Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLAR | YEBE4214211 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gebelik takibi yaparak normal ve riskli durumları tespit edip doğum ve doğum sonu dönem için optimum koşulların sağlanmasına yönelik gerekli beceri ve donanımı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Normal Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları,Riskli Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları,Normal Doğum eyleminde bakım uygulamaları,Riskli Doğum eyleminde bakım uygulamaları,Normal Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları (epizyotomi, insizyon, bağ problemleri, hemoroid),Riskli Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları,Jinekolojik Hastalıklarda Bakım,Evde Postpartum Bakım,Laktasyon ve emzirme,Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar,Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar,Yenidoğan canlandırmasına genel bakış ve ilkeler, Canlandırmaya hazırlık ve kullanılacak malzemeler Canlandırmanın başlangıç basamakları Pozitif basınçlı ventilasyon uygulaması Göğüs kompresyonu ve adrenalin kullanımı,Özel durumlarda canlandırma Preterm doğan bebeklerin canlandırılması,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Normal gebeliklerde doğum öncesi, sırası ve sonrası uygulamaları yapar | 16, 9 | A |
Riskli gebeliklerde doğum öncesi, sırası ve sonrası uygulamaları yapar | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik hastalıkların takibini yapar | 16, 4, 8, 9 | A |
Emzirme ve meme bakımı uygulamalarını yapar | 10, 16, 9 | A |
Yenidoğan bakımını yapar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Riskli Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Normal Doğum eyleminde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Riskli Doğum eyleminde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Normal Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları (epizyotomi, insizyon, bağ problemleri, hemoroid) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Riskli Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Jinekolojik Hastalıklarda Bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Evde Postpartum Bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Laktasyon ve emzirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yenidoğan canlandırmasına genel bakış ve ilkeler, Canlandırmaya hazırlık ve kullanılacak malzemeler Canlandırmanın başlangıç basamakları Pozitif basınçlı ventilasyon uygulaması Göğüs kompresyonu ve adrenalin kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Özel durumlarda canlandırma Preterm doğan bebeklerin canlandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynak |
• Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji (2016) Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevi • Doç.Dr.Meltem Demirgöz Bal, Doç.Dr.Sema Dereli Yılmaz (2017) Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. Akademisyen Kitabevi • Kıymet Yeşilçiçek Çalık, Fatma Coşar Çetin (2018) Riskli Doğum ve Sonrası Dönem Ebeler ve Ebelik Öğrencileri İçin.Ankara Nobel Tıp Kitabevi • Aytül Hadımlı Ummahan Yücel Hafize Öztürk Can (2018) Ebelerin Travay ve Doğum El Kitabı. Ankara Nobel Tıp Kitapevi • Cunningham, Leveno, Bloom, Spong, Dashe, Hoffman, Casey, Sheffield çevirmen : Prof. Dr. M. Bülent Tıraş Doç. Dr. Ahmet Yiğit Çakıroğlu Williams Obstetrik (2020) 1. Baskı Güneş Tıp Kitabevleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLAR | YEBE4214211 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gebelik takibi yaparak normal ve riskli durumları tespit edip doğum ve doğum sonu dönem için optimum koşulların sağlanmasına yönelik gerekli beceri ve donanımı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Normal Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları,Riskli Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları,Normal Doğum eyleminde bakım uygulamaları,Riskli Doğum eyleminde bakım uygulamaları,Normal Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları (epizyotomi, insizyon, bağ problemleri, hemoroid),Riskli Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları,Jinekolojik Hastalıklarda Bakım,Evde Postpartum Bakım,Laktasyon ve emzirme,Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar,Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar,Yenidoğan canlandırmasına genel bakış ve ilkeler, Canlandırmaya hazırlık ve kullanılacak malzemeler Canlandırmanın başlangıç basamakları Pozitif basınçlı ventilasyon uygulaması Göğüs kompresyonu ve adrenalin kullanımı,Özel durumlarda canlandırma Preterm doğan bebeklerin canlandırılması,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Normal gebeliklerde doğum öncesi, sırası ve sonrası uygulamaları yapar | 16, 9 | A |
Riskli gebeliklerde doğum öncesi, sırası ve sonrası uygulamaları yapar | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik hastalıkların takibini yapar | 16, 4, 8, 9 | A |
Emzirme ve meme bakımı uygulamalarını yapar | 10, 16, 9 | A |
Yenidoğan bakımını yapar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Riskli Gebeliklerde Doğum öncesi dönemde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Normal Doğum eyleminde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Riskli Doğum eyleminde bakım uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Normal Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları (epizyotomi, insizyon, bağ problemleri, hemoroid) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Riskli Doğum Sonrası Dönemde Bakım Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Jinekolojik Hastalıklarda Bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Evde Postpartum Bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Laktasyon ve emzirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bebek bakımı; besleme, yıkama, gaz, ağlama sorunları, ani durumlarda yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yenidoğan canlandırmasına genel bakış ve ilkeler, Canlandırmaya hazırlık ve kullanılacak malzemeler Canlandırmanın başlangıç basamakları Pozitif basınçlı ventilasyon uygulaması Göğüs kompresyonu ve adrenalin kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Özel durumlarda canlandırma Preterm doğan bebeklerin canlandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynak |
• Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji (2016) Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevi • Doç.Dr.Meltem Demirgöz Bal, Doç.Dr.Sema Dereli Yılmaz (2017) Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. Akademisyen Kitabevi • Kıymet Yeşilçiçek Çalık, Fatma Coşar Çetin (2018) Riskli Doğum ve Sonrası Dönem Ebeler ve Ebelik Öğrencileri İçin.Ankara Nobel Tıp Kitabevi • Aytül Hadımlı Ummahan Yücel Hafize Öztürk Can (2018) Ebelerin Travay ve Doğum El Kitabı. Ankara Nobel Tıp Kitapevi • Cunningham, Leveno, Bloom, Spong, Dashe, Hoffman, Casey, Sheffield çevirmen : Prof. Dr. M. Bülent Tıraş Doç. Dr. Ahmet Yiğit Çakıroğlu Williams Obstetrik (2020) 1. Baskı Güneş Tıp Kitabevleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |