Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIKLI YAŞLANMA | FTR2215159 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Emre DANSUK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişikliklerin fark edilmesi, bu dönemdeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamalar, erken tanı ve tedavi yaklaşımları, kronik hastalıkların yönetimi, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşullar, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakım sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus,Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler,Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi,Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları,Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,,Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme,Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
,Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi,Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım,Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yetişkinlik ve yaşlılığı açıklamaya yönelik güncel kuramsal yaklaşımları anlar. | 10, 9 | A, E |
Yaşam boyu gelişim bakış açısı ile yetişkinlik ve yaşlılığa özgü gelişimsel değişimleri analiz eder. | 5, 9 | A, E |
Sağlıklı yaşlanma ile ilgili güncel bilgi ve araştırma bulgularını anlar. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus | Mebis notları |
2 | Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler | Mebis notları |
3 | Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi | Mebis notları |
4 | Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları | Mebis notları |
5 | Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları, | Mebis notları |
6 | Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme | Mebis notları |
7 | Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
| Mebis notları |
8 | Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi | Mebis notları |
9 | Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım | Mebis notları |
10 | Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
11 | Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
12 | Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
13 | Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
14 | Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri | Mebis notları |
Kaynak |
1. Bayraktar, R. (2004). Orta Yaş ve Yaşlılıkta Psiko-Sosyal Değişmeler.
2. Sağlıklı ve Başarılı Yaşlanma, Ankara: H.Ü Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi, 99-116
3. WHO, Active Aging Policy Framework, 2002. |
Mebis notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | | | X | | |
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | | | | X | |
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | | | | X | |
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | | | | X | |
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | | | X | | |
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | | | X | | |
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | | | | | |
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | | X | | | |
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIKLI YAŞLANMA | FTR2215159 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Emre DANSUK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişikliklerin fark edilmesi, bu dönemdeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamalar, erken tanı ve tedavi yaklaşımları, kronik hastalıkların yönetimi, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşullar, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakım sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus,Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler,Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi,Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları,Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,,Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme,Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
,Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi,Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım,Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yetişkinlik ve yaşlılığı açıklamaya yönelik güncel kuramsal yaklaşımları anlar. | 10, 9 | A, E |
Yaşam boyu gelişim bakış açısı ile yetişkinlik ve yaşlılığa özgü gelişimsel değişimleri analiz eder. | 5, 9 | A, E |
Sağlıklı yaşlanma ile ilgili güncel bilgi ve araştırma bulgularını anlar. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus | Mebis notları |
2 | Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler | Mebis notları |
3 | Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi | Mebis notları |
4 | Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları | Mebis notları |
5 | Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları, | Mebis notları |
6 | Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme | Mebis notları |
7 | Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
| Mebis notları |
8 | Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi | Mebis notları |
9 | Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım | Mebis notları |
10 | Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
11 | Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
12 | Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
13 | Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları | Mebis notları |
14 | Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri | Mebis notları |
Kaynak |
1. Bayraktar, R. (2004). Orta Yaş ve Yaşlılıkta Psiko-Sosyal Değişmeler.
2. Sağlıklı ve Başarılı Yaşlanma, Ankara: H.Ü Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi, 99-116
3. WHO, Active Aging Policy Framework, 2002. |
Mebis notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | | | X | | |
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | | | | X | |
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | | | | X | |
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | | | | X | |
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | | | X | | |
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | | | X | | |
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | | | | | |
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | | X | | | |
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:08