Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP TARİHİ VE ETİK | - | Senelik | 22+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı tıp eğitimine başlayanlar için temel tıp bilimleri hakkındaki giriş bilgilerini öğretmek, tıbbın tarihi gelişimiyle bugünkü tıbbı kavratmak, tıp etiğinin esaslarını öğretmek, beşeri bilimler konusunda bilgi vermek, tıp eğitimi, tıp felsefesi ve insani değerler konusunu kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi,Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim,Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp ,Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard ,Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör,Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon,Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi ,Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi,Hekim Kimliği ve Hekim Yemini,Tıp Etiğinin Temel İlkeleri,Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı ,İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar,Mesleki Değerler ve Sorumluluklar ,Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar,Hasta Hakları,Hastayı Aydınlatma,Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi,Hasta-Hekim İlişkisi,Hekimin Hukuki Sorumluluğu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
tıp tarihi ve etiği konularına hakim olur. | 10, 19, 4, 9 | A, E |
hekimliğe tarihsel perspektiften bakabilir. | 10, 14, 19, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi | |
2 | Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim | |
3 | Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği | |
4 | Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü | |
5 | Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü | |
6 | Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp | |
7 | Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard | |
8 | Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör | |
9 | Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon | |
10 | Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi | |
11 | Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi | |
12 | Hekim Kimliği ve Hekim Yemini | |
13 | Tıp Etiğinin Temel İlkeleri | |
14 | Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı | |
15 | İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar | |
16 | Mesleki Değerler ve Sorumluluklar | |
17 | Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar | |
18 | Hasta Hakları | |
19 | Hastayı Aydınlatma | |
19 | Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi | |
21 | Hasta-Hekim İlişkisi | |
22 | Hekimin Hukuki Sorumluluğu |
Kaynak |
Derslerin kitapları, ders notları ve slayt çıktıları. Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayınları İstanbul 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP TARİHİ VE ETİK | - | Senelik | 22+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı tıp eğitimine başlayanlar için temel tıp bilimleri hakkındaki giriş bilgilerini öğretmek, tıbbın tarihi gelişimiyle bugünkü tıbbı kavratmak, tıp etiğinin esaslarını öğretmek, beşeri bilimler konusunda bilgi vermek, tıp eğitimi, tıp felsefesi ve insani değerler konusunu kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi,Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim,Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp ,Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard ,Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör,Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon,Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi ,Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi,Hekim Kimliği ve Hekim Yemini,Tıp Etiğinin Temel İlkeleri,Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı ,İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar,Mesleki Değerler ve Sorumluluklar ,Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar,Hasta Hakları,Hastayı Aydınlatma,Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi,Hasta-Hekim İlişkisi,Hekimin Hukuki Sorumluluğu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
tıp tarihi ve etiği konularına hakim olur. | 10, 19, 4, 9 | A, E |
hekimliğe tarihsel perspektiften bakabilir. | 10, 14, 19, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi | |
2 | Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim | |
3 | Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği | |
4 | Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü | |
5 | Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü | |
6 | Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp | |
7 | Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard | |
8 | Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör | |
9 | Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon | |
10 | Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi | |
11 | Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi | |
12 | Hekim Kimliği ve Hekim Yemini | |
13 | Tıp Etiğinin Temel İlkeleri | |
14 | Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı | |
15 | İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar | |
16 | Mesleki Değerler ve Sorumluluklar | |
17 | Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar | |
18 | Hasta Hakları | |
19 | Hastayı Aydınlatma | |
19 | Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi | |
21 | Hasta-Hekim İlişkisi | |
22 | Hekimin Hukuki Sorumluluğu |
Kaynak |
Derslerin kitapları, ders notları ve slayt çıktıları. Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayınları İstanbul 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |