Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞPDR1114961Güz Dönemi3+037
Ders Programı

Salı 11:00-11:45

Salı 12:00-12:45

Salı 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı psikolojik danışma alanı ve okul ortamındaki uygulamasını tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık.,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar,Öğrenci Kişilik Hizmetleri,Rehberlik Türleri,Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri,Eğitsel Rehberlik,Bilişsel Müdahale Programları,Mesleki Rehberlik,Mesleki Rehberlik Kuramları,Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma,Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken Yönleri,Bireyi Tanıma Teknikleri,Özel Eğitim ve Rehberlik,Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
RPD’ye ilişkin temel kavram ve ilkelerini ifade eder. 10, 16, 9A
RPD’nin tarihçesi, alanı ve dallarını ifade eder.9A
Kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemlerini tanır.10, 16, 9A
Psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımlarını (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel) tanır.10, 16, 9A
Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programını, temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevlerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık.
2Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik KurallarKonuyla ilgili okuma yapılması.
3Öğrenci Kişilik HizmetleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
4Rehberlik TürleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
5Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık HizmetleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
6Eğitsel RehberlikDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
7Bilişsel Müdahale ProgramlarıKonuyla ilgili literatür taranması.
8Mesleki RehberlikDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
9Mesleki Rehberlik KuramlarıDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
10Kişisel Rehberlik ve Psikolojik DanışmaDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
11Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken YönleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
12Bireyi Tanıma TeknikleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
13Özel Eğitim ve RehberlikDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
14Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik ProgramıDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
Kaynak
Kaya, Alim (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
Can, G. (2002). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem. Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4624
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer4624
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı20240
Genel Sınav ve Hazırlığı20360
Performans Görevi, Bakım Planı4520
Toplam İş Yükü (Saat)210
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞPDR1114961Güz Dönemi3+037
Ders Programı

Salı 11:00-11:45

Salı 12:00-12:45

Salı 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı psikolojik danışma alanı ve okul ortamındaki uygulamasını tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık.,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar,Öğrenci Kişilik Hizmetleri,Rehberlik Türleri,Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri,Eğitsel Rehberlik,Bilişsel Müdahale Programları,Mesleki Rehberlik,Mesleki Rehberlik Kuramları,Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma,Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken Yönleri,Bireyi Tanıma Teknikleri,Özel Eğitim ve Rehberlik,Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
RPD’ye ilişkin temel kavram ve ilkelerini ifade eder. 10, 16, 9A
RPD’nin tarihçesi, alanı ve dallarını ifade eder.9A
Kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemlerini tanır.10, 16, 9A
Psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımlarını (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel) tanır.10, 16, 9A
Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programını, temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevlerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık.
2Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik KurallarKonuyla ilgili okuma yapılması.
3Öğrenci Kişilik HizmetleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
4Rehberlik TürleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
5Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık HizmetleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
6Eğitsel RehberlikDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
7Bilişsel Müdahale ProgramlarıKonuyla ilgili literatür taranması.
8Mesleki RehberlikDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
9Mesleki Rehberlik KuramlarıDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
10Kişisel Rehberlik ve Psikolojik DanışmaDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
11Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken YönleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
12Bireyi Tanıma TeknikleriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
13Özel Eğitim ve RehberlikDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
14Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik ProgramıDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
Kaynak
Kaya, Alim (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
Can, G. (2002). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem. Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04