Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEĞİŞİM YÖNETİMİ VE LİDERLİK | SAY2282390 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Canan ÇETİN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Değişimin doğasını anlatmak, kuruluşların değişime karşı yaklaşımlarını ortaya koymak, yöneticilerin ve çalışanların değişime bakışlarını incelemek ve bu konuda farklı örnekler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değişim Tanımı,Küresel Değişim,Niçin ve Ne Zaman Değişim,Niçin ve Ne Zaman Değişim,Değişim Stratejileri,Başarılı ve Başarısız Stratejiler,Örnek Olaylar,Çalışanlar Değişime Niçin Direnç Gösterir,Değişime Direnç,Değişime Direnci Azaltmak,Yöneticilerin Değişime Direnci,Değişim Stratejileri İçin Başarılı Örnekler,Değişim Stratejileri için Başarısız Örnekler,Örnek Olaylar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1.Değişimi destekler ve yönetir. | 16, 4, 9 | A |
2.Süreklilik temelinde kurumun büyümesi ve gelişmesi için fırsatları araştırır. | 16, 4, 9 | A |
3.Sürekli örgütsel öğrenme ve gelişmeyi destekler. | 16, 4, 9 | A |
4.Engeller için stratejileri önceden belirler ve planlar. | 16, 4, 9 | A |
5.Değişim faaliyetlerini gerçekleştirmek için kaynak ihtiyacını önceden tahmin eder. | 16, 4, 9 | A |
6.Kurumun misyon, vizyon ve stratejik planını desteklemek için çalışanlar arasında ilişkileri geliştirir. | 16, 4, 9 | A |
7.Sağlık kurumlarında örgüt geliştirmenin temel öğelerini açıklar. | 16, 4, 9 | A |
8.Tutum araştırması ve geri besleme konusunda kavramları açıklar. | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişim Tanımı | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | Küresel Değişim | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | Niçin ve Ne Zaman Değişim | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | Niçin ve Ne Zaman Değişim | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | Değişim Stratejileri | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | Başarılı ve Başarısız Stratejiler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | Örnek Olaylar | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | Çalışanlar Değişime Niçin Direnç Gösterir | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | Değişime Direnç | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | Değişime Direnci Azaltmak | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | Yöneticilerin Değişime Direnci | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | Değişim Stratejileri İçin Başarılı Örnekler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | Değişim Stratejileri için Başarısız Örnekler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | Örnek Olaylar | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Ders Notları, Konu İle İlgili Web Siteleri, power point ve video gösterileri |
Organizational development and Change, Thomas G. Cummings, Christopher G. Worley West Pub. 2008. Değişim, Harvard Business Mess Yayınları. Organizational Change, Barbara Senior and Jocelyn Fleming, Perason Education, Third Edition, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEĞİŞİM YÖNETİMİ VE LİDERLİK | SAY2282390 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Canan ÇETİN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Değişimin doğasını anlatmak, kuruluşların değişime karşı yaklaşımlarını ortaya koymak, yöneticilerin ve çalışanların değişime bakışlarını incelemek ve bu konuda farklı örnekler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değişim Tanımı,Küresel Değişim,Niçin ve Ne Zaman Değişim,Niçin ve Ne Zaman Değişim,Değişim Stratejileri,Başarılı ve Başarısız Stratejiler,Örnek Olaylar,Çalışanlar Değişime Niçin Direnç Gösterir,Değişime Direnç,Değişime Direnci Azaltmak,Yöneticilerin Değişime Direnci,Değişim Stratejileri İçin Başarılı Örnekler,Değişim Stratejileri için Başarısız Örnekler,Örnek Olaylar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1.Değişimi destekler ve yönetir. | 16, 4, 9 | A |
2.Süreklilik temelinde kurumun büyümesi ve gelişmesi için fırsatları araştırır. | 16, 4, 9 | A |
3.Sürekli örgütsel öğrenme ve gelişmeyi destekler. | 16, 4, 9 | A |
4.Engeller için stratejileri önceden belirler ve planlar. | 16, 4, 9 | A |
5.Değişim faaliyetlerini gerçekleştirmek için kaynak ihtiyacını önceden tahmin eder. | 16, 4, 9 | A |
6.Kurumun misyon, vizyon ve stratejik planını desteklemek için çalışanlar arasında ilişkileri geliştirir. | 16, 4, 9 | A |
7.Sağlık kurumlarında örgüt geliştirmenin temel öğelerini açıklar. | 16, 4, 9 | A |
8.Tutum araştırması ve geri besleme konusunda kavramları açıklar. | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişim Tanımı | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | Küresel Değişim | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | Niçin ve Ne Zaman Değişim | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | Niçin ve Ne Zaman Değişim | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | Değişim Stratejileri | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | Başarılı ve Başarısız Stratejiler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | Örnek Olaylar | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | Çalışanlar Değişime Niçin Direnç Gösterir | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | Değişime Direnç | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | Değişime Direnci Azaltmak | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | Yöneticilerin Değişime Direnci | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | Değişim Stratejileri İçin Başarılı Örnekler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | Değişim Stratejileri için Başarısız Örnekler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | Örnek Olaylar | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Ders Notları, Konu İle İlgili Web Siteleri, power point ve video gösterileri |
Organizational development and Change, Thomas G. Cummings, Christopher G. Worley West Pub. 2008. Değişim, Harvard Business Mess Yayınları. Organizational Change, Barbara Senior and Jocelyn Fleming, Perason Education, Third Edition, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |