Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE HEKİMLİĞİ | - | Senelik | 14+0 | - | 1 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Perşembe 10:00-10:45 Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Serhat KORAN, Prof.Dr. Hülya AKAN, Öğr.Gör.Dr. Bekir AKTURA, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı birinci basamak sağlık hizmetleri aile hekimliğinde sık görülen hastalıkların aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri bağlamında tanı ,izlem ve yönetiminin açıklanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile Hekimliğinde Kanser taramaları ,Aile Hekimliğinde yorgunluk/halsizlik yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde prediyabetik hastanın izlemi,Aile Hekimliğinde endokrin taramalar ve obesite danışmanlığı,Aile Hekimliğinde Nefes Darlığı ile gelen hastanın yönetimi ,Aile Hekimliğinde kan basıncı yüksekliği ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde ishal yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde karın ağrısı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde idrada yanma yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde anormal vajinal kanama ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde Unutkanlık yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde depresyon ve anksiyete tanısı ve yönetimi,Aile Hekimliğinde yaygın ağrı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde bel ağrısı ile başvuran hastanın yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
9 | A | |
Aile Hekimliği disiplininin çekirdek yeterliliklerini sayar | 9 | A |
Aile hekimliğinde kanser taramalarını açıklar | 9 | A |
Aile Hekimliğinde halsizlik yorgunluk yakınması ile başvuran hastanın nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde obez hastanın yönetimini açıklar ve endokrin sisteme yönelik taramaları sayar | 9 | A |
Aile hekimliğinde prediyabetik hastanın nasıl izleneceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde nefes darlığı ile gelen hastaya yaklaşımı açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde kan basıncı yüksek saptanan hastanın izlem ve yönetimini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde ishal yakınması ile başvuran hastanın tanı ve izlemini açıklar | 9 | A |
Aile Hekimliğinde karın ağrısı ile başvuran hastanın izlem ve yönetimini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde idrarda yanma yakınması ile başvuran hastanın nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde anormal vajinal kanaması olan hastanın nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde yaygın ağrı ve bel ağrısının nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Hekimliğinde Kanser taramaları | |
2 | Aile Hekimliğinde yorgunluk/halsizlik yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
3 | Aile Hekimliğinde prediyabetik hastanın izlemi | |
4 | Aile Hekimliğinde endokrin taramalar ve obesite danışmanlığı | |
5 | Aile Hekimliğinde Nefes Darlığı ile gelen hastanın yönetimi | |
6 | Aile Hekimliğinde kan basıncı yüksekliği ile başvuran hastanın yönetimi | |
7 | Aile Hekimliğinde ishal yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
8 | Aile Hekimliğinde karın ağrısı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
9 | Aile Hekimliğinde idrada yanma yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
10 | Aile Hekimliğinde anormal vajinal kanama ile başvuran hastanın yönetimi | |
11 | Aile Hekimliğinde Unutkanlık yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
12 | Aile Hekimliğinde depresyon ve anksiyete tanısı ve yönetimi | |
13 | Aile Hekimliğinde yaygın ağrı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
14 | Aile Hekimliğinde bel ağrısı ile başvuran hastanın yönetimi |
Kaynak |
1.- Rakel&Rakel: Textbook of family medicine 2- In: David JA. eds. CURRENT Practice Guidelines in Primary Care 2021-2022. In: David JA. eds. McGraw Hill; 2022. Accessed October 06, 2022. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=3094§ionid=259063040 3-Current. Temel aile hekimliği. In eds:, Jeannette E. South-Paul. Çev eds:Altuğ KUT, M. Gökhan EMİNSOY, Cihan FİDAN 4- Aile Hekimliğinin Esasları. Çev Ed: Ayşe Palandüz. Eds: Philip D. Sloane Lisa M. Slatt Mark H. Ebell Mindy A. Smith David V. Power Anthony J. Viera. İstanbul Tıp Kitabevi 5-Türkiye Aile Hekimliği Dergisi / Turkish Journal of Family Practice (e-ISSN 1308-531X) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE HEKİMLİĞİ | - | Senelik | 14+0 | - | 1 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Perşembe 10:00-10:45 Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Serhat KORAN, Prof.Dr. Hülya AKAN, Öğr.Gör.Dr. Bekir AKTURA, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı birinci basamak sağlık hizmetleri aile hekimliğinde sık görülen hastalıkların aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri bağlamında tanı ,izlem ve yönetiminin açıklanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile Hekimliğinde Kanser taramaları ,Aile Hekimliğinde yorgunluk/halsizlik yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde prediyabetik hastanın izlemi,Aile Hekimliğinde endokrin taramalar ve obesite danışmanlığı,Aile Hekimliğinde Nefes Darlığı ile gelen hastanın yönetimi ,Aile Hekimliğinde kan basıncı yüksekliği ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde ishal yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde karın ağrısı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde idrada yanma yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde anormal vajinal kanama ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde Unutkanlık yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde depresyon ve anksiyete tanısı ve yönetimi,Aile Hekimliğinde yaygın ağrı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi,Aile Hekimliğinde bel ağrısı ile başvuran hastanın yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
9 | A | |
Aile Hekimliği disiplininin çekirdek yeterliliklerini sayar | 9 | A |
Aile hekimliğinde kanser taramalarını açıklar | 9 | A |
Aile Hekimliğinde halsizlik yorgunluk yakınması ile başvuran hastanın nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde obez hastanın yönetimini açıklar ve endokrin sisteme yönelik taramaları sayar | 9 | A |
Aile hekimliğinde prediyabetik hastanın nasıl izleneceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde nefes darlığı ile gelen hastaya yaklaşımı açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde kan basıncı yüksek saptanan hastanın izlem ve yönetimini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde ishal yakınması ile başvuran hastanın tanı ve izlemini açıklar | 9 | A |
Aile Hekimliğinde karın ağrısı ile başvuran hastanın izlem ve yönetimini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde idrarda yanma yakınması ile başvuran hastanın nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde anormal vajinal kanaması olan hastanın nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Aile hekimliğinde yaygın ağrı ve bel ağrısının nasıl yönetileceğini açıklar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Hekimliğinde Kanser taramaları | |
2 | Aile Hekimliğinde yorgunluk/halsizlik yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
3 | Aile Hekimliğinde prediyabetik hastanın izlemi | |
4 | Aile Hekimliğinde endokrin taramalar ve obesite danışmanlığı | |
5 | Aile Hekimliğinde Nefes Darlığı ile gelen hastanın yönetimi | |
6 | Aile Hekimliğinde kan basıncı yüksekliği ile başvuran hastanın yönetimi | |
7 | Aile Hekimliğinde ishal yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
8 | Aile Hekimliğinde karın ağrısı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
9 | Aile Hekimliğinde idrada yanma yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
10 | Aile Hekimliğinde anormal vajinal kanama ile başvuran hastanın yönetimi | |
11 | Aile Hekimliğinde Unutkanlık yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
12 | Aile Hekimliğinde depresyon ve anksiyete tanısı ve yönetimi | |
13 | Aile Hekimliğinde yaygın ağrı yakınması ile başvuran hastanın yönetimi | |
14 | Aile Hekimliğinde bel ağrısı ile başvuran hastanın yönetimi |
Kaynak |
1.- Rakel&Rakel: Textbook of family medicine 2- In: David JA. eds. CURRENT Practice Guidelines in Primary Care 2021-2022. In: David JA. eds. McGraw Hill; 2022. Accessed October 06, 2022. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=3094§ionid=259063040 3-Current. Temel aile hekimliği. In eds:, Jeannette E. South-Paul. Çev eds:Altuğ KUT, M. Gökhan EMİNSOY, Cihan FİDAN 4- Aile Hekimliğinin Esasları. Çev Ed: Ayşe Palandüz. Eds: Philip D. Sloane Lisa M. Slatt Mark H. Ebell Mindy A. Smith David V. Power Anthony J. Viera. İstanbul Tıp Kitabevi 5-Türkiye Aile Hekimliği Dergisi / Turkish Journal of Family Practice (e-ISSN 1308-531X) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |