Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞ | PDR1114961 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı psikolojik danışma alanı ve okul ortamındaki uygulamasını tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık.,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar,Öğrenci Kişilik Hizmetleri,Rehberlik Türleri,Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri,Eğitsel Rehberlik,Bilişsel Müdahale Programları,Mesleki Rehberlik,Mesleki Rehberlik Kuramları,Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma,Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken Yönleri,Bireyi Tanıma Teknikleri,Özel Eğitim ve Rehberlik,Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
RPD’ye ilişkin temel kavram ve ilkelerini ifade eder.
| 10, 16, 9 | A |
RPD’nin tarihçesi, alanı ve dallarını ifade eder. | 9 | A |
Kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemlerini tanır. | 10, 16, 9 | A |
Psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımlarını (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel) tanır. | 10, 16, 9 | A |
Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programını, temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık. | |
2 | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar | Konuyla ilgili okuma yapılması. |
3 | Öğrenci Kişilik Hizmetleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
4 | Rehberlik Türleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
5 | Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
6 | Eğitsel Rehberlik | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
7 | Bilişsel Müdahale Programları | Konuyla ilgili literatür taranması. |
8 | Mesleki Rehberlik | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
9 | Mesleki Rehberlik Kuramları | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
10 | Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
11 | Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken Yönleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
12 | Bireyi Tanıma Teknikleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
13 | Özel Eğitim ve Rehberlik | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
|
14 | Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
Kaynak |
Kaya, Alim (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık. |
Can, G. (2002). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem.
Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | | | X | | |
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | | | | |
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | | | | | |
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | | | | | |
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | | | | |
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | | | | X | |
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | | X | | | |
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | | X | | | |
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | | | | |
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | | | | | |
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | | | X | | |
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | | | | |
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | | | | | |
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 6 | 24 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 6 | 24 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 2 | 40 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 3 | 60 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 4 | 5 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 210 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30) | 7 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞ | PDR1114961 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı psikolojik danışma alanı ve okul ortamındaki uygulamasını tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık.,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar,Öğrenci Kişilik Hizmetleri,Rehberlik Türleri,Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri,Eğitsel Rehberlik,Bilişsel Müdahale Programları,Mesleki Rehberlik,Mesleki Rehberlik Kuramları,Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma,Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken Yönleri,Bireyi Tanıma Teknikleri,Özel Eğitim ve Rehberlik,Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
RPD’ye ilişkin temel kavram ve ilkelerini ifade eder.
| 10, 16, 9 | A |
RPD’nin tarihçesi, alanı ve dallarını ifade eder. | 9 | A |
Kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemlerini tanır. | 10, 16, 9 | A |
Psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımlarını (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel) tanır. | 10, 16, 9 | A |
Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programını, temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin tanıtılması, ders programı/dersin gerekliliklerinin açıklanması. Bir meslek olarak psikolojik danışmanlık. | |
2 | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar | Konuyla ilgili okuma yapılması. |
3 | Öğrenci Kişilik Hizmetleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
4 | Rehberlik Türleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
5 | Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
6 | Eğitsel Rehberlik | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
7 | Bilişsel Müdahale Programları | Konuyla ilgili literatür taranması. |
8 | Mesleki Rehberlik | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
9 | Mesleki Rehberlik Kuramları | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
10 | Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
11 | Öğrencilerin Tanınması ve Bilinmesi Gereken Yönleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
12 | Bireyi Tanıma Teknikleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
13 | Özel Eğitim ve Rehberlik | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
|
14 | Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
Kaynak |
Kaya, Alim (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık. |
Can, G. (2002). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem.
Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | | | X | | |
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | | | X | | |
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | | | | |
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | | | | | |
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | | | | | |
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | | | | |
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | | | | X | |
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | | X | | | |
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | | X | | | |
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | | | | |
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | | | | | |
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | | | X | | |
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | | | | |
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | | | | | |
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04