Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TV DRAMALARINDA ANLATI YAPISI | RTS3114911 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere televizyon dramalarının temel anlatı yapısını anlatmak, karakter geliştirme tekniklerini öğretmek ve senaryo yazım becerilerini geliştirmek suretiyle etkili televizyon drama üretme yeteneklerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Televizyon dizilerinin ve dramalarının gücü Anlatı yapısı ve temel kavramlar Ders materyallerinin sunumu,Hikaye Anlatımının Temelleri Hikaye anlatımının önemi Klasik anlatı yapısı: Tanıtım, gelişme, doruk noktası, çözüm Karakterlerin tanıtımı ve çatışmaların kurulması,Karakter Geliştirme Karakter tanıtımı ve analizi Karakterlerin hedefleri, motivasyonları ve çatışmaları Karakter gelişimi ve değişimi,Alt Anlatılar ve Temalar Ana hikayenin yanı sıra alt anlatıların kullanımı Temaların belirlenmesi ve işlenmesi Alt metinlerin hikayeye katkısı,Karakter İlişkileri ve Duygusal Dinamikler Karakterler arası ilişkilerin geliştirilmesi Duygusal dinamiklerin oluşturulması Karakterlerin motivasyonlarının ilişkilere etkisi,Tema ve Atmosfer Oluşturma Hikaye temasının ve atmosferin belirlenmesi Tema ve atmosferin görsel, işitsel ve diyalog yoluyla yansıtılması Televizyon dramasında görsel anlatım teknikleri,Anlatı Yapısı ve Senaryo Yazımı Anlatı yapısının öğrenilmesi ve uygulanması Senaryo yazma teknikleri ve formatı Televizyon dizisi senaryosunun oluşturulması,Vize,Karakter Gelişimindeki Değişimler Karakterlerin hikaye boyunca nasıl değiştikleri Karakter gelişimini ve değişikliklerini gösterme Karakterlerin evrimi,Gerilim ve Tansiyon Yönetimi Televizyon dramalarında gerilim oluşturma Tansiyonun sürdürülmesi ve artırılması İzleyiciyi angaje etmek için taktikler,Karakter Temaları ve Simgeleme Karakterlerin temalarının ve sembollerin kullanımı Karakterlerin sembolik anlamları ve görsel sembolizm Karakterlerin temalarının hikayeye katkısı,Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Öğrencilerin kendi televizyon drama senaryolarını yazmaları ve sunmaları Senaryoların incelenmesi ve eleştirisi,Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Devamı Öğrenci projelerinin devamı İkinci taslağın oluşturulması ve sunumu Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi,Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final sınavı Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilerin televizyon dramalarını daha derinlemesine anlamalarına, yaratıcı yazma yeteneklerini geliştirmelerine ve kendi televizyon dramalarını yazmalarına yardımcı olur. Ayrıca, televizyonun gücünü ve hikaye anlatımının önemini anlamalarına yardımcı olur. | 6, 9 | A, F |
Televizyon dizilerini analiz yöntemlerini gösterir. | E | |
Drama yapılarını mukayese eder. | A, F | |
TV dramalarının anlatı yapısını çözümler. | 6 | E |
TV drama projesi nasıl hazırlandığının evrelerini gösterir. | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Televizyon dizilerinin ve dramalarının gücü Anlatı yapısı ve temel kavramlar Ders materyallerinin sunumu | |
2 | Hikaye Anlatımının Temelleri Hikaye anlatımının önemi Klasik anlatı yapısı: Tanıtım, gelişme, doruk noktası, çözüm Karakterlerin tanıtımı ve çatışmaların kurulması | Dizi izleme |
3 | Karakter Geliştirme Karakter tanıtımı ve analizi Karakterlerin hedefleri, motivasyonları ve çatışmaları Karakter gelişimi ve değişimi | Dizi izleme |
4 | Alt Anlatılar ve Temalar Ana hikayenin yanı sıra alt anlatıların kullanımı Temaların belirlenmesi ve işlenmesi Alt metinlerin hikayeye katkısı | Dizi izleme |
5 | Karakter İlişkileri ve Duygusal Dinamikler Karakterler arası ilişkilerin geliştirilmesi Duygusal dinamiklerin oluşturulması Karakterlerin motivasyonlarının ilişkilere etkisi | Dizi izleme |
6 | Tema ve Atmosfer Oluşturma Hikaye temasının ve atmosferin belirlenmesi Tema ve atmosferin görsel, işitsel ve diyalog yoluyla yansıtılması Televizyon dramasında görsel anlatım teknikleri | Dizi izleme |
7 | Anlatı Yapısı ve Senaryo Yazımı Anlatı yapısının öğrenilmesi ve uygulanması Senaryo yazma teknikleri ve formatı Televizyon dizisi senaryosunun oluşturulması | |
8 | Vize | |
9 | Karakter Gelişimindeki Değişimler Karakterlerin hikaye boyunca nasıl değiştikleri Karakter gelişimini ve değişikliklerini gösterme Karakterlerin evrimi | Dizi izleme ve analiz |
10 | Gerilim ve Tansiyon Yönetimi Televizyon dramalarında gerilim oluşturma Tansiyonun sürdürülmesi ve artırılması İzleyiciyi angaje etmek için taktikler | |
11 | Karakter Temaları ve Simgeleme Karakterlerin temalarının ve sembollerin kullanımı Karakterlerin sembolik anlamları ve görsel sembolizm Karakterlerin temalarının hikayeye katkısı | Dizi karakter analizi |
12 | Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Öğrencilerin kendi televizyon drama senaryolarını yazmaları ve sunmaları Senaryoların incelenmesi ve eleştirisi | Dizi izleme tema analizi |
13 | Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Devamı Öğrenci projelerinin devamı İkinci taslağın oluşturulması ve sunumu Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi | Dizi izleme yapı analizi |
14 | Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final sınavı Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar |
Kaynak |
Senaryonun Yapısı, Yelda Yanat Bağcı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 42 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TV DRAMALARINDA ANLATI YAPISI | RTS3114911 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere televizyon dramalarının temel anlatı yapısını anlatmak, karakter geliştirme tekniklerini öğretmek ve senaryo yazım becerilerini geliştirmek suretiyle etkili televizyon drama üretme yeteneklerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Televizyon dizilerinin ve dramalarının gücü Anlatı yapısı ve temel kavramlar Ders materyallerinin sunumu,Hikaye Anlatımının Temelleri Hikaye anlatımının önemi Klasik anlatı yapısı: Tanıtım, gelişme, doruk noktası, çözüm Karakterlerin tanıtımı ve çatışmaların kurulması,Karakter Geliştirme Karakter tanıtımı ve analizi Karakterlerin hedefleri, motivasyonları ve çatışmaları Karakter gelişimi ve değişimi,Alt Anlatılar ve Temalar Ana hikayenin yanı sıra alt anlatıların kullanımı Temaların belirlenmesi ve işlenmesi Alt metinlerin hikayeye katkısı,Karakter İlişkileri ve Duygusal Dinamikler Karakterler arası ilişkilerin geliştirilmesi Duygusal dinamiklerin oluşturulması Karakterlerin motivasyonlarının ilişkilere etkisi,Tema ve Atmosfer Oluşturma Hikaye temasının ve atmosferin belirlenmesi Tema ve atmosferin görsel, işitsel ve diyalog yoluyla yansıtılması Televizyon dramasında görsel anlatım teknikleri,Anlatı Yapısı ve Senaryo Yazımı Anlatı yapısının öğrenilmesi ve uygulanması Senaryo yazma teknikleri ve formatı Televizyon dizisi senaryosunun oluşturulması,Vize,Karakter Gelişimindeki Değişimler Karakterlerin hikaye boyunca nasıl değiştikleri Karakter gelişimini ve değişikliklerini gösterme Karakterlerin evrimi,Gerilim ve Tansiyon Yönetimi Televizyon dramalarında gerilim oluşturma Tansiyonun sürdürülmesi ve artırılması İzleyiciyi angaje etmek için taktikler,Karakter Temaları ve Simgeleme Karakterlerin temalarının ve sembollerin kullanımı Karakterlerin sembolik anlamları ve görsel sembolizm Karakterlerin temalarının hikayeye katkısı,Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Öğrencilerin kendi televizyon drama senaryolarını yazmaları ve sunmaları Senaryoların incelenmesi ve eleştirisi,Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Devamı Öğrenci projelerinin devamı İkinci taslağın oluşturulması ve sunumu Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi,Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final sınavı Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilerin televizyon dramalarını daha derinlemesine anlamalarına, yaratıcı yazma yeteneklerini geliştirmelerine ve kendi televizyon dramalarını yazmalarına yardımcı olur. Ayrıca, televizyonun gücünü ve hikaye anlatımının önemini anlamalarına yardımcı olur. | 6, 9 | A, F |
Televizyon dizilerini analiz yöntemlerini gösterir. | E | |
Drama yapılarını mukayese eder. | A, F | |
TV dramalarının anlatı yapısını çözümler. | 6 | E |
TV drama projesi nasıl hazırlandığının evrelerini gösterir. | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanıtım ve Temel Kavramlar Dersin amacı ve hedefleri Televizyon dizilerinin ve dramalarının gücü Anlatı yapısı ve temel kavramlar Ders materyallerinin sunumu | |
2 | Hikaye Anlatımının Temelleri Hikaye anlatımının önemi Klasik anlatı yapısı: Tanıtım, gelişme, doruk noktası, çözüm Karakterlerin tanıtımı ve çatışmaların kurulması | Dizi izleme |
3 | Karakter Geliştirme Karakter tanıtımı ve analizi Karakterlerin hedefleri, motivasyonları ve çatışmaları Karakter gelişimi ve değişimi | Dizi izleme |
4 | Alt Anlatılar ve Temalar Ana hikayenin yanı sıra alt anlatıların kullanımı Temaların belirlenmesi ve işlenmesi Alt metinlerin hikayeye katkısı | Dizi izleme |
5 | Karakter İlişkileri ve Duygusal Dinamikler Karakterler arası ilişkilerin geliştirilmesi Duygusal dinamiklerin oluşturulması Karakterlerin motivasyonlarının ilişkilere etkisi | Dizi izleme |
6 | Tema ve Atmosfer Oluşturma Hikaye temasının ve atmosferin belirlenmesi Tema ve atmosferin görsel, işitsel ve diyalog yoluyla yansıtılması Televizyon dramasında görsel anlatım teknikleri | Dizi izleme |
7 | Anlatı Yapısı ve Senaryo Yazımı Anlatı yapısının öğrenilmesi ve uygulanması Senaryo yazma teknikleri ve formatı Televizyon dizisi senaryosunun oluşturulması | |
8 | Vize | |
9 | Karakter Gelişimindeki Değişimler Karakterlerin hikaye boyunca nasıl değiştikleri Karakter gelişimini ve değişikliklerini gösterme Karakterlerin evrimi | Dizi izleme ve analiz |
10 | Gerilim ve Tansiyon Yönetimi Televizyon dramalarında gerilim oluşturma Tansiyonun sürdürülmesi ve artırılması İzleyiciyi angaje etmek için taktikler | |
11 | Karakter Temaları ve Simgeleme Karakterlerin temalarının ve sembollerin kullanımı Karakterlerin sembolik anlamları ve görsel sembolizm Karakterlerin temalarının hikayeye katkısı | Dizi karakter analizi |
12 | Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Öğrencilerin kendi televizyon drama senaryolarını yazmaları ve sunmaları Senaryoların incelenmesi ve eleştirisi | Dizi izleme tema analizi |
13 | Ders Projesi - Senaryo Geliştirme Devamı Öğrenci projelerinin devamı İkinci taslağın oluşturulması ve sunumu Diğer öğrencilerin ve öğretmenin geri bildirimi | Dizi izleme yapı analizi |
14 | Final Sınavı ve Dersin Değerlendirmesi Final sınavı Öğrenci projelerinin son hali Dersin değerlendirmesi Ders sonu öğrenci geri bildirimi ve gelecekteki çalışmalar |
Kaynak |
Senaryonun Yapısı, Yelda Yanat Bağcı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | X | |||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | X | |||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | X | |||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |