Bu derste öğrenciler grup becerileri hakkında bilgi edinir ve grup çalışmalarına mesleki ve etik konuları da dikkate alarak yaklaşmayı öğrenirler. Bu ders, konu anlatımı, tartışma, deneysel grup çalışması gibi eğitim ve öğretim yöntemlerini kullanarak, öğrencilere edindikleri teorik bilgi ile pratik becerilerini geliştirme ve etkili grup tekniklerini uygulayabilme imkânı sunmayı hedef alır. Öğrencilerin ders materyallerini okuyarak hazırlıklı gelmeleri ve derse aktif katılmaları beklenmektedir. Ders anlatım ve uygulamaları profesyonel standart ve etik konulara duyarlı bir teorik eğitim ve klinik pratiğin önemi vurgulanır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Grup Çalışmasına Giriş,Profesyonel Konular ve Etik Standartlar ,Grup Lider Özellikleri,Grup Oluşturma (Tarama),Grup Süreçleri (Başlangıç vs.),Deneysel Grup Çalışması,Terapötik Faktörler,Terapötik Faktörler devam,Deneysel Grup Çalışması,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Grup çalışmalarına yönelik temel yaklaşımları, diğer bilimsel ve yaşamsal alanlarda kullanarak, bilimsel değerlendirebilme mekanizmalarına sahiptir.
Grup çalışmasında çeşitli (davranışçı, hümanist ve varoluşçu psikoloji) düşünce ekollerini entegre edebilmek için gerekli teorik bilgiyi kullanabilme becerilerine sahiptir.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Grup Çalışmasına Giriş
2
Profesyonel Konular ve Etik Standartlar
3
Grup Lider Özellikleri
4
Grup Oluşturma (Tarama)
5
Grup Süreçleri (Başlangıç vs.)
6
Deneysel Grup Çalışması
7
Terapötik Faktörler
8
Terapötik Faktörler devam
9
Deneysel Grup Çalışması
10
Grup Konusunda Makale Sunumu
11
Grup Konusunda Makale Sunumu
12
Grup Konusunda Makale Sunumu
Kaynak
Irvin Yalom - Grup Psikoterapisi
Gerald Corey – Grup Süreç ve Uygulamaları
Johnson, D.W. & Johnson, F.P. (2009). Grup teori ve beceriler
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA
-
Bahar Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ
Dersi Verenler
Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste öğrenciler grup becerileri hakkında bilgi edinir ve grup çalışmalarına mesleki ve etik konuları da dikkate alarak yaklaşmayı öğrenirler. Bu ders, konu anlatımı, tartışma, deneysel grup çalışması gibi eğitim ve öğretim yöntemlerini kullanarak, öğrencilere edindikleri teorik bilgi ile pratik becerilerini geliştirme ve etkili grup tekniklerini uygulayabilme imkânı sunmayı hedef alır. Öğrencilerin ders materyallerini okuyarak hazırlıklı gelmeleri ve derse aktif katılmaları beklenmektedir. Ders anlatım ve uygulamaları profesyonel standart ve etik konulara duyarlı bir teorik eğitim ve klinik pratiğin önemi vurgulanır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Grup Çalışmasına Giriş,Profesyonel Konular ve Etik Standartlar ,Grup Lider Özellikleri,Grup Oluşturma (Tarama),Grup Süreçleri (Başlangıç vs.),Deneysel Grup Çalışması,Terapötik Faktörler,Terapötik Faktörler devam,Deneysel Grup Çalışması,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Grup çalışmalarına yönelik temel yaklaşımları, diğer bilimsel ve yaşamsal alanlarda kullanarak, bilimsel değerlendirebilme mekanizmalarına sahiptir.
Grup çalışmasında çeşitli (davranışçı, hümanist ve varoluşçu psikoloji) düşünce ekollerini entegre edebilmek için gerekli teorik bilgiyi kullanabilme becerilerine sahiptir.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Grup Çalışmasına Giriş
2
Profesyonel Konular ve Etik Standartlar
3
Grup Lider Özellikleri
4
Grup Oluşturma (Tarama)
5
Grup Süreçleri (Başlangıç vs.)
6
Deneysel Grup Çalışması
7
Terapötik Faktörler
8
Terapötik Faktörler devam
9
Deneysel Grup Çalışması
10
Grup Konusunda Makale Sunumu
11
Grup Konusunda Makale Sunumu
12
Grup Konusunda Makale Sunumu
Kaynak
Irvin Yalom - Grup Psikoterapisi
Gerald Corey – Grup Süreç ve Uygulamaları
Johnson, D.W. & Johnson, F.P. (2009). Grup teori ve beceriler
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.