Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ODYOLOJİDE AKUSTİK VE FONETİK İLKELER | ODJ1213630 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Odyoloji Lisans Programına hazırlık amaçlı olarak akustik ve fonetik konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Kavramı ve Anlamı,Fonetiğe Giriş,Dil gelişimi kuramları,Dilin Bileşenleri,Konuşma Anatomisi,Ses ve Konuşma Organizasyonunda Temel Yapılar,Vokaller ve Özellikleri,Konsonantlar ve Özellikleri,Suprasegementaller,Türkçenin Fonetiği,Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri,Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri 2,Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları,Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ses analizinden sonuçlar çıkarır | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Konuşma seslerinin akustik yapısı ve analizini uygular. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Konuşmadaki vokal-konsonantlar hakkında temel bilgilere sahiptir ve dildeki anlam taşıcı özelliklerini açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Akustik fonetik ilkeleri, konuşmanın bileşenlerini, işitme cihazı ve implantta konuşmanın dijital olarak işlenmesi ile ilişkisini açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Türkçenin fonetik yönden temel ilkeleri hakkında yorumlar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Konuşmanın bileşenlerini ve akustik-fonetik ilkeleri tanımlar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Dil gelişim kuramlarını açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Dil ve konuşma gelişimini açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
İletişim kavramı ve anlamını açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Kavramı ve Anlamı | Ön hazırlık yok |
2 | Fonetiğe Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Dil gelişimi kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dilin Bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Konuşma Anatomisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ses ve Konuşma Organizasyonunda Temel Yapılar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Vokaller ve Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Konsonantlar ve Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Suprasegementaller | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Türkçenin Fonetiği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ders notları, word ortamında MEBİS'e yüklenen dosyalar |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 4 | 14 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 7 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(130/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ODYOLOJİDE AKUSTİK VE FONETİK İLKELER | ODJ1213630 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Odyoloji Lisans Programına hazırlık amaçlı olarak akustik ve fonetik konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Kavramı ve Anlamı,Fonetiğe Giriş,Dil gelişimi kuramları,Dilin Bileşenleri,Konuşma Anatomisi,Ses ve Konuşma Organizasyonunda Temel Yapılar,Vokaller ve Özellikleri,Konsonantlar ve Özellikleri,Suprasegementaller,Türkçenin Fonetiği,Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri,Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri 2,Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları,Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ses analizinden sonuçlar çıkarır | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Konuşma seslerinin akustik yapısı ve analizini uygular. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Konuşmadaki vokal-konsonantlar hakkında temel bilgilere sahiptir ve dildeki anlam taşıcı özelliklerini açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Akustik fonetik ilkeleri, konuşmanın bileşenlerini, işitme cihazı ve implantta konuşmanın dijital olarak işlenmesi ile ilişkisini açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Türkçenin fonetik yönden temel ilkeleri hakkında yorumlar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Konuşmanın bileşenlerini ve akustik-fonetik ilkeleri tanımlar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Dil gelişim kuramlarını açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Dil ve konuşma gelişimini açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
İletişim kavramı ve anlamını açıklar. | 14, 16, 20, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Kavramı ve Anlamı | Ön hazırlık yok |
2 | Fonetiğe Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Dil gelişimi kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dilin Bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Konuşma Anatomisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ses ve Konuşma Organizasyonunda Temel Yapılar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Vokaller ve Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Konsonantlar ve Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Suprasegementaller | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Türkçenin Fonetiği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Bilgisayarlı Ses Analiz Sistemleri 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Bilgisayarlı Ses Analizİ Uygulamaları 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ders notları, word ortamında MEBİS'e yüklenen dosyalar |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |