Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK I | BAN1124250 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Yasemin YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu matematik dersinin amacı, öğrencileri işletme ve ekonomi dünyasında başarılı olmak için gerekli olan temel matematiksel bilgi ve becerilerle donatmaktır. Bu ders, gerçek dünyadaki iş senaryolarına doğrudan uygulanabilen matematiksel kavram ve teknikler konusunda sağlam bir temel sağlamayı, öğrencilerin bilinçli kararlar vermelerini, pratik problemleri çözmelerini ve iş bağlamında niceliksel akıl yürütme yeteneklerini geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve cebirsel ifadeler,Doğrusal ve kuadratik denklemler ,Doğrusal eşitsizlikler ,Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları,Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar,Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar,Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir ,Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma,Denklem sistemleri,Matris notasyonu ve matris cebiri,Matris işlemleri ve özel matrisler,İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü ,Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü,Girdi-çıktı analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Reel sayılar kümesi üzerinde cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
1.1 Reel sayılar üzerinde tanımlanan işlemler arasında ilişkileri kurar. | ||
1.2 Kesirli, üslü ve köklü sayılarla toplama, çıkarma, çarpma bölme işlemlerini uygular. | ||
2. Cebirsel ifadeleri değerlendirebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
2.1 İşlem sırasını kullanarak cebirsel ifadeler üzerinde hesaplamalar yapar. | ||
2.2 Hem polinom hem de rasyonel ifadeler üzerinde cebirsel işlemler ve sadeleştirme yapar. | ||
3. Denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.1 Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | ||
3.2 Denklem ve eşitsizlik çözüm kümelerini bulur. | ||
3.3 Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik kullanarak modeller. | ||
4. Fonksiyonları analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.1 Fonksiyon tanımı, tanım kümesi, görüntü kümesi, fonksiyon değerleri, fonksiyon grafiği gibi kavramları ifade eder. | ||
4.2 Doğrusal, ikinci dereceden, logaritmik ve üstel fonksiyonları hem cebirsel hem de grafiksel olarak analiz eder. | ||
4.3 Temel fonksiyon grafikleri üzerinde öteleme ve yansıtma işlemleri uygulayarak yeni fonksiyon grafikleri elde eder. | ||
5. İki veya üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini yorumlayabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Alanı ile ilgili problemleri denklem sistemleri ile modeller. | ||
5.2 İki ve üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini eleme ve geriye yerine koyma metodunu kullanarak çözer. | ||
6. Matrisler üzerinde tanımlanan işlemleri ve doğrusal denklem sistemlerinin matris denklemlerini kurabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
6.1 Matris gösterimini, terminolojisini ve bu işlemlerin özelliklerini ifade eder. | ||
6.2 Doğrusal denklem sistemleri için matris denklemleri kurar. | ||
7. Lineer denklem sistemlerini matrisler yardımıyla analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
7.1 İndirgenmiş matris ve ters matris kavramlarıyla denklem sistemini çözer. | ||
7.2 Bir ekonominin sektörlerinin üretim miktarının analizi için girdi-çıktı matrislerini kullanır. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve cebirsel ifadeler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
2 | Doğrusal ve kuadratik denklemler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
3 | Doğrusal eşitsizlikler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
4 | Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
5 | Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
6 | Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
7 | Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
8 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
9 | Denklem sistemleri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
10 | Matris notasyonu ve matris cebiri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
11 | Matris işlemleri ve özel matrisler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
12 | İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
13 | Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
14 | Girdi-çıktı analizi | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
Kaynak |
Ana kaynaklar: 1. Öğretim üyesi tarafından paylaşılan ders notları 2. Kitap: Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için , Haeussler, Paul, and Wood, Pearson, 14. Baskı, 2019 |
Diğer Kaynaklar: R. A. Barnett/M: R: Ziegler/ K. E. Byleen, Prentice-Hall; GENEL MATEMATİK İşletme, İktisat, Yaşam ve Sosyal Bilimler İçin (2021), 14. Baskı Fundamental methods of mathematical economics, Kevin Wainwright, 2005, McGraw Hill Education, 4. Basım İşletme Matematiği, Bülent Kobu, 2009, Beta Basım Yayım Dağıtım, 8. Basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bankacılık ve sigortacılık alanında temel kavramları tanımlar. | X | |||||
2 | Bankacılık ve sigortacılık teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Bankacılık ve sigortacılık alanında gerekli bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
4 | Bankacılık ve sigortacılık alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Proje hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Bankacılık ve sigortacılık alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli değerlendirir. | ||||||
8 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Etik değerleri ve sosyal hakları benimseyip onları uygular. | ||||||
10 | Bankacılık ve sigortacılık alanındaki veriler ışığında analiz edip yorumlar. | X | |||||
11 | Bankacılık ve sigortacılık alanındaki teorik çalışmalara destek sağlayabilecek diğer disiplinlere (ekonomi, hukuk, işletme vb.) ilişkin bilgileri karşılaştırır. | X | |||||
12 | Bankacılık ve sigortacılık sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 46 | 46 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK I | BAN1124250 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba ASLAN KHALİFA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Yasemin YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu matematik dersinin amacı, öğrencileri işletme ve ekonomi dünyasında başarılı olmak için gerekli olan temel matematiksel bilgi ve becerilerle donatmaktır. Bu ders, gerçek dünyadaki iş senaryolarına doğrudan uygulanabilen matematiksel kavram ve teknikler konusunda sağlam bir temel sağlamayı, öğrencilerin bilinçli kararlar vermelerini, pratik problemleri çözmelerini ve iş bağlamında niceliksel akıl yürütme yeteneklerini geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sayılar ve cebirsel ifadeler,Doğrusal ve kuadratik denklemler ,Doğrusal eşitsizlikler ,Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları,Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar,Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar,Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir ,Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma,Denklem sistemleri,Matris notasyonu ve matris cebiri,Matris işlemleri ve özel matrisler,İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü ,Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü,Girdi-çıktı analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Reel sayılar kümesi üzerinde cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
1.1 Reel sayılar üzerinde tanımlanan işlemler arasında ilişkileri kurar. | ||
1.2 Kesirli, üslü ve köklü sayılarla toplama, çıkarma, çarpma bölme işlemlerini uygular. | ||
2. Cebirsel ifadeleri değerlendirebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
2.1 İşlem sırasını kullanarak cebirsel ifadeler üzerinde hesaplamalar yapar. | ||
2.2 Hem polinom hem de rasyonel ifadeler üzerinde cebirsel işlemler ve sadeleştirme yapar. | ||
3. Denklem ve eşitsizliklerin çözüm kümelerini bulabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.1 Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | ||
3.2 Denklem ve eşitsizlik çözüm kümelerini bulur. | ||
3.3 Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik kullanarak modeller. | ||
4. Fonksiyonları analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.1 Fonksiyon tanımı, tanım kümesi, görüntü kümesi, fonksiyon değerleri, fonksiyon grafiği gibi kavramları ifade eder. | ||
4.2 Doğrusal, ikinci dereceden, logaritmik ve üstel fonksiyonları hem cebirsel hem de grafiksel olarak analiz eder. | ||
4.3 Temel fonksiyon grafikleri üzerinde öteleme ve yansıtma işlemleri uygulayarak yeni fonksiyon grafikleri elde eder. | ||
5. İki veya üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini yorumlayabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Alanı ile ilgili problemleri denklem sistemleri ile modeller. | ||
5.2 İki ve üç değişkenli doğrusal denklem sistemlerini eleme ve geriye yerine koyma metodunu kullanarak çözer. | ||
6. Matrisler üzerinde tanımlanan işlemleri ve doğrusal denklem sistemlerinin matris denklemlerini kurabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
6.1 Matris gösterimini, terminolojisini ve bu işlemlerin özelliklerini ifade eder. | ||
6.2 Doğrusal denklem sistemleri için matris denklemleri kurar. | ||
7. Lineer denklem sistemlerini matrisler yardımıyla analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
7.1 İndirgenmiş matris ve ters matris kavramlarıyla denklem sistemini çözer. | ||
7.2 Bir ekonominin sektörlerinin üretim miktarının analizi için girdi-çıktı matrislerini kullanır. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayılar ve cebirsel ifadeler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
2 | Doğrusal ve kuadratik denklemler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
3 | Doğrusal eşitsizlikler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
4 | Denklem ve eşitsizliklerin uygulamaları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
5 | Fonksiyon tanımı, tanım ve görüntü kümeleri, bazı özel fonksiyonlar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
6 | Dik koordinat sisteminde temel fonksiyon grafikleri, simetri, öteleme ve yansıtmalar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
7 | Doğrusal ve karesel fonksiyon ve uygulamaları: arz - talep doğruları, maksimum gelir | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
8 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve uygulamaları: bileşik faiz, sürekli bileşik faiz, üstel artma | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
9 | Denklem sistemleri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
10 | Matris notasyonu ve matris cebiri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
11 | Matris işlemleri ve özel matrisler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
12 | İndirgenmiş matris, idirgeme yoluyla lineer denklem sistemi çözümü | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
13 | Ters matris bulma ve ters matris yardımıyla lineer denklem sistemi çözümü | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
14 | Girdi-çıktı analizi | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
Kaynak |
Ana kaynaklar: 1. Öğretim üyesi tarafından paylaşılan ders notları 2. Kitap: Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için , Haeussler, Paul, and Wood, Pearson, 14. Baskı, 2019 |
Diğer Kaynaklar: R. A. Barnett/M: R: Ziegler/ K. E. Byleen, Prentice-Hall; GENEL MATEMATİK İşletme, İktisat, Yaşam ve Sosyal Bilimler İçin (2021), 14. Baskı Fundamental methods of mathematical economics, Kevin Wainwright, 2005, McGraw Hill Education, 4. Basım İşletme Matematiği, Bülent Kobu, 2009, Beta Basım Yayım Dağıtım, 8. Basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bankacılık ve sigortacılık alanında temel kavramları tanımlar. | X | |||||
2 | Bankacılık ve sigortacılık teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Bankacılık ve sigortacılık alanında gerekli bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
4 | Bankacılık ve sigortacılık alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Proje hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Bankacılık ve sigortacılık alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli değerlendirir. | ||||||
8 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Etik değerleri ve sosyal hakları benimseyip onları uygular. | ||||||
10 | Bankacılık ve sigortacılık alanındaki veriler ışığında analiz edip yorumlar. | X | |||||
11 | Bankacılık ve sigortacılık alanındaki teorik çalışmalara destek sağlayabilecek diğer disiplinlere (ekonomi, hukuk, işletme vb.) ilişkin bilgileri karşılaştırır. | X | |||||
12 | Bankacılık ve sigortacılık sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |