Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI TIP STAJI | - | Senelik | 28+42 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Osman HAYRAN-Dr.Öğr.Üyesi Pakize YİĞİT-Öğr. Gör.Ömer ATAÇ-Öğr.Gör. Ayşe Seval PALTEKİ |
Dersin Amacı | Günlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtları bulabilmek ve kullanabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları,Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar,Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları,Sistematik Derlemeler,Meta Analizler,Risk Hesapları,Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları,Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgi - Tıpta kanıt kavramının anlamını ve önemini açıklar. Kanıt hiyerarşisini sayar. Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar. Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar. Kanıt üretmek için kullanılan araştırma türlerini sayar. Gözlemsel araştırmaları tasarlar. Deneysel araştırmaları tasarlar. Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütleri tanımlar. Meta-analizler ve sistematik derlemeleri yorumlar. Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar. | ||
Beceri - Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan kanıtları bulur. Ulusal ve uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır. Meta-analiz makalelerinin analizini yapar. Sistematik derleme hazırlar. | ||
Tutum - Aile hekimliği hizmeti sunarken kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve kendi kendine öğrenme yöntemlerini etkin şekilde kullanır. Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip eder. Araştırma makalelerindeki yöntemlere ilişkin terminolojiyi açıklar. Araştırma tasarımı ve yöntemlerini eleştirel gözle değerlendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları | |
2 | Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar | |
3 | Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar | |
4 | Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları | |
5 | Sistematik Derlemeler | |
6 | Meta Analizler | |
7 | Risk Hesapları | |
8 | Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları | |
9 | Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-Prasad K. Fundamentals of Evidence-Based Medicine. 2nd edition. Springer, India, 2013. 2-Goldstein NE, Morrison RS. Evidence-Based Practice of Palliative Medicine. Elsevier Saunders, 2013. 3-Khan K, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to support evidence-based medicine. 2nd edition, Hodder Arnold an Hachette UK Company, 2011. 4-Mayer D. Essentials evidence-based medicine. 2nd edition, Cambridge University Press, 2010. 5-Hayran O. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI TIP STAJI | - | Senelik | 28+42 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Osman HAYRAN-Dr.Öğr.Üyesi Pakize YİĞİT-Öğr. Gör.Ömer ATAÇ-Öğr.Gör. Ayşe Seval PALTEKİ |
Dersin Amacı | Günlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtları bulabilmek ve kullanabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları,Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar,Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları,Sistematik Derlemeler,Meta Analizler,Risk Hesapları,Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları,Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgi - Tıpta kanıt kavramının anlamını ve önemini açıklar. Kanıt hiyerarşisini sayar. Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar. Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar. Kanıt üretmek için kullanılan araştırma türlerini sayar. Gözlemsel araştırmaları tasarlar. Deneysel araştırmaları tasarlar. Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütleri tanımlar. Meta-analizler ve sistematik derlemeleri yorumlar. Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar. | ||
Beceri - Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan kanıtları bulur. Ulusal ve uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır. Meta-analiz makalelerinin analizini yapar. Sistematik derleme hazırlar. | ||
Tutum - Aile hekimliği hizmeti sunarken kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve kendi kendine öğrenme yöntemlerini etkin şekilde kullanır. Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip eder. Araştırma makalelerindeki yöntemlere ilişkin terminolojiyi açıklar. Araştırma tasarımı ve yöntemlerini eleştirel gözle değerlendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları | |
2 | Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar | |
3 | Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar | |
4 | Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları | |
5 | Sistematik Derlemeler | |
6 | Meta Analizler | |
7 | Risk Hesapları | |
8 | Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları | |
9 | Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-Prasad K. Fundamentals of Evidence-Based Medicine. 2nd edition. Springer, India, 2013. 2-Goldstein NE, Morrison RS. Evidence-Based Practice of Palliative Medicine. Elsevier Saunders, 2013. 3-Khan K, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to support evidence-based medicine. 2nd edition, Hodder Arnold an Hachette UK Company, 2011. 4-Mayer D. Essentials evidence-based medicine. 2nd edition, Cambridge University Press, 2010. 5-Hayran O. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |