Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OSMANLICA I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı Türkçesinin alfabe, yazılış, temel gramer ve dilbilgisini öğretmek, matbu metin düzeyinde okuma ve anlama kabiliyeti kazandırıp Türk kültürünün kaynaklarını tanımak, özellikle mimari eserlerdeki kitabe, levha, inşaat kayıtları vs.nin niteliği hakkında bilgi ve kültür sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı Türkçesine giriş, Harflerin Okunuşu ve Yazım Kuralları, Türkçe Ünlülerin Yazılışı, Kelimelerin yazılışları ve okunuşları,Ek, Zamir ve Zarflar,Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri),Osmanlıcada tekiller çoğullar, Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı, Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri, Metin okumaları, Metin okumaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi'yle yazılmış metinlerle ve dolayısıyla eski kültürümüzle temasını sağlama, bu yolla kültürel ve akademik gelişimlerini çeşitlendirme,sosyal bilimlerde ileride lisansüstü çalışmalar yapmak isteyenlere yararlı olacak birikim ve beceriler kazandırmak.Osmanlı Türkçesinin zenginliğinden yararlanarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini daha iyi anlatabilmelerini sağlamak. | 10, 38, 6, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 38: Bakım Planı, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Osmanlı Türkçesine giriş | |
2 | Harflerin Okunuşu ve Yazım Kuralları | |
3 | Türkçe Ünlülerin Yazılışı | |
4 | Kelimelerin yazılışları ve okunuşları | |
5 | Ek, Zamir ve Zarflar | |
6 | Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri) | |
7 | Osmanlıcada tekiller çoğullar | |
8 | Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı | |
9 | Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar | |
10 | Okuma Pratikleri | |
11 | Okuma Pratikleri | |
12 | Okuma Pratikleri | |
13 | Metin okumaları | |
14 | Metin okumaları | |
Kaynak |
Hazırlanan ders notları öğretim üyesi tarafından öğrencilere verilecektir. |
Mahmut Ak - Fahameddin Başar, Osmanlı Türkçesi, Gramer, Tarihi Metinler, İstanbul 2014;
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi kılavuzu, İstanbul 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | | | | | X |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 15 | 15 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 6 | 24 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OSMANLICA I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı Türkçesinin alfabe, yazılış, temel gramer ve dilbilgisini öğretmek, matbu metin düzeyinde okuma ve anlama kabiliyeti kazandırıp Türk kültürünün kaynaklarını tanımak, özellikle mimari eserlerdeki kitabe, levha, inşaat kayıtları vs.nin niteliği hakkında bilgi ve kültür sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı Türkçesine giriş, Harflerin Okunuşu ve Yazım Kuralları, Türkçe Ünlülerin Yazılışı, Kelimelerin yazılışları ve okunuşları,Ek, Zamir ve Zarflar,Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri),Osmanlıcada tekiller çoğullar, Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı, Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri, Metin okumaları, Metin okumaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi'yle yazılmış metinlerle ve dolayısıyla eski kültürümüzle temasını sağlama, bu yolla kültürel ve akademik gelişimlerini çeşitlendirme,sosyal bilimlerde ileride lisansüstü çalışmalar yapmak isteyenlere yararlı olacak birikim ve beceriler kazandırmak.Osmanlı Türkçesinin zenginliğinden yararlanarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini daha iyi anlatabilmelerini sağlamak. | 10, 38, 6, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 38: Bakım Planı, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Osmanlı Türkçesine giriş | |
2 | Harflerin Okunuşu ve Yazım Kuralları | |
3 | Türkçe Ünlülerin Yazılışı | |
4 | Kelimelerin yazılışları ve okunuşları | |
5 | Ek, Zamir ve Zarflar | |
6 | Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri) | |
7 | Osmanlıcada tekiller çoğullar | |
8 | Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı | |
9 | Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar | |
10 | Okuma Pratikleri | |
11 | Okuma Pratikleri | |
12 | Okuma Pratikleri | |
13 | Metin okumaları | |
14 | Metin okumaları | |
Kaynak |
Hazırlanan ders notları öğretim üyesi tarafından öğrencilere verilecektir. |
Mahmut Ak - Fahameddin Başar, Osmanlı Türkçesi, Gramer, Tarihi Metinler, İstanbul 2014;
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi kılavuzu, İstanbul 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | | X |
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | | | | | X |
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | | | | | |
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | | | | | |
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | | | | | |
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | |
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | | | | | |
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | | | | | |
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | | | | | |
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00