Fonksiyonunu kaybetmiş vücut segmentlerinin hareketini sağlamak ve deformiteleri düzeltmek amacıyla uygulanan ortezlerin genel yapım ve kullanımını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel mekanik prensipler,Ortez tanım ve sınıflaması,Hasta değerlendirme,Statik ortezler,Hemiplejide üst ekstremite ortezleri, periferik sinir yaralanmalarında ortezleme,Dinamik üst ekstremite ortezleri, Erb’s palsy de ortezleme,Tendon yaralanmalarında ve R.Artritte ortezleme,Ayak-ayakbileği değerlendirme,Ayak-ayakbileği ortezleri (AFO), Yer reaksiyon ortezleri,Uzun yürüme ortezleri, Kalça ortezleri,Vertebral kolon patolojileri,Gövde ortezleri,Skolyoz değerlendirme ve ortez uygulama prensipleri,Skolyoz ortezleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ortezin temel mekanik özelliklerini ve hasta seçimini değerlendirir
6, 9
A
Alt ekstremite ortezlerini değerlendirir
6, 9
A
Üst ekstremite ortezlerini değerlendirir
6, 9
A
Spinal ortezleri değerlendirir
6, 9
A
Skolyoz ortezlerini tanımlar
6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel mekanik prensipler
1. kaynak, sayfa 15-34
2
Ortez tanım ve sınıflaması
1. kaynak, sayfa 3-14
3
Hasta değerlendirme
1. kaynak, sayfa 109 -154
4
Statik ortezler
1. kaynak, sayfa
5
Hemiplejide üst ekstremite ortezleri, periferik sinir yaralanmalarında ortezleme
1. kaynak, sayfa 449-468
6
Dinamik üst ekstremite ortezleri, Erb’s palsy de ortezleme
1. kaynak, sayfa 449-468
7
Tendon yaralanmalarında ve R.Artritte ortezleme
1. kaynak, sayfa 449-468
8
Ayak-ayakbileği değerlendirme
1. kaynak, sayfa 155- 178
9
Ayak-ayakbileği ortezleri (AFO), Yer reaksiyon ortezleri
1. kaynak, sayfa 219-236
10
Uzun yürüme ortezleri, Kalça ortezleri
1. kaynak, sayfa 237-262
11
Vertebral kolon patolojileri
1. kaynak, sayfa 397-426
12
Gövde ortezleri
1. kaynak, sayfa 397-426
13
Skolyoz değerlendirme ve ortez uygulama prensipleri
1. kaynak, sayfa 427-448
14
Skolyoz ortezleri
1. kaynak, sayfa 427-448
Kaynak
Mebis Notları
1. Michelle M.Lusardi, Caroline C. NielsenORTHOTICS AND PROSTHETİCS IN REHABILITATION I-II,ELSWEER.2006
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
1
14
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
6
6
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
6
6
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ORTEZ VE REHABİLİTASYON
-
Güz Dönemi
1+0
1
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Fonksiyonunu kaybetmiş vücut segmentlerinin hareketini sağlamak ve deformiteleri düzeltmek amacıyla uygulanan ortezlerin genel yapım ve kullanımını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel mekanik prensipler,Ortez tanım ve sınıflaması,Hasta değerlendirme,Statik ortezler,Hemiplejide üst ekstremite ortezleri, periferik sinir yaralanmalarında ortezleme,Dinamik üst ekstremite ortezleri, Erb’s palsy de ortezleme,Tendon yaralanmalarında ve R.Artritte ortezleme,Ayak-ayakbileği değerlendirme,Ayak-ayakbileği ortezleri (AFO), Yer reaksiyon ortezleri,Uzun yürüme ortezleri, Kalça ortezleri,Vertebral kolon patolojileri,Gövde ortezleri,Skolyoz değerlendirme ve ortez uygulama prensipleri,Skolyoz ortezleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ortezin temel mekanik özelliklerini ve hasta seçimini değerlendirir
6, 9
A
Alt ekstremite ortezlerini değerlendirir
6, 9
A
Üst ekstremite ortezlerini değerlendirir
6, 9
A
Spinal ortezleri değerlendirir
6, 9
A
Skolyoz ortezlerini tanımlar
6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel mekanik prensipler
1. kaynak, sayfa 15-34
2
Ortez tanım ve sınıflaması
1. kaynak, sayfa 3-14
3
Hasta değerlendirme
1. kaynak, sayfa 109 -154
4
Statik ortezler
1. kaynak, sayfa
5
Hemiplejide üst ekstremite ortezleri, periferik sinir yaralanmalarında ortezleme
1. kaynak, sayfa 449-468
6
Dinamik üst ekstremite ortezleri, Erb’s palsy de ortezleme
1. kaynak, sayfa 449-468
7
Tendon yaralanmalarında ve R.Artritte ortezleme
1. kaynak, sayfa 449-468
8
Ayak-ayakbileği değerlendirme
1. kaynak, sayfa 155- 178
9
Ayak-ayakbileği ortezleri (AFO), Yer reaksiyon ortezleri
1. kaynak, sayfa 219-236
10
Uzun yürüme ortezleri, Kalça ortezleri
1. kaynak, sayfa 237-262
11
Vertebral kolon patolojileri
1. kaynak, sayfa 397-426
12
Gövde ortezleri
1. kaynak, sayfa 397-426
13
Skolyoz değerlendirme ve ortez uygulama prensipleri
1. kaynak, sayfa 427-448
14
Skolyoz ortezleri
1. kaynak, sayfa 427-448
Kaynak
Mebis Notları
1. Michelle M.Lusardi, Caroline C. NielsenORTHOTICS AND PROSTHETİCS IN REHABILITATION I-II,ELSWEER.2006
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.