Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLGİ GÜVENLİĞİNE GİRİŞ | COE4115374 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Selim AKYOKUŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Arzu KİLİTCİ CALAYIR |
Dersin Yardımcıları | Ders asistanı |
Dersin Amacı | Siber güvenlik dünyasındaki oyuncuları ve siber suçluların ve siber güvenlik uzmanlarının motivasyonunu anlamak. Güvenlik saldırılarını, belirtilerini, süreçlerini ve karşı önlemlerini tanımlamayı öğrenmek. Çeşitli güvenlik alanlarındaki temel bilgileri öğrenmek. Güvenlik yönetimi, kontroller, koruma ve azaltma teknolojilerinde beceriler geliştirmek. Güvenlik yasalarını, etiğini ve güvenlik politikalarının nasıl geliştirileceğini öğrenmek. Farklı siber güvenlik profesyonellerinin rollerini ve kariyer seçeneklerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siber Güvenlik Dünyası ve Önemi,Saldırılar, Kavramlar ve Teknikler.,Verileri, Gizliliği ve Organizasyonu Korumak.,Siber Güvenlik Tehditleri, Güvenlik Açıkları ve Saldırılar.,Sırları Koruma Sanatı,Bütünlüğü Sağlama Sanatı.,Siber Güvenlik Etki Alanının Korunması.,Arasınav,The Five Nines Konsepti.,Siber Güvenlik Çerçevesi.,Güvenlik Yaşam Döngüleri.,Fiziksel ve Çevresel Güvenlik.,Felaket Kurtarma ve İş Sürekliliği Yönetimi.,İşlenen tüm konuların üzerinden gözden geçiş.,Proje sunumları.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gizlilik, bütünlük ve erişebilirlik ilkelerinin veri durumları ve siber güvenlik önlemleriyle nasıl bağlantılı olduğunu açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
2. Siber suçlular tarafından kullanılan taktikleri, teknikleri ve prosedürleri açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
3. Gizliliği korumak ve bütünlüğü sağlamak için teknolojilerin, ürünlerin ve prosedürlerin nasıl kullanıldığını açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
4. Siber güvenlik profesyonellerinin ağın tüm bileşenlerini savunmak için teknolojileri, süreçleri ve prosedürleri nasıl kullandığını açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
5. Siber güvenliğe ilişkin yasaların amacını açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
6. Bilgi güvenliği ISO/IEC27001 uluslararası standardını açıklayabilir: Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siber Güvenlik Dünyası ve Önemi | NetAcad C1 Bölüm 1 |
2 | Saldırılar, Kavramlar ve Teknikler. | NetAcad C1 Bölüm 2 |
3 | Verileri, Gizliliği ve Organizasyonu Korumak. | NetAcad C1 Bölüm 3 |
4 | Siber Güvenlik Tehditleri, Güvenlik Açıkları ve Saldırılar. | NetAcad C1 Bölüm 2 ve 3 |
5 | Sırları Koruma Sanatı | NetAcad C2 Bölüm 4 |
6 | Bütünlüğü Sağlama Sanatı. | NetAcad C2 Bölüm 5 |
7 | Siber Güvenlik Etki Alanının Korunması. | NetAcad C2 Bölüm 7 |
8 | Arasınav | 7. haftaya kadar olan tüm konular. |
9 | The Five Nines Konsepti. | NetAcad C2 Bölüm 6 |
10 | Siber Güvenlik Çerçevesi. | Dersin kitabı, Bölüm 2 ve 3. |
11 | Güvenlik Yaşam Döngüleri. | Dersin kitabı, Bölüm 4. |
12 | Fiziksel ve Çevresel Güvenlik. | Dersin kitabı Bölüm 7 |
13 | Felaket Kurtarma ve İş Sürekliliği Yönetimi. | Dersin kitabı Bölüm 8. |
14 | İşlenen tüm konuların üzerinden gözden geçiş. | NetAcad & Dersin kitabı |
15 | Proje sunumları. | Ders notları, kitabı, ve NetAcad. |
Kaynak |
1. Cisco NetAcad Introduction to Cybersecurity, Cisco NetAcad Cyber Essentials v1.1, and 2. Information Security Management Principles 3rd edition ISBN-10 : 1780175183 |
Ders sunuları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 5 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLGİ GÜVENLİĞİNE GİRİŞ | COE4115374 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Selim AKYOKUŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Arzu KİLİTCİ CALAYIR |
Dersin Yardımcıları | Ders asistanı |
Dersin Amacı | Siber güvenlik dünyasındaki oyuncuları ve siber suçluların ve siber güvenlik uzmanlarının motivasyonunu anlamak. Güvenlik saldırılarını, belirtilerini, süreçlerini ve karşı önlemlerini tanımlamayı öğrenmek. Çeşitli güvenlik alanlarındaki temel bilgileri öğrenmek. Güvenlik yönetimi, kontroller, koruma ve azaltma teknolojilerinde beceriler geliştirmek. Güvenlik yasalarını, etiğini ve güvenlik politikalarının nasıl geliştirileceğini öğrenmek. Farklı siber güvenlik profesyonellerinin rollerini ve kariyer seçeneklerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siber Güvenlik Dünyası ve Önemi,Saldırılar, Kavramlar ve Teknikler.,Verileri, Gizliliği ve Organizasyonu Korumak.,Siber Güvenlik Tehditleri, Güvenlik Açıkları ve Saldırılar.,Sırları Koruma Sanatı,Bütünlüğü Sağlama Sanatı.,Siber Güvenlik Etki Alanının Korunması.,Arasınav,The Five Nines Konsepti.,Siber Güvenlik Çerçevesi.,Güvenlik Yaşam Döngüleri.,Fiziksel ve Çevresel Güvenlik.,Felaket Kurtarma ve İş Sürekliliği Yönetimi.,İşlenen tüm konuların üzerinden gözden geçiş.,Proje sunumları.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gizlilik, bütünlük ve erişebilirlik ilkelerinin veri durumları ve siber güvenlik önlemleriyle nasıl bağlantılı olduğunu açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
2. Siber suçlular tarafından kullanılan taktikleri, teknikleri ve prosedürleri açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
3. Gizliliği korumak ve bütünlüğü sağlamak için teknolojilerin, ürünlerin ve prosedürlerin nasıl kullanıldığını açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
4. Siber güvenlik profesyonellerinin ağın tüm bileşenlerini savunmak için teknolojileri, süreçleri ve prosedürleri nasıl kullandığını açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
5. Siber güvenliğe ilişkin yasaların amacını açıklayabilir. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
6. Bilgi güvenliği ISO/IEC27001 uluslararası standardını açıklayabilir: Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi. | 10, 12, 17, 2, 3, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siber Güvenlik Dünyası ve Önemi | NetAcad C1 Bölüm 1 |
2 | Saldırılar, Kavramlar ve Teknikler. | NetAcad C1 Bölüm 2 |
3 | Verileri, Gizliliği ve Organizasyonu Korumak. | NetAcad C1 Bölüm 3 |
4 | Siber Güvenlik Tehditleri, Güvenlik Açıkları ve Saldırılar. | NetAcad C1 Bölüm 2 ve 3 |
5 | Sırları Koruma Sanatı | NetAcad C2 Bölüm 4 |
6 | Bütünlüğü Sağlama Sanatı. | NetAcad C2 Bölüm 5 |
7 | Siber Güvenlik Etki Alanının Korunması. | NetAcad C2 Bölüm 7 |
8 | Arasınav | 7. haftaya kadar olan tüm konular. |
9 | The Five Nines Konsepti. | NetAcad C2 Bölüm 6 |
10 | Siber Güvenlik Çerçevesi. | Dersin kitabı, Bölüm 2 ve 3. |
11 | Güvenlik Yaşam Döngüleri. | Dersin kitabı, Bölüm 4. |
12 | Fiziksel ve Çevresel Güvenlik. | Dersin kitabı Bölüm 7 |
13 | Felaket Kurtarma ve İş Sürekliliği Yönetimi. | Dersin kitabı Bölüm 8. |
14 | İşlenen tüm konuların üzerinden gözden geçiş. | NetAcad & Dersin kitabı |
15 | Proje sunumları. | Ders notları, kitabı, ve NetAcad. |
Kaynak |
1. Cisco NetAcad Introduction to Cybersecurity, Cisco NetAcad Cyber Essentials v1.1, and 2. Information Security Management Principles 3rd edition ISBN-10 : 1780175183 |
Ders sunuları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |