Bu dersin amacı, öğrencilere besinlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ve fonksiyonlarını anlamalarını sağlayacak bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Besin kimyasına giriş,Suyun besinlerdeki önemi,Besinlerde karbohidratlar,Karbonhidratların tepkimeleri,Besinlerde amino asitler, peptidler ve proteinler,Proteinlerin reaksiyonları, tayin yöntemleri,Besinlerde lipidler,Lipitlerin tepkimeleri,Oksidasyon ve besinlerdeki etkileri,Yemeklik Yağlar ve analiz yöntemleri,Alkaloidler,Besin kimyasında kullanılan deneysel tayin yöntemleri,Endüstriyel besin analiz yöntemleri,Proje sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Besinlerin yapısını, depolama, üretim, pişirme ve hazırlama süreçlerinde yapılarındaki değişimleri ve besin analiz yöntemlerini beslenme ile ilişkisini tanımlar.
10, 17, 9
A, E
2.Üretimden tüketime besinlerde kimyasal değişimleri ve bu değişimlerin besin değerlerine etkilerini tartışır.
17, 9
A, E
3.Besin kimyası dersinde edindiği bilgiler ile besinler ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi açıklar.
18, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Besin kimyasına giriş
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
2
Suyun besinlerdeki önemi
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
3
Besinlerde karbohidratlar
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
4
Karbonhidratların tepkimeleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
5
Besinlerde amino asitler, peptidler ve proteinler
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
6
Proteinlerin reaksiyonları, tayin yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
7
Besinlerde lipidler
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
8
Lipitlerin tepkimeleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
9
Oksidasyon ve besinlerdeki etkileri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
10
Yemeklik Yağlar ve analiz yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
11
Alkaloidler
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
12
Besin kimyasında kullanılan deneysel tayin yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
13
Endüstriyel besin analiz yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
14
Proje sunumu
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
Kaynak
Ders notları
-Gıda Kimyası, Arsan Bilişli, 2012 ISBN: 0310181996.
-Gıda Kimyası, Mehmet Demirci, Şubat 2012 6. Baskı ISBN: 975-97146-2-0.
-Gıda Kimyası, İlbilge Saldamlı, Ankara 2004 ISBN: ISBN 9789756331163.
-Çeşitli bilimsel dergilerden elde edilen makaleler
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
2
28
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
10
10
Proje Sunumu / Seminer
1
5
5
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
2
2
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
17
17
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
28
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
160
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(160/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BESİN KİMYASI VE BESİN ANALİZLERİ I
BES2115200
Güz Dönemi
2+3
3,5
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Fatmanur ÖZYÜREK ARPA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere besinlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ve fonksiyonlarını anlamalarını sağlayacak bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Besin kimyasına giriş,Suyun besinlerdeki önemi,Besinlerde karbohidratlar,Karbonhidratların tepkimeleri,Besinlerde amino asitler, peptidler ve proteinler,Proteinlerin reaksiyonları, tayin yöntemleri,Besinlerde lipidler,Lipitlerin tepkimeleri,Oksidasyon ve besinlerdeki etkileri,Yemeklik Yağlar ve analiz yöntemleri,Alkaloidler,Besin kimyasında kullanılan deneysel tayin yöntemleri,Endüstriyel besin analiz yöntemleri,Proje sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Besinlerin yapısını, depolama, üretim, pişirme ve hazırlama süreçlerinde yapılarındaki değişimleri ve besin analiz yöntemlerini beslenme ile ilişkisini tanımlar.
10, 17, 9
A, E
2.Üretimden tüketime besinlerde kimyasal değişimleri ve bu değişimlerin besin değerlerine etkilerini tartışır.
17, 9
A, E
3.Besin kimyası dersinde edindiği bilgiler ile besinler ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi açıklar.
18, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Besin kimyasına giriş
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
2
Suyun besinlerdeki önemi
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
3
Besinlerde karbohidratlar
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
4
Karbonhidratların tepkimeleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
5
Besinlerde amino asitler, peptidler ve proteinler
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
6
Proteinlerin reaksiyonları, tayin yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
7
Besinlerde lipidler
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
8
Lipitlerin tepkimeleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
9
Oksidasyon ve besinlerdeki etkileri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
10
Yemeklik Yağlar ve analiz yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
11
Alkaloidler
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
12
Besin kimyasında kullanılan deneysel tayin yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
13
Endüstriyel besin analiz yöntemleri
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
14
Proje sunumu
Mebise yüklenen ilgili ders notunun okunması
Kaynak
Ders notları
-Gıda Kimyası, Arsan Bilişli, 2012 ISBN: 0310181996.
-Gıda Kimyası, Mehmet Demirci, Şubat 2012 6. Baskı ISBN: 975-97146-2-0.
-Gıda Kimyası, İlbilge Saldamlı, Ankara 2004 ISBN: ISBN 9789756331163.
-Çeşitli bilimsel dergilerden elde edilen makaleler
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.