Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GERİATRİK ODYOLOJİ | YODJ3175830 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Şeyma Tuğba ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların geriatrik grup için gerekli diyaloga ve donanıma sahip olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geriatrik grubun tanımlanması,Yaşlanmaya bağlı değişiklikler,Yaşlanma ve hücresel süreçler,Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar,Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar,Yutma mekanizması ve bozuklukları,Yaşlı bireylerde düşme nedenleri,İşitme sistemindeki değişiklikler,Presbiakuzi,Demans,Yaşlı bireylerde görülen hastalıklar ,Denge sistemindeki değişiklikler,Vestibüler rehabilitasyon,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geriatrik grubun tanımlamasını değerlendirir. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlanmaya bağlı değişiklikleri tanımlar | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlanmanın hücresel süreçlerini açıklar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Geriatrik gruptaki sistem değişikliklerini tanımlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Geriatrik gruptaki konuşma ve iletişim sorunlarını yorumlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlı bireylerde yutma bozukluklarını tanımlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlı bireylerde yutma bozukluklarını tanımlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Geriatrik grupta işitme sistemindeki değişiklikleri ve etkilerini değerlendirir. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlı bireylerde demans sorununu yorumlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Denge sistemindeki değişiklikleri ve geriatrik rehabilitasyonu değerlendirir. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geriatrik grubun tanımlanması | Ön hazırlık yok |
2 | Yaşlanmaya bağlı değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yaşlanma ve hücresel süreçler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Yutma mekanizması ve bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yaşlı bireylerde düşme nedenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme sistemindeki değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Presbiakuzi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Demans | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yaşlı bireylerde görülen hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Denge sistemindeki değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Vestibüler rehabilitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. |
1)Geriatrik Odyoloji, Editör: Songül Aksoy, 2022 2)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013. 3)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 4)Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 7)The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 6 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GERİATRİK ODYOLOJİ | YODJ3175830 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Şeyma Tuğba ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların geriatrik grup için gerekli diyaloga ve donanıma sahip olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geriatrik grubun tanımlanması,Yaşlanmaya bağlı değişiklikler,Yaşlanma ve hücresel süreçler,Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar,Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar,Yutma mekanizması ve bozuklukları,Yaşlı bireylerde düşme nedenleri,İşitme sistemindeki değişiklikler,Presbiakuzi,Demans,Yaşlı bireylerde görülen hastalıklar ,Denge sistemindeki değişiklikler,Vestibüler rehabilitasyon,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geriatrik grubun tanımlamasını değerlendirir. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlanmaya bağlı değişiklikleri tanımlar | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlanmanın hücresel süreçlerini açıklar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Geriatrik gruptaki sistem değişikliklerini tanımlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Geriatrik gruptaki konuşma ve iletişim sorunlarını yorumlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlı bireylerde yutma bozukluklarını tanımlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlı bireylerde yutma bozukluklarını tanımlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Geriatrik grupta işitme sistemindeki değişiklikleri ve etkilerini değerlendirir. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaşlı bireylerde demans sorununu yorumlar. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Denge sistemindeki değişiklikleri ve geriatrik rehabilitasyonu değerlendirir. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geriatrik grubun tanımlanması | Ön hazırlık yok |
2 | Yaşlanmaya bağlı değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yaşlanma ve hücresel süreçler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Vücut sistemlerindeki değişikliklere bağlı oluşan sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Yutma mekanizması ve bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yaşlı bireylerde düşme nedenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme sistemindeki değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Presbiakuzi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Demans | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yaşlı bireylerde görülen hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Denge sistemindeki değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Vestibüler rehabilitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. |
1)Geriatrik Odyoloji, Editör: Songül Aksoy, 2022 2)Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013. 3)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 4)Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5)Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6)Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care,2003 7)The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8)Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |