Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK. ÇAĞI DİL BOZUK. DEĞER. VE TERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere çocukluk çağı dil bozukluklarını tanıtmak, bunlarla ilgili erken teşhis ve müdahale yöntem ve tekniklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu derste özellikle anaokulu ve okul çağı çocuklarında görülen dil ve konuşma bozuklukları üzerine odaklanılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları,2. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışması,3. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlar,4.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlar,5.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanı,6. İki dillilik ve dil bozuklukları,7. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı,8. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı,9. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı,10. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanı,11. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmaları,12. Erken müdahale programı hazırlama,13. Klinik örnekler ve gözlem,14. Klinik örnekler ve gözlem; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Anaokulu, ilkokul ve sonraki dönemde görülen çocukluk çağı dil bozukluklarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında müdahalenin uygulama basamaklarını özetler. | 16, 9 | A |
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır. | 16, 37, 4, 9 | A |
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur | 10, 16, 9 | A |
6) Müdahaleye ilişkin farklı yaklaşımları kategorize eder. | 16, 9 | A |
7) Vaka örnekleri üzerinden okul çağı çocuklarda görülen dil bozukluklarına yönelik seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir. | 16, 9 | A |
8) Çocuklara yönelik müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları | yok |
2 | 2. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışması | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
3 | 3. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlar | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
4 | 4.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlar | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
5 | 5.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | 6. İki dillilik ve dil bozuklukları | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
7 | 7. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | 8. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | 9. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | 10. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | 11. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | 12. Erken müdahale programı hazırlama | Önceki ders notlarını tekrar etmesi |
13 | 13. Klinik örnekler ve gözlem | Derse gelmeden önce genel tekrar yapması |
14 | 14. Klinik örnekler ve gözlem | Derse gelmeden önce genel tekrar yapması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. |
Nelson, N. W. (1998). Childhood language disorders in context. Needham Hill, MA: Allyn & Bacon. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları McCauley, R. Assessment of language Disorders. Rhea, P. (2017) Language Disorders from Infancy through Adoloscence. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 5 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK. ÇAĞI DİL BOZUK. DEĞER. VE TERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere çocukluk çağı dil bozukluklarını tanıtmak, bunlarla ilgili erken teşhis ve müdahale yöntem ve tekniklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu derste özellikle anaokulu ve okul çağı çocuklarında görülen dil ve konuşma bozuklukları üzerine odaklanılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları,2. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışması,3. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlar,4.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlar,5.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanı,6. İki dillilik ve dil bozuklukları,7. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı,8. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı,9. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı,10. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanı,11. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmaları,12. Erken müdahale programı hazırlama,13. Klinik örnekler ve gözlem,14. Klinik örnekler ve gözlem; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Anaokulu, ilkokul ve sonraki dönemde görülen çocukluk çağı dil bozukluklarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında müdahalenin uygulama basamaklarını özetler. | 16, 9 | A |
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır. | 16, 37, 4, 9 | A |
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur | 10, 16, 9 | A |
6) Müdahaleye ilişkin farklı yaklaşımları kategorize eder. | 16, 9 | A |
7) Vaka örnekleri üzerinden okul çağı çocuklarda görülen dil bozukluklarına yönelik seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir. | 16, 9 | A |
8) Çocuklara yönelik müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları | yok |
2 | 2. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışması | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
3 | 3. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlar | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
4 | 4.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlar | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
5 | 5.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | 6. İki dillilik ve dil bozuklukları | Derse gelmeden önce konuyu okuması |
7 | 7. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | 8. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | 9. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | 10. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | 11. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | 12. Erken müdahale programı hazırlama | Önceki ders notlarını tekrar etmesi |
13 | 13. Klinik örnekler ve gözlem | Derse gelmeden önce genel tekrar yapması |
14 | 14. Klinik örnekler ve gözlem | Derse gelmeden önce genel tekrar yapması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. |
Nelson, N. W. (1998). Childhood language disorders in context. Needham Hill, MA: Allyn & Bacon. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları McCauley, R. Assessment of language Disorders. Rhea, P. (2017) Language Disorders from Infancy through Adoloscence. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |