Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MUKAVEMET I | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | Mert ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | 1. Şekil değiştiren cisim mekaniğinde, gerilme, şekil değiştirme ve malzemelerin mukavemetini kaybetmesi gibi temel kavramlarını öğretmek. 2. Malzemelerin mekanik özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak. 3. Basit mukavemet halleri (eksenel kuvvet, kesme, burulma ve basit eğilme) için çubuklarda tasarım yapma yeteneğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mukavemetin ilkeleri,Tek Eksenli Gerilme hali,Düzlem Gerilme Hali,Şekil Değiştirme Hali,Bünye Bağıntıları,Çubuk Kuramının Varsayımları,Diferansiyel Denge Denklemleri,Kesit Tesirleri- Kesim Yöntemi ,Kesit Tesirleri- İntegrasyon Yöntemi,Normal Kuvvet,Kesme Kuvveti,Burulma,Düz Eğilme,Eğik Eğilme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gerilme analizini yapar ve dönüşüm bağıntılarını uygular, Asal gerilmeleri hesaplar ve Mohr dairesini çizer | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
2. Şekil değiştirme analizi yapar. Asal genlemeleri hesaplar ve Mohr diaresini çizer. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
3. Bünye bağıntılarını kullanarak gerilme-birim şekil değiştirme arasındaki hesapları yapar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
4. Kirişlerin diferansiyel denge denklemlerini kullanarak çubuklarda kesit tesirlerini hesaplar | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
5. Basit mukavemet halleri (Normal kuvvet, Kesme kuvveti, Burulma momenti, Basit eğilme) için gerilme analizini yapar, boyutlandırma ve denetleme analizlerini yapar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mukavemetin ilkeleri | |
2 | Tek Eksenli Gerilme hali | |
3 | Düzlem Gerilme Hali | |
4 | Şekil Değiştirme Hali | |
5 | Bünye Bağıntıları | |
6 | Çubuk Kuramının Varsayımları | |
7 | Diferansiyel Denge Denklemleri | |
8 | Kesit Tesirleri- Kesim Yöntemi | |
9 | Kesit Tesirleri- İntegrasyon Yöntemi | |
10 | Normal Kuvvet | |
11 | Kesme Kuvveti | |
12 | Burulma | |
13 | Düz Eğilme | |
14 | Eğik Eğilme |
Kaynak |
Hibbeler, R. C., "Mechanics of Materials in SI Units", 10. Baskı (2018), Pearson. ISBN: 9781292178202 |
Omurtag, M. H., “Mukavemet (cilt 1)”, 6. Baskı (2018), Birsen Yayınevi. ISBN: 9755114319 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 12 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MUKAVEMET I | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | Mert ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | 1. Şekil değiştiren cisim mekaniğinde, gerilme, şekil değiştirme ve malzemelerin mukavemetini kaybetmesi gibi temel kavramlarını öğretmek. 2. Malzemelerin mekanik özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak. 3. Basit mukavemet halleri (eksenel kuvvet, kesme, burulma ve basit eğilme) için çubuklarda tasarım yapma yeteneğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mukavemetin ilkeleri,Tek Eksenli Gerilme hali,Düzlem Gerilme Hali,Şekil Değiştirme Hali,Bünye Bağıntıları,Çubuk Kuramının Varsayımları,Diferansiyel Denge Denklemleri,Kesit Tesirleri- Kesim Yöntemi ,Kesit Tesirleri- İntegrasyon Yöntemi,Normal Kuvvet,Kesme Kuvveti,Burulma,Düz Eğilme,Eğik Eğilme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gerilme analizini yapar ve dönüşüm bağıntılarını uygular, Asal gerilmeleri hesaplar ve Mohr dairesini çizer | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
2. Şekil değiştirme analizi yapar. Asal genlemeleri hesaplar ve Mohr diaresini çizer. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
3. Bünye bağıntılarını kullanarak gerilme-birim şekil değiştirme arasındaki hesapları yapar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
4. Kirişlerin diferansiyel denge denklemlerini kullanarak çubuklarda kesit tesirlerini hesaplar | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
5. Basit mukavemet halleri (Normal kuvvet, Kesme kuvveti, Burulma momenti, Basit eğilme) için gerilme analizini yapar, boyutlandırma ve denetleme analizlerini yapar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mukavemetin ilkeleri | |
2 | Tek Eksenli Gerilme hali | |
3 | Düzlem Gerilme Hali | |
4 | Şekil Değiştirme Hali | |
5 | Bünye Bağıntıları | |
6 | Çubuk Kuramının Varsayımları | |
7 | Diferansiyel Denge Denklemleri | |
8 | Kesit Tesirleri- Kesim Yöntemi | |
9 | Kesit Tesirleri- İntegrasyon Yöntemi | |
10 | Normal Kuvvet | |
11 | Kesme Kuvveti | |
12 | Burulma | |
13 | Düz Eğilme | |
14 | Eğik Eğilme |
Kaynak |
Hibbeler, R. C., "Mechanics of Materials in SI Units", 10. Baskı (2018), Pearson. ISBN: 9781292178202 |
Omurtag, M. H., “Mukavemet (cilt 1)”, 6. Baskı (2018), Birsen Yayınevi. ISBN: 9755114319 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |