağın 9-31 sayfalarının incelenmesi. |
4 | Yara İyileşme Süreci | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. |
5 | Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. |
6 | Genel Yara Bakım İlkeleri | 4. Kaynağın 97-111 sayfalarının incelenmesi. Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
7 | Basınç Yarası ve Hemşirelik Bakımı | 4. Kaynağın 51-67 sayfalarının incelenmesi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı | 4. Kaynağın 51-67 sayfalarının incelenmesi. |
10 | Venöz / Arteryel Yaralar ve Hemşirelik Bakımı | Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
11 | Cerrahi Yara ve Hemşirelik Bakımı | 2. Kaynağın 1-29 sayfalarının incelenmesi. Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
12 | Yara Bakım Ürünleri Ve Pansumanlar | 4. Kaynağın 111-125 sayfalarının incelenmesi. |
13 | Yara Bakım Organizasyonları | Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
14 | Yara Bakımında Yeni Teknolojiler | Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr |
15 | Dersin değerlendirilmesi | 4. Kaynağın 125-141 sayfalarının incelenmesi. |
Kaynak |
1. Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım,2010 2. Akyolcu N, Kanan N. Yara Ve Stoma Bakımı, 2015 3. Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr 4. Gündeş S; Yara Bakım İlkeleri Ve Kronik Yara Bakımı, Bilimsel Tıp Yayınevi, 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |