Çiğneme sisteminin işleyişini, fizyolojisi ile dişlerle ve çevre dokularla olan ilişkisini
ve çiğneme sisteminin rahatsızlıklarının tedavisi için gerekli prensipleri
öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temporamandibular eklem anatomisi,Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik),Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut),Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,Horizontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,Sagital düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,Frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar,Fonksiyonel Yol Tekniği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.İnsan çiğneme sitemini mekanizmasını açıklar.
10, 14, 9
A
1.1.Temporomandibular eklemi tanımlar,
16, 9
A
1.2.Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar.
16, 9
A
1.3.Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.
14, 21, 9
A
2.İnsan çiğneme sisteminin dişlerin oklüzal morfolojisi üzerine etkisini yorumlar
16, 9
A
2.1.Bennet açısı, kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin oklüzyon üzerine etkilerini yorumlar.
10, 9
A
2.2.Oklüzyon çeşitlerini ve farklarını açıklar.
16, 9
A
3. Fonksiyonel yol tekniğinin restoratif işlemlerdeki önemini ve uygulama alanını özetler.
16, 17, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temporamandibular eklem anatomisi
2
Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
3
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik)
4
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut)
5
Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
6
Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar
14
Fonksiyonel Yol Tekniği
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Charles Mc Neill. Science and Practice of Occlusion
Jeffery P Okeson. Management of Temporomandibular Disorders
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
6
84
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
1
2
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
166
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FONKSİYONEL OKLÜZYON
DPT1263010
Bahar Dönemi
2+4
4
6
Ders Programı
Çarşamba 09:00-09:45
Çarşamba 10:00-10:45
Çarşamba 11:00-11:45
Çarşamba 12:00-12:45
Perşembe 12:45-13:30
Perşembe 13:30-14:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Sinem ALBAYRAK
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Zeynep KARACA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Çiğneme sisteminin işleyişini, fizyolojisi ile dişlerle ve çevre dokularla olan ilişkisini
ve çiğneme sisteminin rahatsızlıklarının tedavisi için gerekli prensipleri
öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temporamandibular eklem anatomisi,Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik),Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut),Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,Horizontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,Sagital düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,Frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar,Fonksiyonel Yol Tekniği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.İnsan çiğneme sitemini mekanizmasını açıklar.
10, 14, 9
A
1.1.Temporomandibular eklemi tanımlar,
16, 9
A
1.2.Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar.
16, 9
A
1.3.Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.
14, 21, 9
A
2.İnsan çiğneme sisteminin dişlerin oklüzal morfolojisi üzerine etkisini yorumlar
16, 9
A
2.1.Bennet açısı, kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin oklüzyon üzerine etkilerini yorumlar.
10, 9
A
2.2.Oklüzyon çeşitlerini ve farklarını açıklar.
16, 9
A
3. Fonksiyonel yol tekniğinin restoratif işlemlerdeki önemini ve uygulama alanını özetler.
16, 17, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temporamandibular eklem anatomisi
2
Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
3
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik)
4
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut)
5
Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
6
Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar
14
Fonksiyonel Yol Tekniği
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Charles Mc Neill. Science and Practice of Occlusion
Jeffery P Okeson. Management of Temporomandibular Disorders
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.