Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL TÜRK SANATLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Geleneksel Türk sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini araştırılması, yorumlanması ve bu bağlamda özgün sanatsal yaklaşımların geliştirilebilmesi için kompozisyon, motif ve desenleme tekniklerini, tasarlama prensipleriyle uygulamaya dönüştürmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması,Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleri,Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesi,Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleri,Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı Desenleri,Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlama,Ara Sınav,Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturma,Biçim-Yüzey ilişkisi,Renk uygulama yöntem ve teknikleri,Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve teknikler,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evrensel kültüre mal olmuş, milli değerlerimize duyarlılık ve farkındalık geliştirebilir | 10, 16, 20, 9 | D, E, H |
Geleneklerle yoğurulmuş dekoratif sanatlarımızı temel düzeyde uygulayabilir | 12, 14, 2, 20, 5, 6, 8 | F |
Geleneksel Türk desenlerine yönelik uygulama alanlarını tanımlayabilir | 14, 16 | D, G |
Üretimin önemini benimser ve bu bilinci yaşantıda konumlandırabilir | 14, 16, 20, 6, 8 | D, E |
Tasarlama aşamalarını bilir ve malzemeye doğru aktarabilir | 12, 14, 2, 20, 6, 8 | F, G |
Geleneksel el sanatlarının üretimine katkıda bulunabilir. | 12, 14, 2, 20, 6, 8 | H |
Uygulama yöntem ve tekniklerini doğru kullanabilir | 12, 14, 2, 20, 6, 8 | F, H |
Özgün motif üretimi gerçekleştirebilir | 14, 2, 20, 21, 6, 8 | E |
Milli kültürümüzün özelliklerini yansıtan desenler üretebilir | 12, 14, 2, 20, 21, 6, 8 | E |
Geleneksel Türk El Sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini tanır ve ayırt edebilir. | 10, 14, 16, 6, 9 | D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması | İlgili kitabın okunması |
2 | Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleri | Görsel Kaynak Tarama |
3 | Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesi | Görsel Kaynak Tarama |
4 | Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleri | Görsel Kaynak Tarama |
5 | Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı Desenleri | Görsel Kaynak Tarama |
6 | Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlama | Görsel Kaynak Tarama |
7 | Ara Sınav | |
8 | Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturma | Görsel Kaynak Tarama |
9 | Biçim-Yüzey ilişkisi | Görsel Kaynak Tarama |
10 | Renk uygulama yöntem ve teknikleri | Görsel Kaynak Tarama |
11 | Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve teknikler | Görsel Kaynak Tarama |
12 | Parça eser üzerinde desen tamamlama | Görsel Kaynak Tarama |
13 | Parça eser üzerinde desen tamamlama | Görsel Kaynak Tarama |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Traditional Turkish Arts, Mehmet Özel, İstanbul : The Republic of Turkey, Ministry of Culture, General Directorate of Fine Arts, 1992. 2. Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş, Yrd. Doç. Dr. İsmail Öztürk, Ürün yayınları, Ankara 3. Geleneksel Türk Sanatları, Mehmet Özel, Kültür Bakanlığı, Ankara,1993 4. Geleneksel Türk El Sanatları, Metin Sözen, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık 5. Toprak Ateş, Sır- Tarihsel Gelişimi, Atölyeleri ve Ustalarıyla Kütahya Çini ve Seramikleri, Garo Kürkman, İstanbul, 2005 6. İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Sitare Turan Bakır, Ankara, 1999 7. İstanbul Lalesi, Turhan Baytop, Ankara, 1992 8. Türk Kilim Motifleri, Yusuf Durul, Ankara, 1987 9. Anatolian Kilims, Güran Erbek, Ankara, 1995 10. Türk El sanatları, H. Örcün Barışta, Ankara 1998 11. Türk El Sanatlarından Örnekler, Fatma Akbil Pamir, İstanbul, 1970 12. Türk El Sanatları, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1993 13. Orta Asya Türkmen Halıları ile Tarihi Anadolu, Türk halılarının Ortak Özellikleri, Nalan Türkmen, Ankara, 2001 14. Museum of Turkish and Islamic Art Kilims, Nazan Ölçer, İstanbul, 1989 15. Creativity and Crafts in the Muslim World, Nazeih Taleb Maarouf İstanbul, 2004 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 15 | 75 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL TÜRK SANATLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Geleneksel Türk sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini araştırılması, yorumlanması ve bu bağlamda özgün sanatsal yaklaşımların geliştirilebilmesi için kompozisyon, motif ve desenleme tekniklerini, tasarlama prensipleriyle uygulamaya dönüştürmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması,Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleri,Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesi,Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleri,Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı Desenleri,Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlama,Ara Sınav,Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturma,Biçim-Yüzey ilişkisi,Renk uygulama yöntem ve teknikleri,Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve teknikler,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Parça eser üzerinde desen tamamlama,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evrensel kültüre mal olmuş, milli değerlerimize duyarlılık ve farkındalık geliştirebilir | 10, 16, 20, 9 | D, E, H |
Geleneklerle yoğurulmuş dekoratif sanatlarımızı temel düzeyde uygulayabilir | 12, 14, 2, 20, 5, 6, 8 | F |
Geleneksel Türk desenlerine yönelik uygulama alanlarını tanımlayabilir | 14, 16 | D, G |
Üretimin önemini benimser ve bu bilinci yaşantıda konumlandırabilir | 14, 16, 20, 6, 8 | D, E |
Tasarlama aşamalarını bilir ve malzemeye doğru aktarabilir | 12, 14, 2, 20, 6, 8 | F, G |
Geleneksel el sanatlarının üretimine katkıda bulunabilir. | 12, 14, 2, 20, 6, 8 | H |
Uygulama yöntem ve tekniklerini doğru kullanabilir | 12, 14, 2, 20, 6, 8 | F, H |
Özgün motif üretimi gerçekleştirebilir | 14, 2, 20, 21, 6, 8 | E |
Milli kültürümüzün özelliklerini yansıtan desenler üretebilir | 12, 14, 2, 20, 21, 6, 8 | E |
Geleneksel Türk El Sanatlarına ilişkin kültürün özelliklerini yansıtan çini, halı, kilim, eski kumaş desenlerini tanır ve ayırt edebilir. | 10, 14, 16, 6, 9 | D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması | İlgili kitabın okunması |
2 | Türk El sanatları üretimi ve sınıflandırılması, sanatların türleri | Görsel Kaynak Tarama |
3 | Geleneksel Türk Deseni sanatında motif ve desenleme teknikleri: Kütahya, İznik motifleri, Hereke halısı desenleri örneklerinin incelenmesi | Görsel Kaynak Tarama |
4 | Desen, motif ve tasarlama yöntem ve teknikleri | Görsel Kaynak Tarama |
5 | Taslak oluşturma: İznik Çini motifleri, Hereke Halısı Desenleri | Görsel Kaynak Tarama |
6 | Parça eser üzerinde çap çizimleri ve desen tamamlama | Görsel Kaynak Tarama |
7 | Ara Sınav | |
8 | Desenlerin belirlenmesi ve taslak oluşturma | Görsel Kaynak Tarama |
9 | Biçim-Yüzey ilişkisi | Görsel Kaynak Tarama |
10 | Renk uygulama yöntem ve teknikleri | Görsel Kaynak Tarama |
11 | Malzeme üzerinde uygulamaya yönelik çeşitli yöntem ve teknikler | Görsel Kaynak Tarama |
12 | Parça eser üzerinde desen tamamlama | Görsel Kaynak Tarama |
13 | Parça eser üzerinde desen tamamlama | Görsel Kaynak Tarama |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Traditional Turkish Arts, Mehmet Özel, İstanbul : The Republic of Turkey, Ministry of Culture, General Directorate of Fine Arts, 1992. 2. Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş, Yrd. Doç. Dr. İsmail Öztürk, Ürün yayınları, Ankara 3. Geleneksel Türk Sanatları, Mehmet Özel, Kültür Bakanlığı, Ankara,1993 4. Geleneksel Türk El Sanatları, Metin Sözen, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık 5. Toprak Ateş, Sır- Tarihsel Gelişimi, Atölyeleri ve Ustalarıyla Kütahya Çini ve Seramikleri, Garo Kürkman, İstanbul, 2005 6. İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Sitare Turan Bakır, Ankara, 1999 7. İstanbul Lalesi, Turhan Baytop, Ankara, 1992 8. Türk Kilim Motifleri, Yusuf Durul, Ankara, 1987 9. Anatolian Kilims, Güran Erbek, Ankara, 1995 10. Türk El sanatları, H. Örcün Barışta, Ankara 1998 11. Türk El Sanatlarından Örnekler, Fatma Akbil Pamir, İstanbul, 1970 12. Türk El Sanatları, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1993 13. Orta Asya Türkmen Halıları ile Tarihi Anadolu, Türk halılarının Ortak Özellikleri, Nalan Türkmen, Ankara, 2001 14. Museum of Turkish and Islamic Art Kilims, Nazan Ölçer, İstanbul, 1989 15. Creativity and Crafts in the Muslim World, Nazeih Taleb Maarouf İstanbul, 2004 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |