Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİ USUL HUKUKU BİLGİSİ II | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Serdar KALE, Prof.Dr. Müjgan TUNÇ YÜCEL |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. M. Ceren Erdem- Ar. Gör. Esma Hande Boztosun Bozkurt |
Dersin Amacı | Dönem boyunca, öğrencilere, delillerin sunulması ve ispat yükü, kesin hüküm, temyiz ve istinafa ilişkin kanun yolları, tahkim ve alternatif uyuşmazlık çözüm yolları konularında detaylı ve mevzuat hükümleri ve uygulama pratikleri eşliğinde bilgiler verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İspat Hukukuna Hakim Olan Kavramlar,Delil Türleri- Kesin Deliller,Delil Türleri- Takdiri Deliller,Karar ve Hüküm,Davaya Son Veren Taraf Usul İşlemleri (Sulh, Kabul, Feragat),Basit Yargılama Usulü,Yargılama Harç ve Giderleri- Adli Yardım,Kanun Yollarının Özellikleri,Olağan Kanun Yolu ( İstinaf),Olağan Kanun Yolu (Temyiz),Olağanüstü Kanun Yolu- Yargılamanın İadesi,Geçici Koruma Tedbirleri (İhtiyati Tedbir- Delil Tespiti),Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yoları,Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İspat hukukunun temel kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2. Medeni yargılamada yer alan delilleri sınıflandırır. | 16, 9 | A |
3. Hüküm çeşitlerinin etkilerini değerlendirir. | 13, 9 | A |
4. Olağan ve olağanüstü kanun yollarını karşılaştırır. | 13, 16, 9 | A |
5. Geçici hukuki koruma tedbirlerinin özelliklerini sıralar. | 16, 9 | A |
6. Yargılama harç ve giderlerini hesaplar. | 13, 9 | A |
7. Tahkim yargılamasını tarif eder. | 16, 9 | A |
8. Alternatif uyuşmazlık çözüm yollarını alt bölümlere ayırır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İspat Hukukuna Hakim Olan Kavramlar | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İspat" bölümünü okur. |
2 | Delil Türleri- Kesin Deliller | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Kesin Deliller" bölümünü okur. |
3 | Delil Türleri- Takdiri Deliller | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Takdiri Deliller- Tanık- Bilirkişi-Keşif- Uzman Görüşü" bölümünü okur. |
4 | Karar ve Hüküm | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Karar ve Hüküm" bölümünü okur. |
5 | Davaya Son Veren Taraf Usul İşlemleri (Sulh, Kabul, Feragat) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Davayı Sona Erdiren Taraf Usul İşlemleri (Sulh-Kabul-Feragat)" bölümünü okur. |
6 | Basit Yargılama Usulü | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Basit Yargılama Usulü" bölümünü okur. |
7 | Yargılama Harç ve Giderleri- Adli Yardım | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Yargılama Giderleri ve Adli Yardım" bölümünü okur. |
8 | Kanun Yollarının Özellikleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Kanun Yolları" bölümünü okur. |
9 | Olağan Kanun Yolu ( İstinaf) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İstinaf" bölümünü okur. |
10 | Olağan Kanun Yolu (Temyiz) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Temyiz" bölümünü okur. |
11 | Olağanüstü Kanun Yolu- Yargılamanın İadesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Yargılamanın İadesi" bölümünü okur. |
12 | Geçici Koruma Tedbirleri (İhtiyati Tedbir- Delil Tespiti) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İhtiyati Tedbirler" bölümünü okur. |
13 | Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yoları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları" bölümünü okur. |
14 | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru" bölümünü okur. |
Kaynak |
Hakan Pekcanıtez/Oğuz Atalay/Muhammet Özekes, Medeni Usul Hukuku Temel Bilgiler, 17.Bası, 2023. (Güncel Bası) Ali Cem Budak/ Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Bası) |
Ejder Yılmaz/Ramazan Arslan/Sema Taşpınar Ayvaz/ Emel Hanağası, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Baskı) Ali Cem Budak/Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2023(Güncel Baskı) Baki KURU/ Ramazan ARSLAN/ Ejder YILMAZ, Medeni Usul Hukuku, Yetkin Yayınları, 28. Baskı, Ankara, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | X | |||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 2 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİ USUL HUKUKU BİLGİSİ II | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Serdar KALE, Prof.Dr. Müjgan TUNÇ YÜCEL |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. M. Ceren Erdem- Ar. Gör. Esma Hande Boztosun Bozkurt |
Dersin Amacı | Dönem boyunca, öğrencilere, delillerin sunulması ve ispat yükü, kesin hüküm, temyiz ve istinafa ilişkin kanun yolları, tahkim ve alternatif uyuşmazlık çözüm yolları konularında detaylı ve mevzuat hükümleri ve uygulama pratikleri eşliğinde bilgiler verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İspat Hukukuna Hakim Olan Kavramlar,Delil Türleri- Kesin Deliller,Delil Türleri- Takdiri Deliller,Karar ve Hüküm,Davaya Son Veren Taraf Usul İşlemleri (Sulh, Kabul, Feragat),Basit Yargılama Usulü,Yargılama Harç ve Giderleri- Adli Yardım,Kanun Yollarının Özellikleri,Olağan Kanun Yolu ( İstinaf),Olağan Kanun Yolu (Temyiz),Olağanüstü Kanun Yolu- Yargılamanın İadesi,Geçici Koruma Tedbirleri (İhtiyati Tedbir- Delil Tespiti),Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yoları,Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İspat hukukunun temel kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2. Medeni yargılamada yer alan delilleri sınıflandırır. | 16, 9 | A |
3. Hüküm çeşitlerinin etkilerini değerlendirir. | 13, 9 | A |
4. Olağan ve olağanüstü kanun yollarını karşılaştırır. | 13, 16, 9 | A |
5. Geçici hukuki koruma tedbirlerinin özelliklerini sıralar. | 16, 9 | A |
6. Yargılama harç ve giderlerini hesaplar. | 13, 9 | A |
7. Tahkim yargılamasını tarif eder. | 16, 9 | A |
8. Alternatif uyuşmazlık çözüm yollarını alt bölümlere ayırır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İspat Hukukuna Hakim Olan Kavramlar | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İspat" bölümünü okur. |
2 | Delil Türleri- Kesin Deliller | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Kesin Deliller" bölümünü okur. |
3 | Delil Türleri- Takdiri Deliller | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Takdiri Deliller- Tanık- Bilirkişi-Keşif- Uzman Görüşü" bölümünü okur. |
4 | Karar ve Hüküm | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Karar ve Hüküm" bölümünü okur. |
5 | Davaya Son Veren Taraf Usul İşlemleri (Sulh, Kabul, Feragat) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Davayı Sona Erdiren Taraf Usul İşlemleri (Sulh-Kabul-Feragat)" bölümünü okur. |
6 | Basit Yargılama Usulü | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Basit Yargılama Usulü" bölümünü okur. |
7 | Yargılama Harç ve Giderleri- Adli Yardım | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Yargılama Giderleri ve Adli Yardım" bölümünü okur. |
8 | Kanun Yollarının Özellikleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Kanun Yolları" bölümünü okur. |
9 | Olağan Kanun Yolu ( İstinaf) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İstinaf" bölümünü okur. |
10 | Olağan Kanun Yolu (Temyiz) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Temyiz" bölümünü okur. |
11 | Olağanüstü Kanun Yolu- Yargılamanın İadesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Yargılamanın İadesi" bölümünü okur. |
12 | Geçici Koruma Tedbirleri (İhtiyati Tedbir- Delil Tespiti) | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İhtiyati Tedbirler" bölümünü okur. |
13 | Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yoları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları" bölümünü okur. |
14 | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru" bölümünü okur. |
Kaynak |
Hakan Pekcanıtez/Oğuz Atalay/Muhammet Özekes, Medeni Usul Hukuku Temel Bilgiler, 17.Bası, 2023. (Güncel Bası) Ali Cem Budak/ Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Bası) |
Ejder Yılmaz/Ramazan Arslan/Sema Taşpınar Ayvaz/ Emel Hanağası, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Baskı) Ali Cem Budak/Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2023(Güncel Baskı) Baki KURU/ Ramazan ARSLAN/ Ejder YILMAZ, Medeni Usul Hukuku, Yetkin Yayınları, 28. Baskı, Ankara, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | X | |||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |