Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOMEKANİK III | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Faruk ÖZÇELEP |
Dersin Amacı | Biyomekaniğin uygulama alanlarına yönelik çalışmalarına katılmak ve biyomekanik prensiplere uygun ortezleri değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vücut segment parametreleri,Makaslama kuvveti ve bending moment diagramları,Centroidler, alan ve kütlenin ikinci derece momentleri,Bending, torsiyonel ve aksiyal stresler,Işın sapmaları,Yürüyüş sırasında eklemlerde oluşan kuvvetler, Ayak-ayak bileğinde oluşan kuvvetler,Diz ve kalçada oluşan kuvvetler,Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği,Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği,Sokette oluşan kuvvetlerin analizi,Protez parçalarının analizi,Hareket analizi,Ampute yürüyüş analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Vücut segmentlerini açıklayabilmesi | 37, 9 | A |
Makaslama kuvveti ve bending moment diagramlarını tanımlayabilmesi | 37, 9 | A |
Yürüyüş sırasında eklemlerde oluşan kuvvetleri tanımlayabilmesi | 37, 9 | A |
Ayak-ayak bileğinde oluşan kuvvetleri açıklayabilmesi | 37, 9 | A |
Alt ekstremite protezlerinde soket dizilimini yorumlayabilmesi | 37, 9 | A |
Protez parçalarını açıklayabilmesi | 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vücut segment parametreleri | 1. kaynağın 1. bölümü |
2 | Makaslama kuvveti ve bending moment diagramları | 1. kaynağın 1. bölümü |
3 | Centroidler, alan ve kütlenin ikinci derece momentleri | 1. kaynağın 13. bölümü |
4 | Bending, torsiyonel ve aksiyal stresler | 1. kaynağın 4. bölümü |
5 | Işın sapmaları | 1. kaynağın 1. bölümü |
6 | Yürüyüş sırasında eklemlerde oluşan kuvvetler | 2. kaynağın 2. bölümü |
7 | Ayak-ayak bileğinde oluşan kuvvetler | 2. kaynağın 2. bölümü |
8 | Diz ve kalçada oluşan kuvvetler | 2. kaynağın 2. bölümü |
9 | Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği | 2. kaynağın 1. bölümü |
10 | Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği | 2. kaynağın 1. bölümü |
11 | Sokette oluşan kuvvetlerin analizi | 2. kaynağın 5. bölümü |
12 | Protez parçalarının analizi | 2. kaynağın 5. bölümü |
13 | Hareket analizi | 2. kaynağın 2. bölümü |
14 | Ampute yürüyüş analizi | 2. kaynağın 2. bölümü |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1)Basic Biomechanics,Hall,2012 2)Biomechanics of Lower Limb Prosthetics,Springer,2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOMEKANİK III | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Faruk ÖZÇELEP |
Dersin Amacı | Biyomekaniğin uygulama alanlarına yönelik çalışmalarına katılmak ve biyomekanik prensiplere uygun ortezleri değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vücut segment parametreleri,Makaslama kuvveti ve bending moment diagramları,Centroidler, alan ve kütlenin ikinci derece momentleri,Bending, torsiyonel ve aksiyal stresler,Işın sapmaları,Yürüyüş sırasında eklemlerde oluşan kuvvetler, Ayak-ayak bileğinde oluşan kuvvetler,Diz ve kalçada oluşan kuvvetler,Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği,Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği,Sokette oluşan kuvvetlerin analizi,Protez parçalarının analizi,Hareket analizi,Ampute yürüyüş analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Vücut segmentlerini açıklayabilmesi | 37, 9 | A |
Makaslama kuvveti ve bending moment diagramlarını tanımlayabilmesi | 37, 9 | A |
Yürüyüş sırasında eklemlerde oluşan kuvvetleri tanımlayabilmesi | 37, 9 | A |
Ayak-ayak bileğinde oluşan kuvvetleri açıklayabilmesi | 37, 9 | A |
Alt ekstremite protezlerinde soket dizilimini yorumlayabilmesi | 37, 9 | A |
Protez parçalarını açıklayabilmesi | 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vücut segment parametreleri | 1. kaynağın 1. bölümü |
2 | Makaslama kuvveti ve bending moment diagramları | 1. kaynağın 1. bölümü |
3 | Centroidler, alan ve kütlenin ikinci derece momentleri | 1. kaynağın 13. bölümü |
4 | Bending, torsiyonel ve aksiyal stresler | 1. kaynağın 4. bölümü |
5 | Işın sapmaları | 1. kaynağın 1. bölümü |
6 | Yürüyüş sırasında eklemlerde oluşan kuvvetler | 2. kaynağın 2. bölümü |
7 | Ayak-ayak bileğinde oluşan kuvvetler | 2. kaynağın 2. bölümü |
8 | Diz ve kalçada oluşan kuvvetler | 2. kaynağın 2. bölümü |
9 | Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği | 2. kaynağın 1. bölümü |
10 | Alt ekstremite protezlerinde soket ve dizilim biyomekaniği | 2. kaynağın 1. bölümü |
11 | Sokette oluşan kuvvetlerin analizi | 2. kaynağın 5. bölümü |
12 | Protez parçalarının analizi | 2. kaynağın 5. bölümü |
13 | Hareket analizi | 2. kaynağın 2. bölümü |
14 | Ampute yürüyüş analizi | 2. kaynağın 2. bölümü |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1)Basic Biomechanics,Hall,2012 2)Biomechanics of Lower Limb Prosthetics,Springer,2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |