Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK | HEM2140320 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonunu tartışabilir duruma gelmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Kültür Kavramının İncelenmesi ,Kültürlerarası Hemşirelik Temel Kavramları ve Kültürlerarası Hemşireliğe Giriş,Kültürel Yapı ve Etkileyen Faktörler,Kültürlerarası İletişim,Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri,Kültürlerarası Hemşirelik ve Etik,Ağrı Davranışında Kültürel Yaklaşımlar,Ara Sınav,Kronik Hastalıklar ve Bakımda Kültürel Yaklaşımlar,Üreme Sağlığı ve İnfertilitede Kültürel Yaklaşımlar,Doğum Öncesi ve Sonrası Kültürel Yaklaşımlar,Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşımlar,Psikiyatrik Hastalıklar ve Bakımda Kültürlerarası Yaklaşım ,Hemşirelik Bakımda Kültürel Yeterlilik ve Uygulama Standartları,Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kültürlerarası hemşirelik bakımını tanımlar | 9 | A |
Hemşirelik bakımında toplumun kültürel farklılıkları açıklar | 16, 9 | A |
Kültürlerarası hemşireliğin etik boyutunu tanımlar | 10, 16, 20, 9 | A |
Kültürlerarası bakımda iletişimin önemini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Toplumun ve bireyin hastalık ve özel durumlar karşında geliştirdiği kültürel yaklaşımlara duyarlı olur | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Kültür Kavramının İncelenmesi | 1. Kaynağın 9-14 sayfalarının incelenmesi. |
2 | Kültürlerarası Hemşirelik Temel Kavramları ve Kültürlerarası Hemşireliğe Giriş | 1. Kaynağın 176-187 sayfalarının incelenmesi. |
3 | Kültürel Yapı ve Etkileyen Faktörler | 1. Kaynağın 24-81 sayfalarının incelenmesi. |
4 | Kültürlerarası İletişim | 1. Kaynağın 86-120 sayfalarının incelenmesi. |
5 | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri | 1. Kaynağın 187-211 sayfalarının incelenmesi. |
6 | Kültürlerarası Hemşirelik ve Etik | 1. Kaynağın 211-231 sayfalarının incelenmesi. |
7 | Ağrı Davranışında Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 432-451 sayfalarının incelenmesi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kronik Hastalıklar ve Bakımda Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 371-391 sayfalarının incelenmesi. |
10 | Üreme Sağlığı ve İnfertilitede Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 231-273 ve 306-338 sayfalarının incelenmesi. |
11 | Doğum Öncesi ve Sonrası Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 273-306 sayfalarının incelenmesi. |
12 | Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 338-371 sayfalarının incelenmesi. |
13 | Psikiyatrik Hastalıklar ve Bakımda Kültürlerarası Yaklaşım | 1. Kaynağın 391-432 sayfalarının incelenmesi. |
14 | Hemşirelik Bakımda Kültürel Yeterlilik ve Uygulama Standartları | 1. Kaynağın 495-520 sayfalarının incelenmesi. kulturlerarasihemsirelikdernegi.com |
15 | Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi | 1. Kaynağın 520-530 sayfalarının incelenmesi. kulturlerarasihemsirelikdernegi.com |
Kaynak |
1. Seviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi 2. Kulturlerarasihemsirelikdernegi.com 3. Tanrıverdi, G.(2019) Farklı dinler ve hemşirelik yaklaşımları. NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK EĞİTİM DANIŞMANLIK TİC. LTD. ŞTİ.ISBN: : 978-605-033-180-6 4. Tanrıverdi, G. (2020) Farklı Kültürler ve Sağlık Yaklaşımları: Sağlık Çalışanlarına Öneriler, Rating Academy ,E-ISBN 978-625-7047-19-7 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 7 | 7 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK | HEM2140320 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek, kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonunu tartışabilir duruma gelmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Kültür Kavramının İncelenmesi ,Kültürlerarası Hemşirelik Temel Kavramları ve Kültürlerarası Hemşireliğe Giriş,Kültürel Yapı ve Etkileyen Faktörler,Kültürlerarası İletişim,Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri,Kültürlerarası Hemşirelik ve Etik,Ağrı Davranışında Kültürel Yaklaşımlar,Ara Sınav,Kronik Hastalıklar ve Bakımda Kültürel Yaklaşımlar,Üreme Sağlığı ve İnfertilitede Kültürel Yaklaşımlar,Doğum Öncesi ve Sonrası Kültürel Yaklaşımlar,Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşımlar,Psikiyatrik Hastalıklar ve Bakımda Kültürlerarası Yaklaşım ,Hemşirelik Bakımda Kültürel Yeterlilik ve Uygulama Standartları,Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kültürlerarası hemşirelik bakımını tanımlar | 9 | A |
Hemşirelik bakımında toplumun kültürel farklılıkları açıklar | 16, 9 | A |
Kültürlerarası hemşireliğin etik boyutunu tanımlar | 10, 16, 20, 9 | A |
Kültürlerarası bakımda iletişimin önemini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Toplumun ve bireyin hastalık ve özel durumlar karşında geliştirdiği kültürel yaklaşımlara duyarlı olur | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Kültür Kavramının İncelenmesi | 1. Kaynağın 9-14 sayfalarının incelenmesi. |
2 | Kültürlerarası Hemşirelik Temel Kavramları ve Kültürlerarası Hemşireliğe Giriş | 1. Kaynağın 176-187 sayfalarının incelenmesi. |
3 | Kültürel Yapı ve Etkileyen Faktörler | 1. Kaynağın 24-81 sayfalarının incelenmesi. |
4 | Kültürlerarası İletişim | 1. Kaynağın 86-120 sayfalarının incelenmesi. |
5 | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri | 1. Kaynağın 187-211 sayfalarının incelenmesi. |
6 | Kültürlerarası Hemşirelik ve Etik | 1. Kaynağın 211-231 sayfalarının incelenmesi. |
7 | Ağrı Davranışında Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 432-451 sayfalarının incelenmesi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kronik Hastalıklar ve Bakımda Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 371-391 sayfalarının incelenmesi. |
10 | Üreme Sağlığı ve İnfertilitede Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 231-273 ve 306-338 sayfalarının incelenmesi. |
11 | Doğum Öncesi ve Sonrası Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 273-306 sayfalarının incelenmesi. |
12 | Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşımlar | 1. Kaynağın 338-371 sayfalarının incelenmesi. |
13 | Psikiyatrik Hastalıklar ve Bakımda Kültürlerarası Yaklaşım | 1. Kaynağın 391-432 sayfalarının incelenmesi. |
14 | Hemşirelik Bakımda Kültürel Yeterlilik ve Uygulama Standartları | 1. Kaynağın 495-520 sayfalarının incelenmesi. kulturlerarasihemsirelikdernegi.com |
15 | Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi | 1. Kaynağın 520-530 sayfalarının incelenmesi. kulturlerarasihemsirelikdernegi.com |
Kaynak |
1. Seviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi 2. Kulturlerarasihemsirelikdernegi.com 3. Tanrıverdi, G.(2019) Farklı dinler ve hemşirelik yaklaşımları. NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK EĞİTİM DANIŞMANLIK TİC. LTD. ŞTİ.ISBN: : 978-605-033-180-6 4. Tanrıverdi, G. (2020) Farklı Kültürler ve Sağlık Yaklaşımları: Sağlık Çalışanlarına Öneriler, Rating Academy ,E-ISBN 978-625-7047-19-7 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |