Ses fiziğinin prensipleri, sesin akustik yapısı, insan sesinin fizyolojik etkisi ve insan kulağı ile enstrumanlar arasındaki ölçümlerin kalibrasyon prensipleri ,konuşma ve ses tonunun akustik yapısı hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sesin Tanımı,Larenks Anatomisi I,Larenks Anatomisi II,Larenks Fizyolojisi I,Larenks Fizyolojisi II,Ses Kalitesi Bozuklukları,Rezonans Bozuklukları,Perde Bozuklukları,Şiddet Bozuklukları,Disfonili Hastaya Yaklaşım,Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme I,Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme II,Konuşma Eğitimi Egzersizleri I,Konuşma Eğitimi Egzersizleri II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Solunum anatomisi ve fizyolojisini tanımlar
16, 5, 9
A
Konuşma anatomisi ve fizyolojisini betimler
16, 9
A
Ses bozukluklarını listeler
13, 16, 9
A
Ses bozukluklarında tanı yöntemlerini sıralar
13, 14, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sesin Tanımı
Ön hazırlık yok
2
Larenks Anatomisi I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
Larenks Anatomisi II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Larenks Fizyolojisi I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Larenks Fizyolojisi II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Ses Kalitesi Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Rezonans Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Perde Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Şiddet Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Disfonili Hastaya Yaklaşım
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Konuşma Eğitimi Egzersizleri I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Konuşma Eğitimi Egzersizleri II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
PowerPoint sunum dosyaları.
İşitme Kaybının Testleri, Tanısı ve Tedavisi, Editör: Bülent Şerbetçioğlu, 2021 (Sayfa 21-57)
Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar, Editör:Mehmet Gündüz, 2015 (Sayfa 7-29)
Temel Klinik Odyoloji, Editör: Bülent Gündüz, 7. baskı 2022 (Sayfa 675-702)
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
6
8
48
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
3
6
18
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
5
2
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
5
2
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
16
16
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
1
10
10
Toplam İş Yükü (Saat)
174
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(174/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
AKUSTİK VE FONETİK PRENSİPLER
ODY1265300
Bahar Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Perşembe 13:30-14:15
Perşembe 14:30-15:15
Perşembe 15:30-16:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Büşra Nur ESER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Ses fiziğinin prensipleri, sesin akustik yapısı, insan sesinin fizyolojik etkisi ve insan kulağı ile enstrumanlar arasındaki ölçümlerin kalibrasyon prensipleri ,konuşma ve ses tonunun akustik yapısı hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sesin Tanımı,Larenks Anatomisi I,Larenks Anatomisi II,Larenks Fizyolojisi I,Larenks Fizyolojisi II,Ses Kalitesi Bozuklukları,Rezonans Bozuklukları,Perde Bozuklukları,Şiddet Bozuklukları,Disfonili Hastaya Yaklaşım,Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme I,Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme II,Konuşma Eğitimi Egzersizleri I,Konuşma Eğitimi Egzersizleri II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Solunum anatomisi ve fizyolojisini tanımlar
16, 5, 9
A
Konuşma anatomisi ve fizyolojisini betimler
16, 9
A
Ses bozukluklarını listeler
13, 16, 9
A
Ses bozukluklarında tanı yöntemlerini sıralar
13, 14, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sesin Tanımı
Ön hazırlık yok
2
Larenks Anatomisi I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3
Larenks Anatomisi II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4
Larenks Fizyolojisi I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5
Larenks Fizyolojisi II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6
Ses Kalitesi Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7
Rezonans Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8
Perde Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9
Şiddet Bozuklukları
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10
Disfonili Hastaya Yaklaşım
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11
Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12
Ses Eğitimi Egzersizleri Yaptırabilme II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13
Konuşma Eğitimi Egzersizleri I
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Konuşma Eğitimi Egzersizleri II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
PowerPoint sunum dosyaları.
İşitme Kaybının Testleri, Tanısı ve Tedavisi, Editör: Bülent Şerbetçioğlu, 2021 (Sayfa 21-57)
Odyolojide Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar, Editör:Mehmet Gündüz, 2015 (Sayfa 7-29)
Temel Klinik Odyoloji, Editör: Bülent Gündüz, 7. baskı 2022 (Sayfa 675-702)
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.