Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLER BİYOLOJİK YÖNTEMLER | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hilal EREN GÖZEL |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | Öğrencilere moleküler biyoloji tekniklerinin ana prensiplerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel bakış,Genel alet tanıtımı ve laboratuvar kuralları,Homojenizasyon yöntemleri, kromatografi, santrifüjleme ve elektroforez,DNA İzolasyonu ve analizi,RNA izolasyonu ve analizi,Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve gen çoğaltılması,Gen sekanslama,Proteinlerin izolasyonu ve saflaştırılması,Proteinlerin konsantrasyonunun belirlenmesi ve elektroforetik analizleri,Nükleik asit ve protein melezlemesine dayalı yöntemler,Enzimatik analizin temel ilkeleri ve enzim aktivitesi belirleme yöntemleri,Spektroskopik teknikler,Hücre kültürü,Mikroskopik yöntemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Moleküler biyolojik yöntemlerin kullanım sebeplerini anlatır. | 12, 13, 16, 9 | A |
2. Moleküler biyolojik yöntemlerin neler olduğunu ve hangi aşamalarla kullanılacağını açıklar. | 12, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel bakış | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
2 | Genel alet tanıtımı ve laboratuvar kuralları | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
3 | Homojenizasyon yöntemleri, kromatografi, santrifüjleme ve elektroforez | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
4 | DNA İzolasyonu ve analizi | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
5 | RNA izolasyonu ve analizi | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
6 | Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve gen çoğaltılması | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
7 | Gen sekanslama | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
8 | Proteinlerin izolasyonu ve saflaştırılması | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
9 | Proteinlerin konsantrasyonunun belirlenmesi ve elektroforetik analizleri | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
10 | Nükleik asit ve protein melezlemesine dayalı yöntemler | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
11 | Enzimatik analizin temel ilkeleri ve enzim aktivitesi belirleme yöntemleri | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
12 | Spektroskopik teknikler | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
13 | Hücre kültürü | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
14 | Mikroskopik yöntemler | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Molecular Biology Techniques: An Intensive Laboratory Course (Walt Ream, Katharine G. Field), 1999. Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Prof.Dr. Güler Temizkan, Prof.Dr.Nazlı Arda, Nobel Tıp Kitabevleri, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X | |||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 4 | 16 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLER BİYOLOJİK YÖNTEMLER | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hilal EREN GÖZEL |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | Öğrencilere moleküler biyoloji tekniklerinin ana prensiplerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel bakış,Genel alet tanıtımı ve laboratuvar kuralları,Homojenizasyon yöntemleri, kromatografi, santrifüjleme ve elektroforez,DNA İzolasyonu ve analizi,RNA izolasyonu ve analizi,Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve gen çoğaltılması,Gen sekanslama,Proteinlerin izolasyonu ve saflaştırılması,Proteinlerin konsantrasyonunun belirlenmesi ve elektroforetik analizleri,Nükleik asit ve protein melezlemesine dayalı yöntemler,Enzimatik analizin temel ilkeleri ve enzim aktivitesi belirleme yöntemleri,Spektroskopik teknikler,Hücre kültürü,Mikroskopik yöntemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Moleküler biyolojik yöntemlerin kullanım sebeplerini anlatır. | 12, 13, 16, 9 | A |
2. Moleküler biyolojik yöntemlerin neler olduğunu ve hangi aşamalarla kullanılacağını açıklar. | 12, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel bakış | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
2 | Genel alet tanıtımı ve laboratuvar kuralları | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
3 | Homojenizasyon yöntemleri, kromatografi, santrifüjleme ve elektroforez | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
4 | DNA İzolasyonu ve analizi | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
5 | RNA izolasyonu ve analizi | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
6 | Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve gen çoğaltılması | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
7 | Gen sekanslama | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
8 | Proteinlerin izolasyonu ve saflaştırılması | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
9 | Proteinlerin konsantrasyonunun belirlenmesi ve elektroforetik analizleri | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
10 | Nükleik asit ve protein melezlemesine dayalı yöntemler | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
11 | Enzimatik analizin temel ilkeleri ve enzim aktivitesi belirleme yöntemleri | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
12 | Spektroskopik teknikler | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
13 | Hücre kültürü | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
14 | Mikroskopik yöntemler | Öğretim elemanı tarafından verilen ders notlarından konunun çalışılması. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Molecular Biology Techniques: An Intensive Laboratory Course (Walt Ream, Katharine G. Field), 1999. Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Prof.Dr. Güler Temizkan, Prof.Dr.Nazlı Arda, Nobel Tıp Kitabevleri, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X | |||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |