Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK | İKY1152880 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Fatma Serab ONURSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İK profesyonellerine işlerini etkili ve verimli bir şekilde yerine getirebilmeleri için gerekli temel matematik becerilerini ve bilgilerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve temel Kavramlar ,Üslü ve köklü İfadeler ,Aralıklar ve mutlak değer, harfli ifadeler ,Çarpanlara ayırma ve özdeşlikler ,Kartezyen koordinat sistemi, doğrusal fonksiyonlar ve doğrunun analitiği ,1 ve 2 bilinmeyenli denklemler ,Doğrusal eşitsizlikler ,Temel problem çözümleri, maliyet, gelir, kar gibi işletme matematiği kavramlarıyla ilgili problem çözümleri ,Arz ve talep doğruları, başabaş noktası tanımı ,2.Derceden denklemler ve köklü denklemler ,2.Dereceden Eşitsizlikler ,Matrisler : matris notasyonu ve matris cebri. ,Determinant ,İşletme problemleri ve matris uygulamaları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Reel sayılar kümesi üzerinde cebirsel işlemler yapabilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
1.1 Reel saylar üzerinde tanımlanan işlemleri adlandırır, tanımlar ve işlemler arası ilişkileri kurar. | ||
1.2 Kesirli, üslü ve köklü sayılarla toplama, çıkarma, çarpma bölme işlemlerini yapar. | ||
2. Cebirsel ifadeleri değerlendirebilir ve sadeleştirebilir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
2.1 İşlem sırasını kullanarak cebirsel ifadeler üzerinde hesaplamalar yapar. | ||
2.2 Hem polinom hem de rasyonel ifadeler üzerinde çarpanlara ayırma kullanarak sadeleştirme yapar. | ||
3. Doğrusal denklemler, eşitsizlikler ve iki bilinmeyenli doğrusal denklem sistemlerinin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
3.1. Doğrusal denklemler, eşitsizlikler ve iki bilinmeyenli doğrusal denklem sistemlerini örnekler. | ||
3.2 Doğrusal denklem, eşitsizlik, iki bilinmeyenli denklem sistemlerinin çözüm kümelerini bulur. | ||
3.3 Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik kullanarak modeller ve çözer. | ||
4. Doğrusal fonksiyonları tanımlayıp, örnekleyip, analiz edebilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
4.1 Doğrusal fonksiyonları tanımlar. | ||
4.2 Doğrusal fonksiyonları cebirsel ve grafiksel açıdan analiz eder. | ||
4.3 Arz-talep doğrularını analiz eder, başabaş noktasını bulur. | ||
5. İkinci dereceden denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
5.1 İkinci dereceden denklemlerin çözüm kümelerini bulur. | ||
5.2 İkinci dereceden eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulur. | ||
6. Alanı ile ilgili olguları matris notasyonu ile tanımlayabilecektir | 14, 16, 6, 9 | A, G |
6.1 Matris gösterimini ve terminolojisini anlar ve toplama, çıkarma, skaler çarpma ve matris çarpımı dahil temel matris işlemlerini gerçekleştirebilir ve bu işlemlerin özelliklerini ifade eder. | ||
6.2 Küçük boyutlu (2X2, 3X3) matrislerin determinantını bulur. | ||
6.3 İşletme alanındaki bazı problemleri matrisler yardımıyla çözer. |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve temel Kavramlar | |
2 | Üslü ve köklü İfadeler | |
3 | Aralıklar ve mutlak değer, harfli ifadeler | |
4 | Çarpanlara ayırma ve özdeşlikler | |
5 | Kartezyen koordinat sistemi, doğrusal fonksiyonlar ve doğrunun analitiği | |
6 | 1 ve 2 bilinmeyenli denklemler | |
7 | Doğrusal eşitsizlikler | |
8 | Temel problem çözümleri, maliyet, gelir, kar gibi işletme matematiği kavramlarıyla ilgili problem çözümleri | |
9 | Arz ve talep doğruları, başabaş noktası tanımı | |
10 | 2.Derceden denklemler ve köklü denklemler | |
11 | 2.Dereceden Eşitsizlikler | |
12 | Matrisler : matris notasyonu ve matris cebri. | |
13 | Determinant | |
14 | İşletme problemleri ve matris uygulamaları |
Kaynak |
Ana kaynak: Temel Matematik (2019), Prof. Dr. Mahmut Kartal, Prof. Dr. Yalçın Karagöz, Dr. Öğr. Üyesi Zafer Kartal, Nobel Ak. Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: Uygulamalı Matematik (2012), Prof. Dr. Osman Unutulmaz, Detay Yayıncılık Genel Matematik (2006), Prof. Dr. İbrahim Doğan, Prof. Dr. Necdet Tekin, Der Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 8 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 7 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 1 | 2 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK | İKY1152880 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Fatma Serab ONURSAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İK profesyonellerine işlerini etkili ve verimli bir şekilde yerine getirebilmeleri için gerekli temel matematik becerilerini ve bilgilerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve temel Kavramlar ,Üslü ve köklü İfadeler ,Aralıklar ve mutlak değer, harfli ifadeler ,Çarpanlara ayırma ve özdeşlikler ,Kartezyen koordinat sistemi, doğrusal fonksiyonlar ve doğrunun analitiği ,1 ve 2 bilinmeyenli denklemler ,Doğrusal eşitsizlikler ,Temel problem çözümleri, maliyet, gelir, kar gibi işletme matematiği kavramlarıyla ilgili problem çözümleri ,Arz ve talep doğruları, başabaş noktası tanımı ,2.Derceden denklemler ve köklü denklemler ,2.Dereceden Eşitsizlikler ,Matrisler : matris notasyonu ve matris cebri. ,Determinant ,İşletme problemleri ve matris uygulamaları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Reel sayılar kümesi üzerinde cebirsel işlemler yapabilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
1.1 Reel saylar üzerinde tanımlanan işlemleri adlandırır, tanımlar ve işlemler arası ilişkileri kurar. | ||
1.2 Kesirli, üslü ve köklü sayılarla toplama, çıkarma, çarpma bölme işlemlerini yapar. | ||
2. Cebirsel ifadeleri değerlendirebilir ve sadeleştirebilir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
2.1 İşlem sırasını kullanarak cebirsel ifadeler üzerinde hesaplamalar yapar. | ||
2.2 Hem polinom hem de rasyonel ifadeler üzerinde çarpanlara ayırma kullanarak sadeleştirme yapar. | ||
3. Doğrusal denklemler, eşitsizlikler ve iki bilinmeyenli doğrusal denklem sistemlerinin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
3.1. Doğrusal denklemler, eşitsizlikler ve iki bilinmeyenli doğrusal denklem sistemlerini örnekler. | ||
3.2 Doğrusal denklem, eşitsizlik, iki bilinmeyenli denklem sistemlerinin çözüm kümelerini bulur. | ||
3.3 Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik kullanarak modeller ve çözer. | ||
4. Doğrusal fonksiyonları tanımlayıp, örnekleyip, analiz edebilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
4.1 Doğrusal fonksiyonları tanımlar. | ||
4.2 Doğrusal fonksiyonları cebirsel ve grafiksel açıdan analiz eder. | ||
4.3 Arz-talep doğrularını analiz eder, başabaş noktasını bulur. | ||
5. İkinci dereceden denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 14, 16, 6, 9 | A, G |
5.1 İkinci dereceden denklemlerin çözüm kümelerini bulur. | ||
5.2 İkinci dereceden eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulur. | ||
6. Alanı ile ilgili olguları matris notasyonu ile tanımlayabilecektir | 14, 16, 6, 9 | A, G |
6.1 Matris gösterimini ve terminolojisini anlar ve toplama, çıkarma, skaler çarpma ve matris çarpımı dahil temel matris işlemlerini gerçekleştirebilir ve bu işlemlerin özelliklerini ifade eder. | ||
6.2 Küçük boyutlu (2X2, 3X3) matrislerin determinantını bulur. | ||
6.3 İşletme alanındaki bazı problemleri matrisler yardımıyla çözer. |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve temel Kavramlar | |
2 | Üslü ve köklü İfadeler | |
3 | Aralıklar ve mutlak değer, harfli ifadeler | |
4 | Çarpanlara ayırma ve özdeşlikler | |
5 | Kartezyen koordinat sistemi, doğrusal fonksiyonlar ve doğrunun analitiği | |
6 | 1 ve 2 bilinmeyenli denklemler | |
7 | Doğrusal eşitsizlikler | |
8 | Temel problem çözümleri, maliyet, gelir, kar gibi işletme matematiği kavramlarıyla ilgili problem çözümleri | |
9 | Arz ve talep doğruları, başabaş noktası tanımı | |
10 | 2.Derceden denklemler ve köklü denklemler | |
11 | 2.Dereceden Eşitsizlikler | |
12 | Matrisler : matris notasyonu ve matris cebri. | |
13 | Determinant | |
14 | İşletme problemleri ve matris uygulamaları |
Kaynak |
Ana kaynak: Temel Matematik (2019), Prof. Dr. Mahmut Kartal, Prof. Dr. Yalçın Karagöz, Dr. Öğr. Üyesi Zafer Kartal, Nobel Ak. Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: Uygulamalı Matematik (2012), Prof. Dr. Osman Unutulmaz, Detay Yayıncılık Genel Matematik (2006), Prof. Dr. İbrahim Doğan, Prof. Dr. Necdet Tekin, Der Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli sayısal ve istatistiki yöntemler hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İnsan kaynakları yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | İnsan kaynakları projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | İnsan kaynakları yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerleri benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Kurum- çalışan uyumu ile çalışan- iş uyumu uygulamaları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||
13 | İşletmenin diğer fonksiyonları hakkında fikir ifade edebilecek kadar bilgiye ve işbirliği yapma yeterliliğine sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |