Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA VE BESLENME BOZUKLUKLARINA GİRİŞ | SLT3112291 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ, |
Dersin Amacı | Yutma süreçlerinin anatomisi, fizyolojisi, nöroanatomisi ve nörofizyolojisini ve yutma işleyiş evrelerini tanımlamak; yutma bozukluklarının sınıflandırılması; nörojenik, mekanik, yapısal yutma bozuklukları ve nedenleri, çocuk ve yetişkin farklarını tanımlamak ve klinik değerlendirme basamaklarını, aletsel değerlendirmelerin avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yutma Bozukluklarına Giriş ve Epidemiyoloji; normal yutma ve yutma bozukluğu/disfaji tanımı,Yutma Bozukluklarının Anatomisi ve fizyolojisi,Yutma Mekanizmasının Anatomisi ve Fizyolojisi,Yutma Mekanizmasının Nörolojisi,Yutmanın oral hazırlık, oral, farengeal ve özefageal evreleri,Yetişkinlerde Nörololojik, yapısal, mekanik bozukluklardan ve Diğer Hastalıklardan Kaynaklanan Yutma Bozuklukları ve sınıflandırılması;,Çocuklarda yutma bozukluklarının etimolojisi, hastalıklar, sınıflandırılması,Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması,Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi,Yutma bozukluklarında aletsel değerlendirmeye giriş,Beslenme ve Diyet,Pediatrik Disfaji: Yutma ve Beslenme Bozukluklarının Değerlendirilmesi,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Normal yutma ve yutma bozukluklarını (disfaji) ve epidemiyolojisini tanımlar. | 9 | A |
2. Yutma mekanizmasının anatomisi, fizyolojisi ve nörolojisini açıklar. | 14, 37, 6, 9 | A, G |
3. Yutma mekanizmasının oral hazırlık, oral, farengeal ve özefageal evrelerini açıklar ve yetişkin çocuk farklarını ayırt eder. | 10, 37, 6, 8, 9 | A, E |
4. Yutma bozukluklarının çocuk ve yetişkinlerdeki nörolojik, yapısal, mekanik etiyolojisini ve fonksiyonel tanılarını sınıflandırır ve örnekler. | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | A, E |
5. Yutma bozukluklarında DKT olarak görevlerini, değerlendirme sürecine katkıda bulunabilecek farklı meslek/disiplinden ekip üyelerinin rollerini açıklar; kullanılan tarama ve öz-değerlendirme ölçeklerini karşılaştırır, | 10, 37, 6, 8, 9 | A, E |
6. Pediatrik ve yetişkin disfajde yutma ve beslenme bozukluklarının klinik değerlendirilme basamaklarını ve nasıl yapıldığını açıklar. | 10, 6, 9 | A, E |
7. Yutma bozukluklarında çocuk ve yetişkinlerde kullanılan aletsel değerlendirmeleri tanımlar, avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır. | 10, 13, 15, 4, 5, 6, 9 | A, E |
8. Yutma bozukluklarında beslenme ve diyet türlerini açıklar. | 10, 11, 13, 16, 37, 4, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yutma Bozukluklarına Giriş ve Epidemiyoloji; normal yutma ve yutma bozukluğu/disfaji tanımı | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Yutma Bozukluklarının Anatomisi ve fizyolojisi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
3 | Yutma Mekanizmasının Anatomisi ve Fizyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Yutma Mekanizmasının Nörolojisi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
5 | Yutmanın oral hazırlık, oral, farengeal ve özefageal evreleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Yetişkinlerde Nörololojik, yapısal, mekanik bozukluklardan ve Diğer Hastalıklardan Kaynaklanan Yutma Bozuklukları ve sınıflandırılması; | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
7 | Çocuklarda yutma bozukluklarının etimolojisi, hastalıklar, sınıflandırılması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
8 | Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
9 | Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
11 | Yutma bozukluklarında aletsel değerlendirmeye giriş | Konuyla ilgili teknoloji çalışmalarının incelenmesi |
12 | Beslenme ve Diyet | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
13 | Pediatrik Disfaji: Yutma ve Beslenme Bozukluklarının Değerlendirilmesi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
14 | Genel Tekrar | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders, Jeri A. Logemann Clinical Management of Swallowing Disorders, Thomas Murry and Ricardo Carrau Adult Swallowing Disorders, Michael A Crary and Michael E Groher Feeding and Swallowing Disorders in Infancy: Assessment and Management, Lynn S. Wolf , M.O.T., OTR, and Robin P. Glass, M.S. Baş Boyun Anatomisi, Eric W. Baker |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA VE BESLENME BOZUKLUKLARINA GİRİŞ | SLT3112291 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Seyhun TOPBAŞ, |
Dersin Amacı | Yutma süreçlerinin anatomisi, fizyolojisi, nöroanatomisi ve nörofizyolojisini ve yutma işleyiş evrelerini tanımlamak; yutma bozukluklarının sınıflandırılması; nörojenik, mekanik, yapısal yutma bozuklukları ve nedenleri, çocuk ve yetişkin farklarını tanımlamak ve klinik değerlendirme basamaklarını, aletsel değerlendirmelerin avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yutma Bozukluklarına Giriş ve Epidemiyoloji; normal yutma ve yutma bozukluğu/disfaji tanımı,Yutma Bozukluklarının Anatomisi ve fizyolojisi,Yutma Mekanizmasının Anatomisi ve Fizyolojisi,Yutma Mekanizmasının Nörolojisi,Yutmanın oral hazırlık, oral, farengeal ve özefageal evreleri,Yetişkinlerde Nörololojik, yapısal, mekanik bozukluklardan ve Diğer Hastalıklardan Kaynaklanan Yutma Bozuklukları ve sınıflandırılması;,Çocuklarda yutma bozukluklarının etimolojisi, hastalıklar, sınıflandırılması,Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması,Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi,Yutma bozukluklarında aletsel değerlendirmeye giriş,Beslenme ve Diyet,Pediatrik Disfaji: Yutma ve Beslenme Bozukluklarının Değerlendirilmesi,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Normal yutma ve yutma bozukluklarını (disfaji) ve epidemiyolojisini tanımlar. | 9 | A |
2. Yutma mekanizmasının anatomisi, fizyolojisi ve nörolojisini açıklar. | 14, 37, 6, 9 | A, G |
3. Yutma mekanizmasının oral hazırlık, oral, farengeal ve özefageal evrelerini açıklar ve yetişkin çocuk farklarını ayırt eder. | 10, 37, 6, 8, 9 | A, E |
4. Yutma bozukluklarının çocuk ve yetişkinlerdeki nörolojik, yapısal, mekanik etiyolojisini ve fonksiyonel tanılarını sınıflandırır ve örnekler. | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | A, E |
5. Yutma bozukluklarında DKT olarak görevlerini, değerlendirme sürecine katkıda bulunabilecek farklı meslek/disiplinden ekip üyelerinin rollerini açıklar; kullanılan tarama ve öz-değerlendirme ölçeklerini karşılaştırır, | 10, 37, 6, 8, 9 | A, E |
6. Pediatrik ve yetişkin disfajde yutma ve beslenme bozukluklarının klinik değerlendirilme basamaklarını ve nasıl yapıldığını açıklar. | 10, 6, 9 | A, E |
7. Yutma bozukluklarında çocuk ve yetişkinlerde kullanılan aletsel değerlendirmeleri tanımlar, avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır. | 10, 13, 15, 4, 5, 6, 9 | A, E |
8. Yutma bozukluklarında beslenme ve diyet türlerini açıklar. | 10, 11, 13, 16, 37, 4, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yutma Bozukluklarına Giriş ve Epidemiyoloji; normal yutma ve yutma bozukluğu/disfaji tanımı | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Yutma Bozukluklarının Anatomisi ve fizyolojisi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
3 | Yutma Mekanizmasının Anatomisi ve Fizyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Yutma Mekanizmasının Nörolojisi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
5 | Yutmanın oral hazırlık, oral, farengeal ve özefageal evreleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Yetişkinlerde Nörololojik, yapısal, mekanik bozukluklardan ve Diğer Hastalıklardan Kaynaklanan Yutma Bozuklukları ve sınıflandırılması; | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
7 | Çocuklarda yutma bozukluklarının etimolojisi, hastalıklar, sınıflandırılması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
8 | Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
9 | Yutma Bozukluklarının DKT ve ekip üyelerinin rolleri, tarama ölçeklerinin kullanılması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
11 | Yutma bozukluklarında aletsel değerlendirmeye giriş | Konuyla ilgili teknoloji çalışmalarının incelenmesi |
12 | Beslenme ve Diyet | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
13 | Pediatrik Disfaji: Yutma ve Beslenme Bozukluklarının Değerlendirilmesi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
14 | Genel Tekrar | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders, Jeri A. Logemann Clinical Management of Swallowing Disorders, Thomas Murry and Ricardo Carrau Adult Swallowing Disorders, Michael A Crary and Michael E Groher Feeding and Swallowing Disorders in Infancy: Assessment and Management, Lynn S. Wolf , M.O.T., OTR, and Robin P. Glass, M.S. Baş Boyun Anatomisi, Eric W. Baker |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |