Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM BİLGİSİ IV | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğum sonu döneme ilişkin değişiklikleri öğrenerek normalden sapmaları tanımlaması ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlara ilk müdahaleyi yapması için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. Doğum sonu dönemin fizyolojisi,Genital Sistem Değişiklikleri,Ekstragenital Sistem Değişiklikleri ,Ruhsal değişiklikler,Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimi,Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi Taburculuk Eğitimi Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi,Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımı,Doğum sonu dönemde riskli durumlar: Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım a. Doğumda hemostatik sistem b. Klasifikasyon - Atoni kanamaları - Koagulopati kanamaları - Doğum yolu yırtık kanamaları c. Komplikasyonları d. Tedavi e. Kan transfüzyonu ,Puerperal Problemler a. Subinvolution ve lochiometra b. Mastitis c. Tromboz ve Akciğer embolisi ŞOK Puerperal Enfeksiyonlar a. Tanım b. Etyoloji c. Patogenez d. Semptomatoloji e. Proflaksi f. Tedavi ,Üriner sistem enfeksiyonları ve bakım,Meme sorunları ve bakımı,Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan Sendromu,Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım Evde Doğum, Suda Doğum,Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu Yenidoğanda sık görülen sorunlar Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu Bebekte Doğum Travmaları a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum) b. Semptomlar c. Tedavi d. Prognoz e. Profilaksi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğum sonu bakımı bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Doğum sonu dönemde riskli durumları bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Doğum sonu enfeksiyonunu bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Evde doğum konusunda gebelere danışmanlık verebilmesi | 10, 16, 9 | A |
Yenidoğanda sık görülen sorunları bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. Doğum sonu dönemin fizyolojisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Genital Sistem Değişiklikleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ekstragenital Sistem Değişiklikleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ruhsal değişiklikler | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi Taburculuk Eğitimi Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımı | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum sonu dönemde riskli durumlar: Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım a. Doğumda hemostatik sistem b. Klasifikasyon - Atoni kanamaları - Koagulopati kanamaları - Doğum yolu yırtık kanamaları c. Komplikasyonları d. Tedavi e. Kan transfüzyonu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Puerperal Problemler a. Subinvolution ve lochiometra b. Mastitis c. Tromboz ve Akciğer embolisi ŞOK Puerperal Enfeksiyonlar a. Tanım b. Etyoloji c. Patogenez d. Semptomatoloji e. Proflaksi f. Tedavi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Üriner sistem enfeksiyonları ve bakım | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Meme sorunları ve bakımı | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan Sendromu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım Evde Doğum, Suda Doğum | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu Yenidoğanda sık görülen sorunlar Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu Bebekte Doğum Travmaları a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum) b. Semptomlar c. Tedavi d. Prognoz e. Profilaksi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM BİLGİSİ IV | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğum sonu döneme ilişkin değişiklikleri öğrenerek normalden sapmaları tanımlaması ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlara ilk müdahaleyi yapması için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. Doğum sonu dönemin fizyolojisi,Genital Sistem Değişiklikleri,Ekstragenital Sistem Değişiklikleri ,Ruhsal değişiklikler,Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimi,Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi Taburculuk Eğitimi Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi,Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımı,Doğum sonu dönemde riskli durumlar: Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım a. Doğumda hemostatik sistem b. Klasifikasyon - Atoni kanamaları - Koagulopati kanamaları - Doğum yolu yırtık kanamaları c. Komplikasyonları d. Tedavi e. Kan transfüzyonu ,Puerperal Problemler a. Subinvolution ve lochiometra b. Mastitis c. Tromboz ve Akciğer embolisi ŞOK Puerperal Enfeksiyonlar a. Tanım b. Etyoloji c. Patogenez d. Semptomatoloji e. Proflaksi f. Tedavi ,Üriner sistem enfeksiyonları ve bakım,Meme sorunları ve bakımı,Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan Sendromu,Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım Evde Doğum, Suda Doğum,Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu Yenidoğanda sık görülen sorunlar Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu Bebekte Doğum Travmaları a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum) b. Semptomlar c. Tedavi d. Prognoz e. Profilaksi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğum sonu bakımı bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Doğum sonu dönemde riskli durumları bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Doğum sonu enfeksiyonunu bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Evde doğum konusunda gebelere danışmanlık verebilmesi | 10, 16, 9 | A |
Yenidoğanda sık görülen sorunları bilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. Doğum sonu dönemin fizyolojisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Genital Sistem Değişiklikleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ekstragenital Sistem Değişiklikleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ruhsal değişiklikler | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi Taburculuk Eğitimi Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımı | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum sonu dönemde riskli durumlar: Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım a. Doğumda hemostatik sistem b. Klasifikasyon - Atoni kanamaları - Koagulopati kanamaları - Doğum yolu yırtık kanamaları c. Komplikasyonları d. Tedavi e. Kan transfüzyonu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Puerperal Problemler a. Subinvolution ve lochiometra b. Mastitis c. Tromboz ve Akciğer embolisi ŞOK Puerperal Enfeksiyonlar a. Tanım b. Etyoloji c. Patogenez d. Semptomatoloji e. Proflaksi f. Tedavi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Üriner sistem enfeksiyonları ve bakım | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Meme sorunları ve bakımı | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan Sendromu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım Evde Doğum, Suda Doğum | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu Yenidoğanda sık görülen sorunlar Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu Bebekte Doğum Travmaları a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum) b. Semptomlar c. Tedavi d. Prognoz e. Profilaksi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |