Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | ERG2216000 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulama becerileri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar ,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım ,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım ,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım ,Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım ,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım ,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım ,Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım ,Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım ,Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2. Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini sıralar | 16, 8, 9 | A |
3. Koma ve şok pozisyonlarını açıklar. | 13, 16, 8, 9 | A |
4. Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteği yapar. | 16, 8, 9 | A |
5. Temel ilkyardım uygulamalarını yapar. | 13, 16, 8, 9 | A |
6. Taşımalardaki genel kuralları özetler. | 13, 16, 8, 9 | A |
7. İlkyardım gerektiren durumlarda analiz eder. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi |
2 | İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular | 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi |
3 | Kanamalarda İlkyardım | 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi |
4 | Şokta İlkyardım | 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi |
5 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım | 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi |
6 | Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım | 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi |
7 | Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım | 1. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi |
8 | Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
9 | Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım | 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım | 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi |
11 | Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım | 1. kaynağın 161-168. sayfalarının incelenmesi |
12 | Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım | 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi |
13 | Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım | 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi |
14 | Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar | 1. kaynağın 186-207. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. 2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | ||||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | ||||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | ||||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | ||||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | ||||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 14 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | ERG2216000 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulama becerileri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar ,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım ,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım ,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım ,Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım ,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım ,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım ,Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım ,Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım ,Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2. Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini sıralar | 16, 8, 9 | A |
3. Koma ve şok pozisyonlarını açıklar. | 13, 16, 8, 9 | A |
4. Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteği yapar. | 16, 8, 9 | A |
5. Temel ilkyardım uygulamalarını yapar. | 13, 16, 8, 9 | A |
6. Taşımalardaki genel kuralları özetler. | 13, 16, 8, 9 | A |
7. İlkyardım gerektiren durumlarda analiz eder. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi |
2 | İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular | 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi |
3 | Kanamalarda İlkyardım | 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi |
4 | Şokta İlkyardım | 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi |
5 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım | 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi |
6 | Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım | 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi |
7 | Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım | 1. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi |
8 | Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
9 | Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım | 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım | 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi |
11 | Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım | 1. kaynağın 161-168. sayfalarının incelenmesi |
12 | Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım | 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi |
13 | Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım | 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi |
14 | Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar | 1. kaynağın 186-207. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. 2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | ||||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | ||||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | ||||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | ||||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | ||||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |