Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜTLE VE DENGE | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rıza Haluk KUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin Amacı: ticari hava taşımacılığı yapan işletmelerin, bünyelerinde bulunan hava araçlarının uçuş emniyetini tam olarak sağlayabilmek amacıyla, ağırlık ve denge hesaplamalarını ortak bir standart dahilinde öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uçağın Ana öğeleri, Bernoulli ilkesi, Kanat Profili üzerinde Hız ve Basınç dağılımı,Bileşke Aerodinamik Kuvvet, uçağa etkiyen kuvvetler, etkiye kuvvetlerin moment etkisi,Kuvvet dengesi denklemleri, moment dengesi denklemleri, yalpa, yunuslama ve sapma hareketi için moment,Moment dengesini bozacak kütleler ve hava aracındaki dağılımları, kütlesel ivme, ağırlık merkezi,Bir cismin ağırlık merkezi, uçağın ağırlık merkezinin ölçülmesi, kuvvet momenti, kuvvetler dengesi,Moment dengesi, basit moment dengesi, Uçak için kuvvet ve moment dengesi, sağ el kuralı,Uçakta ağırlık merkezinin değişimi, Taşıma katsayısı yönetimi,Uçakta oluşan Aerodinamik kuvvetler için basit model,Uçak ağırlık tanımları,Uçağın Ağırlık merkezinin uçak performansına etkisi,Yakıt tanımları,Uçak için kütle ve denge manualinin analizi,Uçak için kütle ve denge manualinin analizi,Uçak için kütle ve denge manualinin analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kuvvet kavramını ve matematiksel denklemini açıklayabilir | 21 | A, D, G |
Kütle, yerçekimi ivmesi ve ağırlık kavramlarını tanımlayabilir ve aralarındaki farkı açıklayabilir | 10, 13 | A, E |
Ağırlık merkezini tanımlayabilir | 13, 4, 9 | A |
Uçağın ana öğelerini, Bernoulli ilkesine göre kanat üzerinde oluşan aerodinamik kuvvetleri tanımlayabilir | 16, 4 | A, E, G |
Uçağa etkiyen kuvvetleri ve sebeplerini tanımlayabilir | 13, 16, 21 | A, G |
Uçağa etkiyen kuvvetlerin oluşturduğu momentlerin hesaplayabilir | 16, 5, 9 | A, E, G |
Uçak ağırlık merkezinin değişiminin uçak performansına etkisini açıklayabilir | 16, 6 | A, E, G |
Uçaktaki yakıt miktarlarını türlerine göre tanımlayabilir | 16 | A, E, G |
Bir uçağın ağırlık / kütle ve denge manualini okuyabilir ve yorumlayabilir | 10, 16 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uçağın Ana öğeleri, Bernoulli ilkesi, Kanat Profili üzerinde Hız ve Basınç dağılımı | |
2 | Bileşke Aerodinamik Kuvvet, uçağa etkiyen kuvvetler, etkiye kuvvetlerin moment etkisi | |
3 | Kuvvet dengesi denklemleri, moment dengesi denklemleri, yalpa, yunuslama ve sapma hareketi için moment | |
4 | Moment dengesini bozacak kütleler ve hava aracındaki dağılımları, kütlesel ivme, ağırlık merkezi | |
5 | Bir cismin ağırlık merkezi, uçağın ağırlık merkezinin ölçülmesi, kuvvet momenti, kuvvetler dengesi | |
6 | Moment dengesi, basit moment dengesi, Uçak için kuvvet ve moment dengesi, sağ el kuralı | |
7 | Uçakta ağırlık merkezinin değişimi, Taşıma katsayısı yönetimi | |
8 | Uçakta oluşan Aerodinamik kuvvetler için basit model | |
9 | Uçak ağırlık tanımları | |
10 | Uçağın Ağırlık merkezinin uçak performansına etkisi | |
11 | Yakıt tanımları | |
12 | Uçak için kütle ve denge manualinin analizi | |
13 | Uçak için kütle ve denge manualinin analizi | |
14 | Uçak için kütle ve denge manualinin analizi |
Kaynak |
1- Uçaklarda Ağırlık ve Denge Hesapları ve MD-83 uçağı için uygulamalar, Bitirme Ödevi Sertaç KARA, İstanbul Teknik Üniversitesi, Uzay Mühendisliği Bölümü, 2010. 2- Aircraft Weight, Balance and Loading, Charles Edward Chapel, Aero Publishers, Inc, Los Angeles, California, 1948. 3- Singapore Airlines Cargo, Weight and Balance Manual, B747-400 Freighter, Revision: 01/06/2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | ||||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | ||||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | ||||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | ||||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | ||||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | ||||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | ||||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | ||||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | ||||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | ||||||
15 | Girişimcilik becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜTLE VE DENGE | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rıza Haluk KUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin Amacı: ticari hava taşımacılığı yapan işletmelerin, bünyelerinde bulunan hava araçlarının uçuş emniyetini tam olarak sağlayabilmek amacıyla, ağırlık ve denge hesaplamalarını ortak bir standart dahilinde öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uçağın Ana öğeleri, Bernoulli ilkesi, Kanat Profili üzerinde Hız ve Basınç dağılımı,Bileşke Aerodinamik Kuvvet, uçağa etkiyen kuvvetler, etkiye kuvvetlerin moment etkisi,Kuvvet dengesi denklemleri, moment dengesi denklemleri, yalpa, yunuslama ve sapma hareketi için moment,Moment dengesini bozacak kütleler ve hava aracındaki dağılımları, kütlesel ivme, ağırlık merkezi,Bir cismin ağırlık merkezi, uçağın ağırlık merkezinin ölçülmesi, kuvvet momenti, kuvvetler dengesi,Moment dengesi, basit moment dengesi, Uçak için kuvvet ve moment dengesi, sağ el kuralı,Uçakta ağırlık merkezinin değişimi, Taşıma katsayısı yönetimi,Uçakta oluşan Aerodinamik kuvvetler için basit model,Uçak ağırlık tanımları,Uçağın Ağırlık merkezinin uçak performansına etkisi,Yakıt tanımları,Uçak için kütle ve denge manualinin analizi,Uçak için kütle ve denge manualinin analizi,Uçak için kütle ve denge manualinin analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kuvvet kavramını ve matematiksel denklemini açıklayabilir | 21 | A, D, G |
Kütle, yerçekimi ivmesi ve ağırlık kavramlarını tanımlayabilir ve aralarındaki farkı açıklayabilir | 10, 13 | A, E |
Ağırlık merkezini tanımlayabilir | 13, 4, 9 | A |
Uçağın ana öğelerini, Bernoulli ilkesine göre kanat üzerinde oluşan aerodinamik kuvvetleri tanımlayabilir | 16, 4 | A, E, G |
Uçağa etkiyen kuvvetleri ve sebeplerini tanımlayabilir | 13, 16, 21 | A, G |
Uçağa etkiyen kuvvetlerin oluşturduğu momentlerin hesaplayabilir | 16, 5, 9 | A, E, G |
Uçak ağırlık merkezinin değişiminin uçak performansına etkisini açıklayabilir | 16, 6 | A, E, G |
Uçaktaki yakıt miktarlarını türlerine göre tanımlayabilir | 16 | A, E, G |
Bir uçağın ağırlık / kütle ve denge manualini okuyabilir ve yorumlayabilir | 10, 16 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uçağın Ana öğeleri, Bernoulli ilkesi, Kanat Profili üzerinde Hız ve Basınç dağılımı | |
2 | Bileşke Aerodinamik Kuvvet, uçağa etkiyen kuvvetler, etkiye kuvvetlerin moment etkisi | |
3 | Kuvvet dengesi denklemleri, moment dengesi denklemleri, yalpa, yunuslama ve sapma hareketi için moment | |
4 | Moment dengesini bozacak kütleler ve hava aracındaki dağılımları, kütlesel ivme, ağırlık merkezi | |
5 | Bir cismin ağırlık merkezi, uçağın ağırlık merkezinin ölçülmesi, kuvvet momenti, kuvvetler dengesi | |
6 | Moment dengesi, basit moment dengesi, Uçak için kuvvet ve moment dengesi, sağ el kuralı | |
7 | Uçakta ağırlık merkezinin değişimi, Taşıma katsayısı yönetimi | |
8 | Uçakta oluşan Aerodinamik kuvvetler için basit model | |
9 | Uçak ağırlık tanımları | |
10 | Uçağın Ağırlık merkezinin uçak performansına etkisi | |
11 | Yakıt tanımları | |
12 | Uçak için kütle ve denge manualinin analizi | |
13 | Uçak için kütle ve denge manualinin analizi | |
14 | Uçak için kütle ve denge manualinin analizi |
Kaynak |
1- Uçaklarda Ağırlık ve Denge Hesapları ve MD-83 uçağı için uygulamalar, Bitirme Ödevi Sertaç KARA, İstanbul Teknik Üniversitesi, Uzay Mühendisliği Bölümü, 2010. 2- Aircraft Weight, Balance and Loading, Charles Edward Chapel, Aero Publishers, Inc, Los Angeles, California, 1948. 3- Singapore Airlines Cargo, Weight and Balance Manual, B747-400 Freighter, Revision: 01/06/2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | ||||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | ||||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | ||||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | ||||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | ||||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | ||||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | ||||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | ||||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | ||||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | ||||||
15 | Girişimcilik becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |