Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYO YAZIM TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Senaryo yazımı için gerekli temel ilkeleri öğrenmek. Bu ilkeleri dönem boyunca yazılacak kısa film senaryosunda uygulamak.Bir kısa film senaryosunu bitirmek. Kendi yazdığın senaryoyu nasıl analiz edeceğini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; • Dersin tanıtımı ve genel tanışma. • İzlencenin tartışılması. • Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme! • Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak! • Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil! • Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları. • Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma! • Atmosfer nedir? Neden önemlidir? • Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu. • Evrelerden örnekler. • Bir senaryo fikri bulmak • Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler. • Logline nedir? • Bir cümlede fikrini sat! • Logline örnekleri. • İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma. • Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor. • Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun. • Logline kontrol ölçütü: merak!,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Logline değerlendirme soruları: - Hikaye merak uyandırıyor mu? - Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi? - Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi? - Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur? - Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu? - Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu? - Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı? - Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı? - Bunu yazmak için istekli hissediyor musun? - Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin? • Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Senaryoda karakterin önemi • Etkili bir karakter nasıl yaratılır? • Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler. - Karakterini hayattan bul! • Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati. • Karakter dönüşümü nasıl olur? • Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır? • Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir! • Godfather karakterlerin tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması. • Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı! • Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm) • Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı • Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması. • Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması. ,• Sinopsislerin değerlendirilmesi. • Tretman nedir? Sahne yazımı. • Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin? • Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin? • Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer. • Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı. • Ders İçi Uygulama: - Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın. - İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın. • American Beauty film hikayesinin tartışılması. ,• Tretmanların değerlendirilmesi. •İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu. • Dersi İçi Uygulama: - En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz. • Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt! • Temel kural: Geç gir, erken çık! • Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır. • Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi. ,Vizeler,• Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi. • Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format. • Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması.,• Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir? • Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm. • Senaryoda uyarlama.,• Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi •Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward. ,• Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda ses ve müzik kullanımı. • Temel kural: kurgu senaryoda yapılır! • Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı. ,• Senaryoların değerlendirilmesi • Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır! • Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır! ,• Senaryoların değerlendirilmesi • Bir senaryo nasıl değerlendirilir? ,• Senaryoların değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Senaryo yazımının temel kurallarını sıralar. | 9 | A, E |
Senaryonun aşamaları olan logline, sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosuyla ilgili bilgi verir. | 16 | A, H |
Bir fikirden ve öyküden yola çıkarak bir senaryo metni oluşturur. | 10, 9 | A, F |
Bir kısa film senaryosu yazdırır. | 16, 19 | A, E, H |
Çekim senaryosu halinde bir senaryo çıktısı almanın bütün aşamalarını uygulamalı olarak gösterir. | A, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | • Dersin tanıtımı ve genel tanışma. • İzlencenin tartışılması. • Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme! • Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak! • Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil! • Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları. • Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma! • Atmosfer nedir? Neden önemlidir? • Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu. • Evrelerden örnekler. • Bir senaryo fikri bulmak • Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler. • Logline nedir? • Bir cümlede fikrini sat! • Logline örnekleri. • İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma. • Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor. • Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun. • Logline kontrol ölçütü: merak! | • Herkes senaryo olabileceğini düşündüğü bir fikirle derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • J'attendrai le suivant (Philippe Orreindy, 2002) • Six Shooter (2004) • Zen and the Art of Landscaping (2001) • More (Mark Osborne, 1999) |
2 | • Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Logline değerlendirme soruları: - Hikaye merak uyandırıyor mu? - Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi? - Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi? - Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur? - Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu? - Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu? - Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı? - Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı? - Bunu yazmak için istekli hissediyor musun? - Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin? • Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması. | •Önceki derste anlatıldığı şekliyle logline hazırlanmış olarak derse gelinmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: •Inception (2010) |
3 | • Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Senaryoda karakterin önemi • Etkili bir karakter nasıl yaratılır? • Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler. - Karakterini hayattan bul! • Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati. • Karakter dönüşümü nasıl olur? • Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır? • Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir! • Godfather karakterlerin tartışılması. | • Loglineların netleşmesi için son ders. Dersten önce herkes logline’ını göndermiş olmalıdır. • Herkes derse gelmeden önce en sevdiği film karakterini tespit etmeli, sebebini düşünmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Godfather I ve Godfather II |
4 | • Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması. • Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı! • Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm) • Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı • Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması. • Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması. | • Önceki derste anlatıldığı şekliyle herkes karakter tanıtımlarını göndermiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Mr. & Mrs. Smith (2005) |
5 | • Sinopsislerin değerlendirilmesi. • Tretman nedir? Sahne yazımı. • Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin? • Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin? • Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer. • Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı. • Ders İçi Uygulama: - Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın. - İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın. • American Beauty film hikayesinin tartışılması. | •Öğrenciler dersten önce sinopsislerini yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. Dersten Önce İzlenilecek film: • American Beauty (1999) |
6 | • Tretmanların değerlendirilmesi. •İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu. • Dersi İçi Uygulama: - En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz. • Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt! • Temel kural: Geç gir, erken çık! • Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır. • Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi. | • Öğrenciler dersten önce tretmanlarını yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Avatar (2009) |
7 | Vizeler | Logline, sinopsis, karakter tanıtımları ve revizeli tretmanların teslimi. |
8 | • Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi. • Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format. • Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması. | Dersten Önce İzlenilecek film: • Dark Knight (2008) • Selvi Boylum, Al Yazmalım (1977) |
9 | • Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir? • Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm. • Senaryoda uyarlama. | • Öğrenciler ilk sahnelerini göndermiş olarak derse gelmelidir. • Herkes en çok sevdiği açılış sahnesini ve film sahnesini tespit etmiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • Rashomon (1950) • The Tree Of Life (2011) • Birdman (2014) |
10 | • Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi •Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward. | • Öğrenciler senaryolarını yazmış ve göndermiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • 2001: A Space Odyssey (1968) • Memento (2000) • Benjamin Button’un Tuhaf Hikayesi (2008) • Ezel, tv dizisi (2009) • Inception (2010) • 24, tv dizisi (2014) |
11 | • Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda ses ve müzik kullanımı. • Temel kural: kurgu senaryoda yapılır! • Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı. | Dersten Önce İzlenilecek film: • Starwars (1977) • Joker (2019) • Titanic (1997) |
12 | • Senaryoların değerlendirilmesi • Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır! • Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır! | • Öğrenciler senaryolarını bitirmiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Rosemary’nin Bebeği (1968) |
13 | • Senaryoların değerlendirilmesi • Bir senaryo nasıl değerlendirilir? | |
14 | • Senaryoların değerlendirilmesi |
Kaynak |
Senaryo Yazımının Temelleri, Syd Field O Kediyi Kurtar, Blake Snyder Youtube’dan, “Ira Glass on Storytelling” #1, #2, #3, #4 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 14 | 14 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 3 | 3 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SENARYO YAZIM TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Senaryo yazımı için gerekli temel ilkeleri öğrenmek. Bu ilkeleri dönem boyunca yazılacak kısa film senaryosunda uygulamak.Bir kısa film senaryosunu bitirmek. Kendi yazdığın senaryoyu nasıl analiz edeceğini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; • Dersin tanıtımı ve genel tanışma. • İzlencenin tartışılması. • Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme! • Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak! • Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil! • Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları. • Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma! • Atmosfer nedir? Neden önemlidir? • Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu. • Evrelerden örnekler. • Bir senaryo fikri bulmak • Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler. • Logline nedir? • Bir cümlede fikrini sat! • Logline örnekleri. • İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma. • Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor. • Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun. • Logline kontrol ölçütü: merak!,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Logline değerlendirme soruları: - Hikaye merak uyandırıyor mu? - Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi? - Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi? - Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur? - Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu? - Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu? - Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı? - Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı? - Bunu yazmak için istekli hissediyor musun? - Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin? • Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Senaryoda karakterin önemi • Etkili bir karakter nasıl yaratılır? • Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler. - Karakterini hayattan bul! • Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati. • Karakter dönüşümü nasıl olur? • Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır? • Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir! • Godfather karakterlerin tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması. • Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı! • Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm) • Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı • Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması. • Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması. ,• Sinopsislerin değerlendirilmesi. • Tretman nedir? Sahne yazımı. • Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin? • Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin? • Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer. • Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı. • Ders İçi Uygulama: - Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın. - İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın. • American Beauty film hikayesinin tartışılması. ,• Tretmanların değerlendirilmesi. •İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu. • Dersi İçi Uygulama: - En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz. • Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt! • Temel kural: Geç gir, erken çık! • Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır. • Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi. ,Vizeler,• Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi. • Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format. • Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması.,• Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir? • Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm. • Senaryoda uyarlama.,• Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi •Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward. ,• Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda ses ve müzik kullanımı. • Temel kural: kurgu senaryoda yapılır! • Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı. ,• Senaryoların değerlendirilmesi • Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır! • Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır! ,• Senaryoların değerlendirilmesi • Bir senaryo nasıl değerlendirilir? ,• Senaryoların değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Senaryo yazımının temel kurallarını sıralar. | 9 | A, E |
Senaryonun aşamaları olan logline, sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosuyla ilgili bilgi verir. | 16 | A, H |
Bir fikirden ve öyküden yola çıkarak bir senaryo metni oluşturur. | 10, 9 | A, F |
Bir kısa film senaryosu yazdırır. | 16, 19 | A, E, H |
Çekim senaryosu halinde bir senaryo çıktısı almanın bütün aşamalarını uygulamalı olarak gösterir. | A, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | • Dersin tanıtımı ve genel tanışma. • İzlencenin tartışılması. • Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme! • Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak! • Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil! • Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları. • Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma! • Atmosfer nedir? Neden önemlidir? • Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu. • Evrelerden örnekler. • Bir senaryo fikri bulmak • Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler. • Logline nedir? • Bir cümlede fikrini sat! • Logline örnekleri. • İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma. • Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor. • Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun. • Logline kontrol ölçütü: merak! | • Herkes senaryo olabileceğini düşündüğü bir fikirle derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • J'attendrai le suivant (Philippe Orreindy, 2002) • Six Shooter (2004) • Zen and the Art of Landscaping (2001) • More (Mark Osborne, 1999) |
2 | • Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Logline değerlendirme soruları: - Hikaye merak uyandırıyor mu? - Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi? - Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi? - Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur? - Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu? - Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu? - Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı? - Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı? - Bunu yazmak için istekli hissediyor musun? - Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin? • Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması. | •Önceki derste anlatıldığı şekliyle logline hazırlanmış olarak derse gelinmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: •Inception (2010) |
3 | • Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi. • Senaryoda karakterin önemi • Etkili bir karakter nasıl yaratılır? • Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler. - Karakterini hayattan bul! • Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati. • Karakter dönüşümü nasıl olur? • Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır? • Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir! • Godfather karakterlerin tartışılması. | • Loglineların netleşmesi için son ders. Dersten önce herkes logline’ını göndermiş olmalıdır. • Herkes derse gelmeden önce en sevdiği film karakterini tespit etmeli, sebebini düşünmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Godfather I ve Godfather II |
4 | • Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması. • Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı! • Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm) • Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı • Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması. • Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması. | • Önceki derste anlatıldığı şekliyle herkes karakter tanıtımlarını göndermiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Mr. & Mrs. Smith (2005) |
5 | • Sinopsislerin değerlendirilmesi. • Tretman nedir? Sahne yazımı. • Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin? • Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin? • Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer. • Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı. • Ders İçi Uygulama: - Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın. - İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın. • American Beauty film hikayesinin tartışılması. | •Öğrenciler dersten önce sinopsislerini yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. Dersten Önce İzlenilecek film: • American Beauty (1999) |
6 | • Tretmanların değerlendirilmesi. •İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu. • Dersi İçi Uygulama: - En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz. • Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt! • Temel kural: Geç gir, erken çık! • Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır. • Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi. | • Öğrenciler dersten önce tretmanlarını yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Avatar (2009) |
7 | Vizeler | Logline, sinopsis, karakter tanıtımları ve revizeli tretmanların teslimi. |
8 | • Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi. • Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format. • Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması. | Dersten Önce İzlenilecek film: • Dark Knight (2008) • Selvi Boylum, Al Yazmalım (1977) |
9 | • Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir? • Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm. • Senaryoda uyarlama. | • Öğrenciler ilk sahnelerini göndermiş olarak derse gelmelidir. • Herkes en çok sevdiği açılış sahnesini ve film sahnesini tespit etmiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • Rashomon (1950) • The Tree Of Life (2011) • Birdman (2014) |
10 | • Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi •Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward. | • Öğrenciler senaryolarını yazmış ve göndermiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • 2001: A Space Odyssey (1968) • Memento (2000) • Benjamin Button’un Tuhaf Hikayesi (2008) • Ezel, tv dizisi (2009) • Inception (2010) • 24, tv dizisi (2014) |
11 | • Senaryoların değerlendirilmesi. • Senaryoda ses ve müzik kullanımı. • Temel kural: kurgu senaryoda yapılır! • Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı. | Dersten Önce İzlenilecek film: • Starwars (1977) • Joker (2019) • Titanic (1997) |
12 | • Senaryoların değerlendirilmesi • Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır! • Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır! | • Öğrenciler senaryolarını bitirmiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Rosemary’nin Bebeği (1968) |
13 | • Senaryoların değerlendirilmesi • Bir senaryo nasıl değerlendirilir? | |
14 | • Senaryoların değerlendirilmesi |
Kaynak |
Senaryo Yazımının Temelleri, Syd Field O Kediyi Kurtar, Blake Snyder Youtube’dan, “Ira Glass on Storytelling” #1, #2, #3, #4 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |