Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA SESİ BOZUK. MESLEKİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Konuşma sesi bozukluklarının ayırıcı tanısını koyabilmek, uygun değerlendirme ve terapileri yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Konuşma sesi bozukluklarında (KSB) aile görüşmesi,KSB olgularında oral peripheral değerlendirme ,KSB’li olgularda dil ve konuşma değerlendirmesi.,KSB’ye neden olabilecek arka plan sorunları. ,Artikülasyon bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,KSB’nin ayırıcı tanısı,KSB’de raporlama ve aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar ,KSB’de ayrıntılı değerlendirme. ,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,KSB’li bir olgularda konuşma terapisi süreci,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor? ,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız olarak aile görüşmesi yapar. | 13, 4, 6, 9 | |
Bağımsız olarak danışanı oral-periferal olarak değerlendirir. | 37, 4, 6, 8 | |
Anatomik yapılarla konuşma özellikleri arasında bağlantı kurarak bireyin konuşmasını değerlendirir. | 16, 19, 4, 6 | |
Konuşma değerlendirmesinden elde edilen verilere dayanarak terapi planlar. | 4, 5, 6 | F |
KSB'ye neden olabilecek arka plan sorunlara uygun değerlendirme yapar. | 10, 13, 4, 6 | |
Konuşma sesi bozukluklarının ayırıcı tanısını koyar. | 10, 16, 4 | H |
KSB’li bir olgularda konuşma terapisi sürecini planlar. | 13, 14, 16, 4 | |
Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlar. | 12, 14, 4, 6 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konuşma sesi bozukluklarında (KSB) aile görüşmesi | Merkezde yapılan iki aile görüşmesini izleme ve KSB dersinin notlarını gözden geçirme |
2 | KSB olgularında oral peripheral değerlendirme | Merkezde yapılan iki oral motor değerlendirmeyi izleme ve KSB dersinin notlarını gözden geçirme |
3 | KSB’li olgularda dil ve konuşma değerlendirmesi. | Fonolojik ve artikülasyon bozukluğu olan iki olgunun konuşma değerlendirmelerini izleme. |
4 | KSB’ye neden olabilecek arka plan sorunları. | Gözlem yapılan olguların sunumunu yaparak olası ek testlere karar vermek ve bu testleri uygulamak (gelişim testleri gibi). |
5 | Artikülasyon bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler. | Ultrasound uygulamalarını izleme ve sonuçlarını yorumlama. |
6 | KSB’nin ayırıcı tanısı | KSB’li olguların konuşma videolarını ve değerlendirme görütülerini izleyerek ayıcı tanı koyma. |
7 | KSB’de raporlama ve aile bilgilendirmesi | Gözlem yapılan olguların kapsamlı bir özetini içeren rapor yazma |
8 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | KSB’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma. |
9 | KSB’de ayrıntılı değerlendirme. | KSB’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma |
10 | Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Değerlendirmesi yapılan olgunun fonetik ve fonemik analizi yapma |
11 | KSB’li bir olgularda konuşma terapisi süreci | Hazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar |
12 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
13 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. Discussing the effective and non-effective instructions or targets in the meeting regarding therapy process. |
14 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
Kaynak |
Williams L, McLeod S, McCauley RJ (Eds), Interventions for speech sound disorders in children. Baltimore: MD: Brookes; 2010. 73-94. |
Barlow, JA, Gierut, JA. Minimal pair approaches to phonological remediation. In: Seminars in speech and language. New York: Thieme Medical Publishers; 2002. 057-068. Gierut JA. Treatment efficacy: Functional phonological disorders in children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 1998, 41 (1): 85-100. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA SESİ BOZUK. MESLEKİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Konuşma sesi bozukluklarının ayırıcı tanısını koyabilmek, uygun değerlendirme ve terapileri yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Konuşma sesi bozukluklarında (KSB) aile görüşmesi,KSB olgularında oral peripheral değerlendirme ,KSB’li olgularda dil ve konuşma değerlendirmesi.,KSB’ye neden olabilecek arka plan sorunları. ,Artikülasyon bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,KSB’nin ayırıcı tanısı,KSB’de raporlama ve aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar ,KSB’de ayrıntılı değerlendirme. ,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,KSB’li bir olgularda konuşma terapisi süreci,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor? ,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız olarak aile görüşmesi yapar. | 13, 4, 6, 9 | |
Bağımsız olarak danışanı oral-periferal olarak değerlendirir. | 37, 4, 6, 8 | |
Anatomik yapılarla konuşma özellikleri arasında bağlantı kurarak bireyin konuşmasını değerlendirir. | 16, 19, 4, 6 | |
Konuşma değerlendirmesinden elde edilen verilere dayanarak terapi planlar. | 4, 5, 6 | F |
KSB'ye neden olabilecek arka plan sorunlara uygun değerlendirme yapar. | 10, 13, 4, 6 | |
Konuşma sesi bozukluklarının ayırıcı tanısını koyar. | 10, 16, 4 | H |
KSB’li bir olgularda konuşma terapisi sürecini planlar. | 13, 14, 16, 4 | |
Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlar. | 12, 14, 4, 6 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konuşma sesi bozukluklarında (KSB) aile görüşmesi | Merkezde yapılan iki aile görüşmesini izleme ve KSB dersinin notlarını gözden geçirme |
2 | KSB olgularında oral peripheral değerlendirme | Merkezde yapılan iki oral motor değerlendirmeyi izleme ve KSB dersinin notlarını gözden geçirme |
3 | KSB’li olgularda dil ve konuşma değerlendirmesi. | Fonolojik ve artikülasyon bozukluğu olan iki olgunun konuşma değerlendirmelerini izleme. |
4 | KSB’ye neden olabilecek arka plan sorunları. | Gözlem yapılan olguların sunumunu yaparak olası ek testlere karar vermek ve bu testleri uygulamak (gelişim testleri gibi). |
5 | Artikülasyon bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler. | Ultrasound uygulamalarını izleme ve sonuçlarını yorumlama. |
6 | KSB’nin ayırıcı tanısı | KSB’li olguların konuşma videolarını ve değerlendirme görütülerini izleyerek ayıcı tanı koyma. |
7 | KSB’de raporlama ve aile bilgilendirmesi | Gözlem yapılan olguların kapsamlı bir özetini içeren rapor yazma |
8 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | KSB’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma. |
9 | KSB’de ayrıntılı değerlendirme. | KSB’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma |
10 | Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Değerlendirmesi yapılan olgunun fonetik ve fonemik analizi yapma |
11 | KSB’li bir olgularda konuşma terapisi süreci | Hazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar |
12 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
13 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. Discussing the effective and non-effective instructions or targets in the meeting regarding therapy process. |
14 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
Kaynak |
Williams L, McLeod S, McCauley RJ (Eds), Interventions for speech sound disorders in children. Baltimore: MD: Brookes; 2010. 73-94. |
Barlow, JA, Gierut, JA. Minimal pair approaches to phonological remediation. In: Seminars in speech and language. New York: Thieme Medical Publishers; 2002. 057-068. Gierut JA. Treatment efficacy: Functional phonological disorders in children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 1998, 41 (1): 85-100. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |