Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTSEL REHABİLİTASYON | ODJ2225230 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 07:00-07:45 Perşembe 08:00-08:45 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yuşa Başoğlu |
Dersin Amacı | İşitme kaybıyla bağlantılı sözel iletişim sorunları bulunan hastaların sorunlarının çözümünde en uygun yöntemleri planlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitsel rehabilitasyona giriş,İşitme kaybının çoklu etkileri,Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamaları,Dil gelişiminde algının önemi,İşitsel algı süreçleri,Bebeklerde işitsel değerlendirme,Çocuklarda işitsel değerlendirme,Yetişkinlerde işitsel değerlendirme,İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonu,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyon,Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyon,İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitsel rehabilitasyonda kullanılan temel terimlerini açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Dil gelişim aşamalarını değerlendirir. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Görsel, işitsel ve dokunsal algının öğrenme süreçlerindeki önemini açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
İşitsel algı süreçlerini açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
İşitsel rehabilitasyonda kullanılacak uygun değerlendirme ve müdahale stratejilerini değerlendirir. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
İşitsel rehabilitasyonda cihaz kaynaklı problemlerde problemi çözmek için aileye doğru açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Ek handikaplı çocukları tanır ve uygun müdahale programını belirler. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Aile eğitimi ve danışmanlığını bilerek doğru yönlendirmeyi uygular. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitsel rehabilitasyona giriş | Ön hazırlık yok |
2 | İşitme kaybının çoklu etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dil gelişiminde algının önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitsel algı süreçleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Bebeklerde işitsel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocuklarda işitsel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yetişkinlerde işitsel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste kullanılan powerpoint ve Word dosyaları |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 4 | 14 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 8 | 16 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 1 | 2 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTSEL REHABİLİTASYON | ODJ2225230 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 07:00-07:45 Perşembe 08:00-08:45 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yuşa Başoğlu |
Dersin Amacı | İşitme kaybıyla bağlantılı sözel iletişim sorunları bulunan hastaların sorunlarının çözümünde en uygun yöntemleri planlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitsel rehabilitasyona giriş,İşitme kaybının çoklu etkileri,Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamaları,Dil gelişiminde algının önemi,İşitsel algı süreçleri,Bebeklerde işitsel değerlendirme,Çocuklarda işitsel değerlendirme,Yetişkinlerde işitsel değerlendirme,İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonu,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyon,Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyon,İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitsel rehabilitasyonda kullanılan temel terimlerini açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Dil gelişim aşamalarını değerlendirir. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Görsel, işitsel ve dokunsal algının öğrenme süreçlerindeki önemini açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
İşitsel algı süreçlerini açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
İşitsel rehabilitasyonda kullanılacak uygun değerlendirme ve müdahale stratejilerini değerlendirir. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
İşitsel rehabilitasyonda cihaz kaynaklı problemlerde problemi çözmek için aileye doğru açıklar. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Ek handikaplı çocukları tanır ve uygun müdahale programını belirler. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Aile eğitimi ve danışmanlığını bilerek doğru yönlendirmeyi uygular. | 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitsel rehabilitasyona giriş | Ön hazırlık yok |
2 | İşitme kaybının çoklu etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dil gelişiminde algının önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitsel algı süreçleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Bebeklerde işitsel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocuklarda işitsel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yetişkinlerde işitsel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste kullanılan powerpoint ve Word dosyaları |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |