Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin alanlarıyla ilgili sayısal çalışmalarında kullanacakları parametreleri belirli istatistiksel test yöntemleriyle analiz edebilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel kavramlar, istatistiğin kullanıldığı bilimler,Veri türleri, veri ölçek tipleri,Veri toplama teknikleri,Merkezi eğilim ölçüleri; aritmetik ortalama, mod ve medyan,Harmonik ortalama,Geometrik ortalama,Kareli ve tartılı ortalama hesaplama,Varyans, standart sapma,Değişkenlik katsayısı hesaplama,Temel olasılık kavramları,Permütasyon-kombinasyon,Oranlar, oran çeşitleri,Endeksler,Konuların genel tekrarı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İstatistikle ilgili temel kavramları açıklayabilecektir. | 9 | A |
1.1.Anakütleyi tanımlar. | 9 | |
1.2.Veri türleri tanımlar. | 9 | |
2.Sıklık dağılımlarını oluşturabilecektir. | 9 | A |
2.1.Basit seri, frekans serisi ve sınıflı seri oluşturur. | 9 | |
2.2.Çapraz tablo oluşturur. | 9 | |
3.İstatistik serilerini grafik ile özetleyebilecektir. | 9 | A |
3.1.Histogram, Frekans poligonu, Birikimli Frekans grafiklerini çizer. | 9 | |
3.2.Pasta, Sütun-Çubuk ve Pareto grafiklerini çizer. | 9 | |
4.Verilerin sayısal özetlemesini yapabilecektir. | 9 | A |
4.1.Merkezi eğilim ölçülerini hesaplar. | 9 | |
4.2.Yayılım ölçülerini hesaplar. | 9 | |
5.Endeks değerlerini hesaplayabilecektir. | 9 | A |
5.1.Basit endeks değerlerini hesaplar. | 9 | |
5.2.Bileşik endeks değerlerini hesaplar. | 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar, istatistiğin kullanıldığı bilimler | Okuma |
2 | Veri türleri, veri ölçek tipleri | Okuma |
3 | Veri toplama teknikleri | Okuma |
4 | Merkezi eğilim ölçüleri; aritmetik ortalama, mod ve medyan | Okuma |
5 | Harmonik ortalama | Okuma |
6 | Geometrik ortalama | Okuma |
7 | Kareli ve tartılı ortalama hesaplama | Okuma |
8 | Varyans, standart sapma | Okuma |
9 | Değişkenlik katsayısı hesaplama | Okuma |
10 | Temel olasılık kavramları | Okuma |
11 | Permütasyon-kombinasyon | Okuma |
12 | Oranlar, oran çeşitleri | Okuma |
13 | Endeksler | Okuma |
14 | Konuların genel tekrarı | Okuma |
Kaynak |
Uygulamalı İstatistik, Prof.Dr. Özer Serper, Ezgi Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
5 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
9 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
10 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | ||||||
11 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
12 | Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar. | ||||||
13 | Finansal tabloları düzenler ve analiz eder. | ||||||
14 | Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir | ||||||
15 | Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin alanlarıyla ilgili sayısal çalışmalarında kullanacakları parametreleri belirli istatistiksel test yöntemleriyle analiz edebilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel kavramlar, istatistiğin kullanıldığı bilimler,Veri türleri, veri ölçek tipleri,Veri toplama teknikleri,Merkezi eğilim ölçüleri; aritmetik ortalama, mod ve medyan,Harmonik ortalama,Geometrik ortalama,Kareli ve tartılı ortalama hesaplama,Varyans, standart sapma,Değişkenlik katsayısı hesaplama,Temel olasılık kavramları,Permütasyon-kombinasyon,Oranlar, oran çeşitleri,Endeksler,Konuların genel tekrarı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İstatistikle ilgili temel kavramları açıklayabilecektir. | 9 | A |
1.1.Anakütleyi tanımlar. | 9 | |
1.2.Veri türleri tanımlar. | 9 | |
2.Sıklık dağılımlarını oluşturabilecektir. | 9 | A |
2.1.Basit seri, frekans serisi ve sınıflı seri oluşturur. | 9 | |
2.2.Çapraz tablo oluşturur. | 9 | |
3.İstatistik serilerini grafik ile özetleyebilecektir. | 9 | A |
3.1.Histogram, Frekans poligonu, Birikimli Frekans grafiklerini çizer. | 9 | |
3.2.Pasta, Sütun-Çubuk ve Pareto grafiklerini çizer. | 9 | |
4.Verilerin sayısal özetlemesini yapabilecektir. | 9 | A |
4.1.Merkezi eğilim ölçülerini hesaplar. | 9 | |
4.2.Yayılım ölçülerini hesaplar. | 9 | |
5.Endeks değerlerini hesaplayabilecektir. | 9 | A |
5.1.Basit endeks değerlerini hesaplar. | 9 | |
5.2.Bileşik endeks değerlerini hesaplar. | 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar, istatistiğin kullanıldığı bilimler | Okuma |
2 | Veri türleri, veri ölçek tipleri | Okuma |
3 | Veri toplama teknikleri | Okuma |
4 | Merkezi eğilim ölçüleri; aritmetik ortalama, mod ve medyan | Okuma |
5 | Harmonik ortalama | Okuma |
6 | Geometrik ortalama | Okuma |
7 | Kareli ve tartılı ortalama hesaplama | Okuma |
8 | Varyans, standart sapma | Okuma |
9 | Değişkenlik katsayısı hesaplama | Okuma |
10 | Temel olasılık kavramları | Okuma |
11 | Permütasyon-kombinasyon | Okuma |
12 | Oranlar, oran çeşitleri | Okuma |
13 | Endeksler | Okuma |
14 | Konuların genel tekrarı | Okuma |
Kaynak |
Uygulamalı İstatistik, Prof.Dr. Özer Serper, Ezgi Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
5 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
9 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
10 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | ||||||
11 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
12 | Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar. | ||||||
13 | Finansal tabloları düzenler ve analiz eder. | ||||||
14 | Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir | ||||||
15 | Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |