Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KALKINMA VE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ | ULF3214924 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 Cumartesi 16:30-17:15 Cumartesi 17:30-18:15 Cumartesi 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Esra YÜKSEL ACI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir
yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal
cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı
tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların
toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik
alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik),Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık,Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar,Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri,Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları,Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu,Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim,Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım,Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım,Medya ve Toplumsal Cinsiyet,Çocuk Evlilikleri,Kadınlara Yönelik Şiddet,Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi,Feminist Pedagojilerin Olanakları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Ekonominin diğer disiplinler ve sosyal değerler ile ilişkisini keşfedebileceklerdir. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Bir toplumun sosyal kalkınma göstergeleri ile ekonomik gelişmişlik arasındaki çift yönlü nedensellik ilişkisini açıklayabileceklerdir. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Eğitimsel kazanım ve işgücü piyasasında toplumsal cinsiyet eşitliğinin ekonomik çıkarımları hususunda yorum yapabileceklerdir. | 10, 14, 16, 9 | A |
4. Bu alanda analiz yaparak bilimsel proje raporu yazabilecekler; bu alandaki fikirlerini ve araştırmalarını sözlü sunum becerilerini kullanarak ifade edebileceklerdir | 10, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik) | |
2 | Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık | |
3 | Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar | |
4 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri | |
5 | Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları | |
6 | Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu | |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim | |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım | |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım | |
10 | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | |
11 | Çocuk Evlilikleri | |
12 | Kadınlara Yönelik Şiddet | |
13 | Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi | |
14 | Feminist Pedagojilerin Olanakları | |
Kaynak |
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.)
Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say.
Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim.
Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği.
Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
|
EK KAYNAKLAR
Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen.
Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | | | | |
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | | | | |
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | | | | |
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | X | | | |
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | | | | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | X | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 4 | 40 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KALKINMA VE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ | ULF3214924 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 Cumartesi 16:30-17:15 Cumartesi 17:30-18:15 Cumartesi 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Esra YÜKSEL ACI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir
yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal
cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı
tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların
toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik
alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik),Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık,Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar,Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri,Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları,Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu,Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim,Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım,Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım,Medya ve Toplumsal Cinsiyet,Çocuk Evlilikleri,Kadınlara Yönelik Şiddet,Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi,Feminist Pedagojilerin Olanakları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Ekonominin diğer disiplinler ve sosyal değerler ile ilişkisini keşfedebileceklerdir. | 10, 14, 16, 9 | A |
2. Bir toplumun sosyal kalkınma göstergeleri ile ekonomik gelişmişlik arasındaki çift yönlü nedensellik ilişkisini açıklayabileceklerdir. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Eğitimsel kazanım ve işgücü piyasasında toplumsal cinsiyet eşitliğinin ekonomik çıkarımları hususunda yorum yapabileceklerdir. | 10, 14, 16, 9 | A |
4. Bu alanda analiz yaparak bilimsel proje raporu yazabilecekler; bu alandaki fikirlerini ve araştırmalarını sözlü sunum becerilerini kullanarak ifade edebileceklerdir | 10, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, cinsiyetçilik) | |
2 | Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık | |
3 | Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar | |
4 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri | |
5 | Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları | |
6 | Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu | |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim | |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım | |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım | |
10 | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | |
11 | Çocuk Evlilikleri | |
12 | Kadınlara Yönelik Şiddet | |
13 | Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi | |
14 | Feminist Pedagojilerin Olanakları | |
Kaynak |
Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.)
Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43-55). İstanbul: Say.
Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim.
Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği.
Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD.
|
EK KAYNAKLAR
Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen.
Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | | | | |
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | | | | |
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | | | | |
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | | | | |
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | | | | |
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
| | X | | | |
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | | | | |
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | | | | | |
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | | X | | | |
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | | | | |
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | | X | | | |
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:05