Ana içeriğe atla

Nasıl İngilizce Çalışabilirim?

d

 

NASIL DERS ÇALIŞMALIYIZ?

İngilizce öğrenme sürecinde dinleme (listening), okuma (reading) , konuşma (speaking) , gramer (use of english) ve yazma (writing) yetenekleri için uygulanabilecek farklı ders çalışma stratejileri vardır. Bu stratejileri bilmek bize ders çalışma ve öğrenme sürecinde çok yardımcı olmaktadır.

LISTENING

Dinleme İngilizce öğreniminde göz ardı edilen bir beceridir. Öncelik genellikle gramere verilmektedir. Ancak öğrenmek istediğimiz dili öncelikle duyup anlamak gerekmektedir.  Bebekler ve anadil öğrenimi bu konuya güzel bir örnektir.

Bebekler konuşmaya başlamadan önce ‘Silent Period’ denilen sessizlik sürecinden geçerler. Bu sessiz kaldıkları süreçte demek değildir ki bebekler bu süre esnasında pasiftirler, hiçbir şey anlamazlar veya beyinlerinde bir gelişim olmaz; sadece üretim yapana kadar çevrelerinde duydukları sesleri dinlerler ve aynı zamanda da anlamaya çalışırlar, gözlemlerler, bilgileri entegre ederler ve çevrelerindeki seslere adapte olurlar. Yeterli miktarda dile maruz kaldıklarında ise konuşmaya başlarlar. Yetişkinler de aynı bebekler gibi dile maruz kalma ve depolama sürecini geçirmeliler. Ayrıca ne kadar çok dinlenirse o kadar akıcı konuşulmaktadır ve bu iki beceri birbirinin tamamlayıcısı niteliğindedir.

DİNLEME STRATEJİLERİ

1) Her şeyi anlamak zorunda değilsiniz. Bir şeyi dinlemeden önce kelimesi kelimesine anlamak gibi bir amacınız olursa moraliniz bozulur. Asla beklentiniz bu olmasın. Türkçe bir şarkı veya konuşma dinlediğimizde bile her şeyi komple anlayamayabiliyoruz, neden yabancı dilde böyle bir zorunluluk koyalım kendimize? Böyle bir beklenti gerçekçi olmadığı gibi motivasyonu düşürmekten başka bir işe de yaramaz. Dinlediğiniz parçayı/materyali ilk olarak genel anlamdan parçanın neden bahsettiğini, ana hatlarını anlamak için dinleyin. Sonrasında da detaylı bir şekilde dinleyin. Parça içerisinde geçen isim, tarih, olay sırası, bilgi detayları, sayı vb. ögelere dikkat ederek.

2) Dinlediğiniz şeyi olabildiğince çok tekrar edin. Her yaptığınız dinlemede anlamak kapasiteniz artar ve bilinçaltınıza parçada geçen kelime ve yapılar da yerleşir. Her defasında farklı bir parçayı dinlemektense aynı parçayı defalarca dinleyin. Anahtar tam olarak budur.

3) Aktif Dinleyici Olmaya çalışın. Öncelikle aktif dinleyici olmak nedir bunu iyice idrak etmemiz gerekir. Adı üzerinde ‘aktif öğrenme’ sizin analitik bir şekilde yaklaştığınız, irdelediğiniz, detayları veya genel hatları olabildiğince net algılamaya çalıştığınız öğrenme şeklidir. Okuduğumuz metinlerin, izlediğimiz filmlerin, konuştuğumuz insanların dilin nasıl kullandığını irdelersek analitik bir düşünme yöntemiyle daha hızlı öğreniriz. Öğrendiğiniz dile dair her türlü veriyi irdelemeyi alışkanlık haline getirin. Buna kelime, gramer yapısı, kelimelerin telaffuzu her şey dahil olabilir. Sonra bir bakmışsınız farkında bile olmadan daha önce dikkatinizi çeken bir deyimi, kelimeyi, gramer yapısını kullanmaya başlamışsınız ve doğru bir şekilde telaffuz etmişsiniz. Dinleme yaparken her saniye efor sarf etmeyi alışkanlık haline getirin, anahtar nokta budur.

4) Seviyenize uygun materyal seçimi yapın. Dil öğrenme sürecinde diğer becerilerde olduğu gibi dinlemede de yapmamız gereken şey ‘SEVİYEMİZE UYGUN MATERYAL’ ile serüvene devam etmek olmalıdır. Eğer dinlemeye çalıştığınız materyal sizin seviyenizden çok daha yukarıdaysa, dinledikleriniz sadece gürültü gibi gelir ve emin olun zaman kaybından başka bir şey de değildir. En ideal olan materyal seviyesi ise öğrencinin seviyesinden bir veya iki tık daha yukarıda olmasıdır. Bu şekilde hedefinizi daha erişilebilir göreceksiniz ve motivasyonunuz da artacak.

5) İlgi alanlarınızda dinleme yapın. İlgi duyduğunuz veya öğrenmeye ihtiyaç duyduğunuz bir alanda dinleme yaparsanız hem süreci daha keyifli hale getirmiş olursunuz hem de işe yarar şeyler öğrenirsiniz.

6) Altyapınız olan konuları dinleyin. Daha önceden bilgi veya fikir sahibi olduğunuz konularda dinlemek her zaman daha etkilidir. Örneğin daha önce okuduğunuz bir kitap, veya Türkçesini dinlediğiniz/bildiğiniz bir haber, Türkçe’sini izlediğiniz bir film vb.

7) Nasıl herhangi bir metni okurken bilmediğimiz bir kelime olduğunda açıp sözlüğe bakıyorsak, aynı şekilde dinlerken de anlamadığımız bir yer olabilir ve bunun için de transkript (yani bütün konuşulanların yazılı dökümü) gerekir. Ne izlerseniz izleyin transkriptinin olmasına özen gösterin. Özellikle başlangıç ve orta seviyede buna çok ihtiyaç duyacaksınız ve anlamadığınız yerleri görmek öğrenmenizde çok daha faydalı olacaktır.

8) Bütün dillerde bulabileceğiniz, internetin yaygınlaşmasından çok daha önce de var olan bu ‘audiobook’ dediğimiz kitapların dinlenerek okunması/öğrenilmesi yöntemi hem çok pratik hem de çok etkilidir. Her şeyden önce okumak istediğiniz kitabı elinize alıyorsunuz (veya ekrandan takip ediyorsunuz) ve okuyan kişiyi takip ederek hem görerek hem duyarak takip ediyor ve yeni bir kitap okumuş oluyorsunuz. Aynı şekilde yeni bir kelimeyle karşılaşınca transkripti yani kitabın kendi zaten elinizde olduğu için direk açıp bakabilirsiniz. Bu audiobook dediğimiz sesli kitaplar diğer bütün öğrenme tabanlarında olduğu gibi seviye seviye ayrılmış bir şekilde mevcut.

9) Seviyenize uygun kitaplardan (Graded Readers) birini seçip bunların audiobooklarını bulabilirsiniz. Sonra bir genel dinleme yapın. Genel olarak dinledikten sonra okumasını yapabilirsiniz. Okuduktan ve kelimeleri de öğrendikten sonra tekrar dinleyin. Buradaki anahtar nokta gözünüzle bir taraftan kitabı takip etmemek. Yalnızda dinleyin. Odak yalnızca dinlemede olmalı. İster bilgisayarınızda ister Ipod ile ister akıllı telefonla veya herhangi başka bir şekilde dinleyebileceğiniz, çok başarılı kişiler tarafından seslendirilmiş onlarca Audiobook veya Audiostory mevcuttur.

KAYNAKLAR

Aşağıdaki listede kullanabileceğiniz faydali kaynaklar bulunmaktadır.

  1. Audiobook Fairy Tales
  2. “Grimm’s Fairy Tales” on YouTube:
  3. https://librivox.org/andersens-fairy-tales-by-hc-andersen/
  4. Friday Night Comedy from BBC Radio 4
  5. Open Culture
  6. The Internet Archive
  7. StoryNory
  8. Learn Out Loud
  9. Librivox
  10. Scribl(App)
  11. Lit2Go
  12. Audible                              
  13.  Voscreen                                                                
  14. TED Talks                                                         
  15. Fluentu                                                        
  16. Lyricstraining                                                        
  17. BBC Learn English Teens                                  
  18. Listen A Minute                                                 
  19. Learn English Podcasts https://www.lifewire.com/free-movies-and-tv-shows-3482216 

SPEAKING

 Konuşma, İngilizce öğrenmeye çalışan bireyler için en değerli becerilerden birisidir. Konuşma aktivitelerindeki amaç öğrencilerin İngilizce konuşma ile ilgili çekincelerini aşmalarına, önemli olanın iletişim kurma olduğunu vurgulayarak yardımcı olmaktır. Sık aralıklarla yapılan aktiviteler, öğrencinin konuşma becerisinin zaman içerisinde geliştiğini deneyimleyerek görmesini sağlar.

KONUŞMA STRATEJİLERİ

1) Online uygulamalar ile sunum uygulamaları öğrencilerin görsel ve işitsel becerilerini geliştirirkenkonuşma yetisini kullanmalarına teşvik etmektedir

2) Sosyal ortamlarda farklı kültürlerle yapılacak etkileşim sonucu empati yeteneği gelişebilir. Konuşma üzerine yapılacak aktiviteler ayrıca hafızayı güçlendirir ve öğrenmeyi pekiştirir.

3) Konuşma becerisi sık ve kısa süreler ayrılarak geliştirilebilir. Sözgelimi günlük 15-20 dakikalık konuşma aktiviteleri öğrencilerin pratik kazanmasına yardımcı olacaktır.

KAYNAKLAR

Konuşma becerisini geliştirmede kullanılacak kaynaklar oldukça önem taşımaktadır. Size bu süreçte yardımcı olacak kaynaklar listede bulunmaktadır.

  1. İngilizce Kutu Oyunları ve Etkinlikleri (Taboo, Monopoly, Game nights vb.)
  2. Online Uygulamalar ve Websiteleri (Voki, DuoLingo, Cambly, Verbling, Busuu, Speaky, Italky, Speaking
  3. Club Online, Speaking24 vb.)
  4. Sunum Uygulamaları (PechaKucha)
  5. İngilizce Konuşulan Platformlar (ESN Network, English Spoken Kafeleri)
  6. Kültürel Değişim Programları (Workaway, Work and Travel, Interrail)
  7. Telaffuz Uygulamaları (Sounds, English File Pronunciation, Howjsay, Forvo)
  8. Medipol Üniversitesi Konuşma Kulübü
  9. Online Oyunlar (İngilizce bilen partnerler ile)
  10. Dış mekân aktiviteleri
  11. Video Bloglar
  12. Ses Kaydı

READING

Okuma dil öğrenirken en ama en etkili yöntemlerden biridir. Okurken hem kelime öğreniriz, hem çeşitli gramer yapılarını görüp aşina olur ve ediniriz, hem de okudukça okuma ve konuşma hızımız da artar. Bu sebeple, okul dışında da okumak çok önemlidir. Sınıfta okuduğumuz metinleri kendimiz seçemiyoruz. Okul dışında, ilgimizi çeken, okuma seviyemize uygun kitap ve metinler ile, hem okuma anlama yeteneğimizi hem de kelime haznemizi geliştirebiliriz.

OKUMA STRATEJİLERİ

1. Öncelikle her kelimeyi anlamak için uğraşmayın. Kelimenin anlamını metinden

çıkarmaya çalışın.

2. Bilmediğiniz ve sık tekrar eden kelimeleri post-it’ e yazıp kitapta geçtiği sayfaya

yapıştırın. Bu kelimelerin anlamına çift dilli (örneğin, Türkçe-İngilizce) sözlüklerden bakın.

3. Reading yaparken öğrenilen yeni kelimelerin bir listesini çıkartın ve kelime kartları veya

flashcard programlarıyla öğrenmeye çalışın.

4. Her defasında farklı bir kitap veya metni okumaktansa, aynı kitabı veya metni tekrar

tekrar okuyun. Böylelikle kitabın içerisindeki kelime ve gramer yapıları bilinçaltınızda yer edecektir ve dil edinilmiş olacaktır.

5. Ne kadar çok okuma yaparsanız o kadar gelişir dil beceriniz. Dil seviyeniz arttıkça da

öğrenmeniz gereken kelime sayısı da otomatik olarak artacağı için kendinizi bunaltmadan

olabildiğince çok okumanızı tavsiye ederiz.

6. Okuduğumuz metni kendi cümlelerimizle özetlemek çok faydalı olabilir.

7. Okuduğunuz bir hikaye kitabıysa, kitaba başlamadan önce genel hatlarıyla önsöz,

resimler, bölümler, başlıklar, alt başlıklara göz atın ve üzerinden kafa yorun.

8. Eğer bir metin okuyorsanız öncelikle yapmanız gereken şey her paragrafın ilk ve son

cümlelerine bakmak- çünkü bu şekilde önce paragrafların sonra da metnin ana fikrini elde etmiş

olursunuz. Metnin paragraf paragraf ana fikri edinildikten sonra da her paragrafın ayrı ayrı

okunması gerekir. Yani genelden özele doğru bir okuma yapmak en etkilisidir. Eğer metnin

anlama soruları varsa da, her paragrafın ana cümlesi anlaşıldıktan sonra soruya bakılıp, cevabın

ilgili olduğu paragraf okunur. Yani önce soru sonra paragraf. Komple metni okuduktan sonra

sorulara bakıp cevapları bulmaya çalışmak yalnızca zaman kaybıdır.

9. Eğer görsel olarak öğrenen bir öğrenci iseniz, okuduğunuz metinde öğrendiğiniz

kelimelerle bir hikaye yaratıp resimleştirebilirsiniz.

10. İşitsel olarak öğrenen bir öğrenci iseniz, okuduğunuz kitabın ya da metnin ses

kayıtlarını metni okurken aynı anda dinleyerek, öğrenmeyi pekiştirebilirsiniz.

KAYNAKLAR

1. Oxford Select Readings (seri halinde alınmalı)

2. Reader At Work 1 & 2

3. esl.fis.edu

4. British Council | LearnEnglish Teens

5. Breaking News English

6. http://www.ngllife.com/student-zone/interactive-reading-practice

7. English Club: short stories

8. Using English.com (1 aylık ücretsiz üyelik)

9. InfoSquares.com

10. Newsela (APP) ücretsiz üyelik

11. http://www.onestopenglish.com/

12. Dreamreader

13. https://etc.usf.edu/lit2go/ (high level-free reading)

14. https://tr.englishcentral.com/videos (1 video free per day) (kelime için)

15. https://readtheory.org/ (bakılacak)

16. http://www.manythings.org/ (audio book gibi) (sentence generator olarak da kullanılabilir)

USE OF ENGLISH

Gramer İngilizce öğrenme sürecindeki en önemli aşamalardan biridir. Okuma, dinleme konuşma ve yazma yeteneklerini düzgün bir şekilde sağlayabimek için gramer bilgimizin yeterli olması gerekmektedir. Ayrıca gramer bilgimiz yıl içinde sadece sınavlarımızda değil proje ve portfolyolarımızda da değerlendirilmektedir.

DİL KULLANIM STRATEJİLERİ

1) İngilizceyi kullanarak sosyalleşmeye çalışın. Gramer hatası yapmaktan korkmadan İngilizce’yi kullanmaya çalışmak çok yardımcı olacaktır.

2) Kişisel öğrenme farklılıkları gözetilerek görsel ya da işitsel kaynaklar kullanılabilir.

3)İngilizce altyazılı filmler ve diziler izlemek hem dinleme hem de gramer bilgimizi geliştirir.

4) Kitap okumak her yetenek için olduğu gibi gramer bilgimizi geliştirmek için de çok faydalıdır.

KAYNAKLAR

Gramer bilgisini geliştirmek için faydalanabileceğiiz bazı kaynaklar listededir.

  1. Murat Kurt – English Grammar Today (kitap)
  2.  Pearson – My Grammar Lab (kitap)
  3. Cambridge – English Grammar in Use (kitap)
  4.  www.grammar-quizzes.com
  5.  BBC Learning English Website & Youtube Channel
  6.  British Council
  7. A-z of Grammar and Punctuation (Ücretsiz uygulama)
  8.  Learn English Grammar (Ücretsiz uygulama)
  9. Cambly (3 defaya mahsus ücretsiz uygulama)
  10.  Speaky (Ücretsiz uygulama)
  11.  6 Minute Grammar (Spotify ile ücretsiz)

WRITING

Çoğu insan yazmanın ileri seviyelere ait bir beceri olduğunu düşünmektedir. Ancak bir dil üretim becerisi olan yazma bütün becerilerle bağlantılıdır ve dil öğrenmek için oldukça önemlidir. Bu sebeple, kurumumuzda ilk dilim (track) itibariyle bu becerinin geliştirilmesine önem verilmektedir.

YAZMA STRATEJİLERİ

1) Öncelikle yazma yeteneğini geliştirmek için her zaman akılda olması gereken dört gereklilik vardır. Yazma yeteneğini ilerletebilmek için mutlaka kelime haznenizi artırın, imla kurallarını öğrenin, düzenli okuma yapın, dilbilginizi geliştirin.

2) Örnek paragraf ve ‘essay’ türlerini inceleyin.

3) Yazacağınız paragraf ve ‘essay’ türünü belirleyin ve öğrendiğiniz kuralları tekrar edin. Örneğin, ilgili

türdeki bağlaçlara ve yazı diline dikkat edin.

4) Seçtiğiniz konuyla ilgili fikirlerinizi not alın ve organize edin.

5) Öğrendiğiniz dilbilgisi yapılarını kullanın.

Örneğin, derste öğrendiğiniz ‘if clause’ kalıplarına yazınızda yer verin.

6) Yazmayı bitirdiğinizde yukarıdaki aşamalara dikkat ettiğinizden emin olun ve yazdıklarınızı tekrar

gözden geçirerek gerekli düzenlemeleri yapın.

7) Okuma ve dinleme kitaplarınızdaki hedef kelimeleri kullanmaya özen gösterin.

8)Yazım teknikleri ve genel kültürünüze katkıda bulunacak videolar izleyebilirsiniz.

Örneğin; TedTalks, NatGeo, BBC Doc vb.

9) Forumlara üye olup ilgi alanınıza göre uygun alanlarda okuyup yazabilir, bilgi alışverişinde

bulunabilirsiniz.

10) İngilizce konuşabileceğiniz mektup arkadaşları edinip pratik yapabilirsiniz.

11) Blog tutabilirsiniz. Yazdıklarınızı kontrol etmek için grammarly.com adresinden ücretsiz olarak yararlanabilirsiniz.

12) Telefonunuza uygulamalar indirerek veya web sitelerini inceleyerek dilbilgisi ve kelime desteği alabilirsiniz.

KAYNAKLAR

  1. Duolingo (uygulama)
  2. British Council Learn English Grammar (uygulama)
  3. www.quill.org
  4. www.polyglot.com
  5. www.italki.com
  6. www.lang-8.com
  7. www.vozswap.com
  8. www.coeffee.com
  9. www.lingoglobe.com

ZAMAN YÖNETİMİ

Ders çalışırken zamanı etkin kullanabilmeniz adına hazırlanmış olan haftalık örnek ders çalışma planını kendi ders çalışma programınızı hazırlarken yol gösterici olarak kullanabilirsiniz.

TURNITIN

Portfolyo yazım sürecinizde Turnitin kullanımına ilişkin aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz.

Notes to Students on Turnitin Use
1. Write your 1st draft on an empty Word file.
2. Create an account on https://www.turnitin.com/. The instructions can be found here: https://streamable.com/18kfcj
3. Learn your Class ID and Enrollment key from your advisor teacher, and upload your first draft of each assignment on related place under assignments. (e.g. Portfolio Assignment 1/Draft 1)
4. You will get a similarity report. Similarity percentage mustn’t be above 40%. Otherwise, you get “0” mark for the  draft.
5. Your advisor is going to give feedback on your first draft and upload them on your shared OneDrive folder or through Teams.
6. After getting feedback from your advisor, write your second draft, name it “Portfolio Assignment 1/Draft 2, and upload it on OneDrive or Teams (not on Turnitin again)
7. Please KEEP ALL THE FILES (First draft with your advisor’s corrections &comments and second draft) on your computer just to be on the safe side. Also, if your second draft still needs some corrections & revision (e.g. in case of more than 5 language mistakes existing), you are supposed to submit a third draft as your final draft.

Ekleme Tarihi: 15/06/2022 - 09:56Son Güncelleme Tarihi: 28/08/2023 - 09:48