Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİLİK EKONOMİSİ | ECO4110839 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı sürdürülebilir kalkınma ve rekabetçiliğin en önemli belirleyicilerinden biri olan yenilik ve teknoloji transferi hakkında gerekli teorik altyapıyı oluşturmaktır. Dersin konuları ekonomik büyüme ve kalkınma teorileri, farklı bakış açılarına göre yeniliğin ekonomik büyüme ve kalkınmadaki yeri, yenilik süreçlerinin tarihsel gelişimi, piyasa yapısı ve yenilikçi firmalar, yeniliğin mikroekonomik ve makroekonomik kurumları, firmalar arasında bilgi paylaşımı ve bilgi dağılımı olarak özetlenebilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Giriş,Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri ,Schumpeter ve Yaratıcı Yıkım Teorisi ,Bilimle İlişkili Teknolojinin Yükselişi ,Sanayi Devrimleri ,Yeniliğin Mikroiktisadı,Yeniliğin Makroiktisadı ,Yenilik ve Kamu Politikaları ,Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri-Çeşitli Ülke Deneyimleri ,Bölgesel ve Ulusal Yenilik Sistemleri ,Türkiye’de Bilim, Teknoloji ve Yenilik ,Yenilik ve Kurumlar,Firmalar ve Yenilik,Proje Sunumları/Tartışma,Proje Sunumları Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yenilik iktisadı ile ilgili genel kavramları tanımlar ve yorumlayabilir. | 10, 18, 9 | A |
1.1 Bilim, teknoloji ve yenilik kavramlarını açıklar | 10, 18, 9 | A |
1.2 Yeniliğe tarihsel bir bakışla yaklaşır | 10, 18, 9 | A |
2. Bilim, teknoloji ve yenilik olgularının birbirleri olan ilişkilerini ana hatlarıyla açıklayabilir. | 10, 18, 9 | A |
2.1 Yeniliğin mikro iktisadını kavrar | 10, 18, 9 | A |
2.2 Ulusal yenilik sistemleri öğrenir | 10, 18, 9 | A |
3. Sanayi devrimi yıllarından başlayarak yenilik iktisadının tarihsel gelişimini analiz edebilir. | 10, 18, 9 | A |
3.1 Teknoloji ve iktisadi büyüme(dışsal) ilişkisini açıklar | 10, 18, 9 | A |
3.2 Teknoloji ve yenilik için devlet politikalarının önemini açıklar | 10, 18, 9 | A |
4. Yeniliğin mikro iktisadı hakkındaki teorileri test ederek toplam faktör verimliliği hakkındaki teorileri ana hatlarıyla açıklayabilir. | 10, 18, 9 | A |
4.1 Teknoloji ve mikro verimlilik artışını öğrenir | 10, 18, 9 | A |
4.2 Yenilik ekonomisi hakkındaki literatüre hakim olur | 10, 18, 9 | A |
5. Ulusal inovasyon sistemleri hakkında bilgi verebilir. | 10, 18, 9 | A |
5.1 Ulusal inovasyon sistemleriyle yenilik ekonomisi ilişkisini açıklar | 10, 18, 9 | A |
5.2 Teknoloji ve çevre sorunlarını ders kapsamında açıklar | 10, 18, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Giriş | |
2 | Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri | |
3 | Schumpeter ve Yaratıcı Yıkım Teorisi | |
4 | Bilimle İlişkili Teknolojinin Yükselişi | |
5 | Sanayi Devrimleri | |
6 | Yeniliğin Mikroiktisadı | |
7 | Yeniliğin Makroiktisadı | |
8 | Yenilik ve Kamu Politikaları | |
9 | Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri-Çeşitli Ülke Deneyimleri | |
10 | Bölgesel ve Ulusal Yenilik Sistemleri | |
11 | Türkiye’de Bilim, Teknoloji ve Yenilik | |
12 | Yenilik ve Kurumlar | |
12 | Firmalar ve Yenilik | |
13 | Proje Sunumları/Tartışma | |
14 | Proje Sunumları Tartışma |
Kaynak |
Schumpeter, J. A. (1947), The creative response in economic history, Journal of Economic History 7, 149-159. Antonelli, C. (2009), The economics of innovation: From the classical legacies to theeconomics of complexity, Economics of Innovation and New Technology 18, 611–646. Antonelli, C. (2011), The economic complexity of technological change: Knowledgeinteractions and path dependence, in Antonelli, C. (ed.) Handbook on the Economic Complexity of Technological Change” Edward Elgar, Cheltenham, pp.1-62. Antonelli, C. (2017), Endogenous Innovation: The Economics of an Emergent System, Cheltenham, Edward ElgarAntonelli, C. (2018), The Knowledge Growth Regime. A Schumpeterian Approach, London, MacMillan, forthcoming Related articles, reports and statistics |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 3 | 9 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(9/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİLİK EKONOMİSİ | ECO4110839 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı sürdürülebilir kalkınma ve rekabetçiliğin en önemli belirleyicilerinden biri olan yenilik ve teknoloji transferi hakkında gerekli teorik altyapıyı oluşturmaktır. Dersin konuları ekonomik büyüme ve kalkınma teorileri, farklı bakış açılarına göre yeniliğin ekonomik büyüme ve kalkınmadaki yeri, yenilik süreçlerinin tarihsel gelişimi, piyasa yapısı ve yenilikçi firmalar, yeniliğin mikroekonomik ve makroekonomik kurumları, firmalar arasında bilgi paylaşımı ve bilgi dağılımı olarak özetlenebilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Giriş,Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri ,Schumpeter ve Yaratıcı Yıkım Teorisi ,Bilimle İlişkili Teknolojinin Yükselişi ,Sanayi Devrimleri ,Yeniliğin Mikroiktisadı,Yeniliğin Makroiktisadı ,Yenilik ve Kamu Politikaları ,Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri-Çeşitli Ülke Deneyimleri ,Bölgesel ve Ulusal Yenilik Sistemleri ,Türkiye’de Bilim, Teknoloji ve Yenilik ,Yenilik ve Kurumlar,Firmalar ve Yenilik,Proje Sunumları/Tartışma,Proje Sunumları Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yenilik iktisadı ile ilgili genel kavramları tanımlar ve yorumlayabilir. | 10, 18, 9 | A |
1.1 Bilim, teknoloji ve yenilik kavramlarını açıklar | 10, 18, 9 | A |
1.2 Yeniliğe tarihsel bir bakışla yaklaşır | 10, 18, 9 | A |
2. Bilim, teknoloji ve yenilik olgularının birbirleri olan ilişkilerini ana hatlarıyla açıklayabilir. | 10, 18, 9 | A |
2.1 Yeniliğin mikro iktisadını kavrar | 10, 18, 9 | A |
2.2 Ulusal yenilik sistemleri öğrenir | 10, 18, 9 | A |
3. Sanayi devrimi yıllarından başlayarak yenilik iktisadının tarihsel gelişimini analiz edebilir. | 10, 18, 9 | A |
3.1 Teknoloji ve iktisadi büyüme(dışsal) ilişkisini açıklar | 10, 18, 9 | A |
3.2 Teknoloji ve yenilik için devlet politikalarının önemini açıklar | 10, 18, 9 | A |
4. Yeniliğin mikro iktisadı hakkındaki teorileri test ederek toplam faktör verimliliği hakkındaki teorileri ana hatlarıyla açıklayabilir. | 10, 18, 9 | A |
4.1 Teknoloji ve mikro verimlilik artışını öğrenir | 10, 18, 9 | A |
4.2 Yenilik ekonomisi hakkındaki literatüre hakim olur | 10, 18, 9 | A |
5. Ulusal inovasyon sistemleri hakkında bilgi verebilir. | 10, 18, 9 | A |
5.1 Ulusal inovasyon sistemleriyle yenilik ekonomisi ilişkisini açıklar | 10, 18, 9 | A |
5.2 Teknoloji ve çevre sorunlarını ders kapsamında açıklar | 10, 18, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Giriş | |
2 | Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri | |
3 | Schumpeter ve Yaratıcı Yıkım Teorisi | |
4 | Bilimle İlişkili Teknolojinin Yükselişi | |
5 | Sanayi Devrimleri | |
6 | Yeniliğin Mikroiktisadı | |
7 | Yeniliğin Makroiktisadı | |
8 | Yenilik ve Kamu Politikaları | |
9 | Ekonomik Büyüme ve Kalkınmada Yeniliğin Yeri-Çeşitli Ülke Deneyimleri | |
10 | Bölgesel ve Ulusal Yenilik Sistemleri | |
11 | Türkiye’de Bilim, Teknoloji ve Yenilik | |
12 | Yenilik ve Kurumlar | |
12 | Firmalar ve Yenilik | |
13 | Proje Sunumları/Tartışma | |
14 | Proje Sunumları Tartışma |
Kaynak |
Schumpeter, J. A. (1947), The creative response in economic history, Journal of Economic History 7, 149-159. Antonelli, C. (2009), The economics of innovation: From the classical legacies to theeconomics of complexity, Economics of Innovation and New Technology 18, 611–646. Antonelli, C. (2011), The economic complexity of technological change: Knowledgeinteractions and path dependence, in Antonelli, C. (ed.) Handbook on the Economic Complexity of Technological Change” Edward Elgar, Cheltenham, pp.1-62. Antonelli, C. (2017), Endogenous Innovation: The Economics of an Emergent System, Cheltenham, Edward ElgarAntonelli, C. (2018), The Knowledge Growth Regime. A Schumpeterian Approach, London, MacMillan, forthcoming Related articles, reports and statistics |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |