Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKLI YAŞLANMAFTR2215159Bahar Dönemi2+022
Ders Programı

Salı 12:00-12:45

Salı 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Emre DANSUK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişikliklerin fark edilmesi, bu dönemdeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamalar, erken tanı ve tedavi yaklaşımları, kronik hastalıkların yönetimi, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşullar, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakım sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus,Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler,Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi,Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları,Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,,Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme,Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
,Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi,Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım,Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yetişkinlik ve yaşlılığı açıklamaya yönelik güncel kuramsal yaklaşımları anlar.10, 9A, E
Yaşam boyu gelişim bakış açısı ile yetişkinlik ve yaşlılığa özgü gelişimsel değişimleri analiz eder.5, 9A, E
Sağlıklı yaşlanma ile ilgili güncel bilgi ve araştırma bulgularını anlar.10, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfusMebis notları
2Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişikliklerMebis notları
3Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesiMebis notları
4Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımlarıMebis notları
5Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,Mebis notları
6Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenmeMebis notları
7Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
Mebis notları
8Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesiMebis notları
9Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşımMebis notları
10Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
11Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
12Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
13Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
14Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeriMebis notları
Kaynak
1. Bayraktar, R. (2004). Orta Yaş ve Yaşlılıkta Psiko-Sosyal Değişmeler. 2. Sağlıklı ve Başarılı Yaşlanma, Ankara: H.Ü Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi, 99-116 3. WHO, Active Aging Policy Framework, 2002.
Mebis notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKLI YAŞLANMAFTR2215159Bahar Dönemi2+022
Ders Programı

Salı 12:00-12:45

Salı 12:45-13:30

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Emre DANSUK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişikliklerin fark edilmesi, bu dönemdeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamalar, erken tanı ve tedavi yaklaşımları, kronik hastalıkların yönetimi, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşullar, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakım sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus,Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler,Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi,Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları,Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,,Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme,Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
,Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi,Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım,Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yetişkinlik ve yaşlılığı açıklamaya yönelik güncel kuramsal yaklaşımları anlar.10, 9A, E
Yaşam boyu gelişim bakış açısı ile yetişkinlik ve yaşlılığa özgü gelişimsel değişimleri analiz eder.5, 9A, E
Sağlıklı yaşlanma ile ilgili güncel bilgi ve araştırma bulgularını anlar.10, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfusMebis notları
2Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişikliklerMebis notları
3Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesiMebis notları
4Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımlarıMebis notları
5Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,Mebis notları
6Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenmeMebis notları
7Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
Mebis notları
8Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesiMebis notları
9Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşımMebis notları
10Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
11Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
12Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
13Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımlarıMebis notları
14Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeriMebis notları
Kaynak
1. Bayraktar, R. (2004). Orta Yaş ve Yaşlılıkta Psiko-Sosyal Değişmeler. 2. Sağlıklı ve Başarılı Yaşlanma, Ankara: H.Ü Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi, 99-116 3. WHO, Active Aging Policy Framework, 2002.
Mebis notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:08