Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | HEM1182330 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır. | 10, 16, 9 | A |
DNA replikasyonunu tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 9 | A |
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hücresel enerji ve metabolizma | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Transkripsiyon ve translasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kök hücre biyolojisi ve tedavileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İnsan genom projesi |
Kaynak |
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | ||||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | ||||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 22 | 44 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | HEM1182330 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır. | 10, 16, 9 | A |
DNA replikasyonunu tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 9 | A |
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hücresel enerji ve metabolizma | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Transkripsiyon ve translasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kök hücre biyolojisi ve tedavileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İnsan genom projesi |
Kaynak |
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | ||||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | ||||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |