Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK İHMAL/İSTİS. VE KORUN. MUHTAÇ ÇOCUK. | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ümmihan POLAT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, İhmal ve istismar kavramlarını öğrenmesi, İhmal ve istismarda risk grubu sayılabilecek çocukların(sokak ve sokakta çalışan, korunmaya muhtaç, işçi çocuklar) gelişimsel özelliklerini bilerek onlarla iletişime geçebilmeleri Çocuk ihmal ve istismarında disiplinler arası işbirliği yollarını ve ihmal ve istismara uğramış çocuklarda izlenebilecek yolların öğrenebilmesi, İhmal ve istismar edilmiş çocukların gelişimsel süreçlerini izleyebilmesi, bu çocuklarla iletişim becerilerini öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk İstismarı ve ihmaline giriş, tanımlar,Fiziksel istismar ve etkileri, cinsel istismar ve etkileri,Duygusal istismar ve etkileri,İhmal ve etkileri,Aile içi şiddet ve çocuk üzrine etkileri, çocuk yetiştirme modelleri ve aile eğitimleri,İhmal ve istismarda çocuk gelişimcisinin önemi, İhmal ve istismarda multidisipliner çalışmanın önemi ihmai ve istismarın adli yönü,Korunmaya Muhtaç çocuklarda ihmal ve istismar,Sokakta çalışan çocuklar ve sokak çocuklarında ihmal ve istismar,Engeli çocuklarda ihmal ve istismar,Çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesi,İstismar ve ihmal edilen çocukların sağaltımı,Kitle iletişim araçlarında çocuk istismarı ve ihmali,Çocuk işçiler,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; İhmal ve istismar kavramlarının tanımını öğrenecek, | 10, 9 | A, E |
İhmal ve istismara uğramış çocukları gelişimsel olarak inceleyecek | 10, 9 | A, E |
İhmal ve istismara uğramış çocuklarda izlenebilecek yolları planlayabilecek | 10, 9 | A, E |
Korunmaya muhtaç çocuk, sokak çocuğu ve sokakta çalışan çocuk, işçi çocuklar kavramlarını öğrenip bu çocuklarla iletişime geçebilecek bu çocukların gelişimsel özelliklerini bilecek ve bu çocuklarda ortaya çıkabilecek problemleri ve bu problemlere çözüm yolları üretebileceklerdir. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk İstismarı ve ihmaline giriş, tanımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
2 | Fiziksel istismar ve etkileri, cinsel istismar ve etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
3 | Duygusal istismar ve etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
4 | İhmal ve etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
5 | Aile içi şiddet ve çocuk üzrine etkileri, çocuk yetiştirme modelleri ve aile eğitimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
6 | İhmal ve istismarda çocuk gelişimcisinin önemi, İhmal ve istismarda multidisipliner çalışmanın önemi ihmai ve istismarın adli yönü | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
7 | Korunmaya Muhtaç çocuklarda ihmal ve istismar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
8 | Sokakta çalışan çocuklar ve sokak çocuklarında ihmal ve istismar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
9 | Engeli çocuklarda ihmal ve istismar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
10 | Çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
11 | İstismar ve ihmal edilen çocukların sağaltımı | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
12 | Kitle iletişim araçlarında çocuk istismarı ve ihmali | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
13 | Çocuk işçiler | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
14 | Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
Kaynak |
Polat,O (2007).Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2 Önleme ve Rehabilitasyon.Seçkin yayıncılık, Ankara. Cynthia C,T (2009). Understanding Child Abuse and Neglect Allyn & Bacon Edition: (8th Edition). USA. Cynthia C,T ( (2001) When Children are Abused: An Educator's Guide to Intervention . Allyn & Bacon Edition: USA. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | ||||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | ||||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | ||||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | ||||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | ||||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 4 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK İHMAL/İSTİS. VE KORUN. MUHTAÇ ÇOCUK. | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ümmihan POLAT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, İhmal ve istismar kavramlarını öğrenmesi, İhmal ve istismarda risk grubu sayılabilecek çocukların(sokak ve sokakta çalışan, korunmaya muhtaç, işçi çocuklar) gelişimsel özelliklerini bilerek onlarla iletişime geçebilmeleri Çocuk ihmal ve istismarında disiplinler arası işbirliği yollarını ve ihmal ve istismara uğramış çocuklarda izlenebilecek yolların öğrenebilmesi, İhmal ve istismar edilmiş çocukların gelişimsel süreçlerini izleyebilmesi, bu çocuklarla iletişim becerilerini öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk İstismarı ve ihmaline giriş, tanımlar,Fiziksel istismar ve etkileri, cinsel istismar ve etkileri,Duygusal istismar ve etkileri,İhmal ve etkileri,Aile içi şiddet ve çocuk üzrine etkileri, çocuk yetiştirme modelleri ve aile eğitimleri,İhmal ve istismarda çocuk gelişimcisinin önemi, İhmal ve istismarda multidisipliner çalışmanın önemi ihmai ve istismarın adli yönü,Korunmaya Muhtaç çocuklarda ihmal ve istismar,Sokakta çalışan çocuklar ve sokak çocuklarında ihmal ve istismar,Engeli çocuklarda ihmal ve istismar,Çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesi,İstismar ve ihmal edilen çocukların sağaltımı,Kitle iletişim araçlarında çocuk istismarı ve ihmali,Çocuk işçiler,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; İhmal ve istismar kavramlarının tanımını öğrenecek, | 10, 9 | A, E |
İhmal ve istismara uğramış çocukları gelişimsel olarak inceleyecek | 10, 9 | A, E |
İhmal ve istismara uğramış çocuklarda izlenebilecek yolları planlayabilecek | 10, 9 | A, E |
Korunmaya muhtaç çocuk, sokak çocuğu ve sokakta çalışan çocuk, işçi çocuklar kavramlarını öğrenip bu çocuklarla iletişime geçebilecek bu çocukların gelişimsel özelliklerini bilecek ve bu çocuklarda ortaya çıkabilecek problemleri ve bu problemlere çözüm yolları üretebileceklerdir. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk İstismarı ve ihmaline giriş, tanımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
2 | Fiziksel istismar ve etkileri, cinsel istismar ve etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
3 | Duygusal istismar ve etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
4 | İhmal ve etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
5 | Aile içi şiddet ve çocuk üzrine etkileri, çocuk yetiştirme modelleri ve aile eğitimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
6 | İhmal ve istismarda çocuk gelişimcisinin önemi, İhmal ve istismarda multidisipliner çalışmanın önemi ihmai ve istismarın adli yönü | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
7 | Korunmaya Muhtaç çocuklarda ihmal ve istismar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
8 | Sokakta çalışan çocuklar ve sokak çocuklarında ihmal ve istismar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
9 | Engeli çocuklarda ihmal ve istismar | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
10 | Çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
11 | İstismar ve ihmal edilen çocukların sağaltımı | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
12 | Kitle iletişim araçlarında çocuk istismarı ve ihmali | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
13 | Çocuk işçiler | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
14 | Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili derse hazırlanılması |
Kaynak |
Polat,O (2007).Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2 Önleme ve Rehabilitasyon.Seçkin yayıncılık, Ankara. Cynthia C,T (2009). Understanding Child Abuse and Neglect Allyn & Bacon Edition: (8th Edition). USA. Cynthia C,T ( (2001) When Children are Abused: An Educator's Guide to Intervention . Allyn & Bacon Edition: USA. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | ||||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | ||||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | ||||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | ||||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | ||||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |