Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Senelik33+0-2
Ders Programı

Perşembe 10:00-10:45

Perşembe 11:00-11:45

Perşembe 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, ilaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini kavramak; antimikrobiyal ilaçlar ve otakoidlerin etki mekanizmaları ve kullanımlarını açıklamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları,İlaçların Farmasötik Şekilleri,İlaç Uygulama Yolları,İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu,İlaçların Dağılımı,İlaçların Biyotransformasyonu,İlaçların Atılımı,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler,Farmakogenetik,İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler,İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler,Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi,Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,İlaçların Etki Mekanizmaları,Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler),Otakoidler (Histamin),Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri),Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid,Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri,Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri,Sefalosporinler,Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler,Antimikobakteriyel İlaçlar,Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar,Aminoglikozidler,Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim,Amfenikoller, Tetrasiklinler,Fluorokinolonlar,Makrolidler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İlaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini anlatır.16, 9A
Antimikrobiyal ilaçları gruplayarak, etki mekanizması, farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özellikleri, toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini ve klinik kullanımını açıklar.16, 9A
Otakoidlerin etki mekanizmasını, farmakokinetiğini,toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini ve klinik kullanımını açıklar.16, 9A
Gebelik döneminde ilaç kullanımını farmakokinetik ve farmakodinamik açıdan değerlendirir.16, 9A
Yaşlılarda ilaç kullanımını farmakokinetik ve farmakodinamik açıdan değerlendirir.16, 9A
Pediatrik gruplarda ilaç kullanımını farmakokinetik ve farmakodinamik açıdan değerlendirir.16, 9A
İlaçlar arasındaki farmakokinetik etkileşmeleri analiz eder.16, 9A
İlaç uygulama yollarını biyoyararlanım açısından karşılaştırır.16, 9A
Antibiyotik ilaç gruplarını etkililik ve güvenlik açısından değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan DallarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2İlaçların Farmasötik ŞekilleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
3İlaç Uygulama YollarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4İlaçların Membranlardan Geçişi Ve AbsorbsiyonuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5İlaçların DağılımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
6İlaçların BiyotransformasyonuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7İlaçların AtılımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
8İlaçların Etkisini Değiştiren FaktörlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
9FarmakogenetikÖnceden verilen ders notuna hazırlık
10İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik EtkileşmelerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
11İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik EtkileşmelerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
12Reseptörler Ve İlaç Reseptör EtkileşmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
13Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
14İlaçların Etki MekanizmalarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
15Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler)Önceden verilen ders notuna hazırlık
16Otakoidler (Histamin)Önceden verilen ders notuna hazırlık
17Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri)Önceden verilen ders notuna hazırlık
18Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik OksidÖnceden verilen ders notuna hazırlık
19Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel ÖzellikleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
20Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
21SefalosporinlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
22Diğer Beta-Laktam AntibiyotiklerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
23Antimikobakteriyel İlaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
24Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
25AminoglikozidlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
26Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, TrimetoprimÖnceden verilen ders notuna hazırlık
27Amfenikoller, TetrasiklinlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
28FluorokinolonlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
29MakrolidlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları,İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Sağlık Bilimleri için Farmakoloji- Dr. Öğr. Ü. A. Arzu SAYIN ŞAKUL, İstanbul Tıp Yayınevi-2021
Öğretim üyesinin öğrenciler ile paylaştığı ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme212
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı4312
Genel Sınav ve Hazırlığı6318
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Senelik33+0-2
Ders Programı

Perşembe 10:00-10:45

Perşembe 11:00-11:45

Perşembe 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, ilaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini kavramak; antimikrobiyal ilaçlar ve otakoidlerin etki mekanizmaları ve kullanımlarını açıklamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları,İlaçların Farmasötik Şekilleri,İlaç Uygulama Yolları,İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu,İlaçların Dağılımı,İlaçların Biyotransformasyonu,İlaçların Atılımı,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler,Farmakogenetik,İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler,İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler,Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi,Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,İlaçların Etki Mekanizmaları,Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler),Otakoidler (Histamin),Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri),Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid,Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri,Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri,Sefalosporinler,Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler,Antimikobakteriyel İlaçlar,Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar,Aminoglikozidler,Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim,Amfenikoller, Tetrasiklinler,Fluorokinolonlar,Makrolidler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İlaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini anlatır.16, 9A
Antimikrobiyal ilaçları gruplayarak, etki mekanizması, farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özellikleri, toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini ve klinik kullanımını açıklar.16, 9A
Otakoidlerin etki mekanizmasını, farmakokinetiğini,toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini ve klinik kullanımını açıklar.16, 9A
Gebelik döneminde ilaç kullanımını farmakokinetik ve farmakodinamik açıdan değerlendirir.16, 9A
Yaşlılarda ilaç kullanımını farmakokinetik ve farmakodinamik açıdan değerlendirir.16, 9A
Pediatrik gruplarda ilaç kullanımını farmakokinetik ve farmakodinamik açıdan değerlendirir.16, 9A
İlaçlar arasındaki farmakokinetik etkileşmeleri analiz eder.16, 9A
İlaç uygulama yollarını biyoyararlanım açısından karşılaştırır.16, 9A
Antibiyotik ilaç gruplarını etkililik ve güvenlik açısından değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan DallarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2İlaçların Farmasötik ŞekilleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
3İlaç Uygulama YollarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4İlaçların Membranlardan Geçişi Ve AbsorbsiyonuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5İlaçların DağılımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
6İlaçların BiyotransformasyonuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7İlaçların AtılımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
8İlaçların Etkisini Değiştiren FaktörlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
9FarmakogenetikÖnceden verilen ders notuna hazırlık
10İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik EtkileşmelerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
11İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik EtkileşmelerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
12Reseptörler Ve İlaç Reseptör EtkileşmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
13Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
14İlaçların Etki MekanizmalarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
15Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler)Önceden verilen ders notuna hazırlık
16Otakoidler (Histamin)Önceden verilen ders notuna hazırlık
17Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri)Önceden verilen ders notuna hazırlık
18Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik OksidÖnceden verilen ders notuna hazırlık
19Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel ÖzellikleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
20Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
21SefalosporinlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
22Diğer Beta-Laktam AntibiyotiklerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
23Antimikobakteriyel İlaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
24Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
25AminoglikozidlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
26Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, TrimetoprimÖnceden verilen ders notuna hazırlık
27Amfenikoller, TetrasiklinlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
28FluorokinolonlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
29MakrolidlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları,İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Sağlık Bilimleri için Farmakoloji- Dr. Öğr. Ü. A. Arzu SAYIN ŞAKUL, İstanbul Tıp Yayınevi-2021
Öğretim üyesinin öğrenciler ile paylaştığı ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05