Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ DÜŞÜNCELER TARİHİ | PPA3212128 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, geç-Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi Türk siyasetinde (aşağıda yer alan) her ideolojik çerçevenin popüler veya ayırt edilen entelektüelleri hakkında anlayış/kavrayış sunmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Geç Osmanlı Dönemi: Ahmet Cevdet Paşa,Köprü: Ziya Gökalp,Kemalizm -1,Kemalizm-2,Erken Liberalizm: Ağaoglu Ahmed Bey,Kemalizme Alternatif?: Karabekir Paşa,Kemalist Bir Yorum: Kadro Hareketi,İslamcı Modernizm?: Mehmed Akif,Çok-Partili Hayatın Civarında Ünik Bir Kemalizm Tercümesi?: Celal Bayar,Modern Muhafazakarlık İslamcılıkla Birlikte: N. Topçu & N.F. Kısakürek,Entelektüel & Edebi Eleştiriler: Cemil Meriç & Kemal Tahir,Ünik Bir Sol: Sabiha & Zekeriya Sertel,Liberalizmde Entelektüel Adımlar: Aydın Yalçın; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk siyasetindeki değişim, dönüşümleri ve tarihsel kırılmaları siyasi düşünceler açısından analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Türk siyasetindeki ana siyasi akımların kökenini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
3. Türk siyasetindeki ana ideolojik bölünmeleri tartışır. | 10, 16, 9 | A |
4. Türkiye'de siyasete yön veren ekollerin önde gelen isimlerini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
5. Türk siyasetindeki güncel meseleleri Türkiye'deki siyasi düşünceleri esas alarak analitik bir bakış açısıyla analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | - |
2 | Geç Osmanlı Dönemi: Ahmet Cevdet Paşa | Sait Yavuz, (2002), "Ahmet Cevdet Paşa and Islamic Modernism", Bilkent University, The Institute of Economics and Social Sciences, Unpublished MA Thesis. |
3 | Köprü: Ziya Gökalp | Yücel Bulut, "An Intellectual Stuck Between Theory and Social Practice: Gökalp and Culture-Civilization Theory", Turkish Journal of Sociology, (Dec 2016), 36 (2), 551-73. |
4 | Kemalizm -1 | Tolga Köker, "The Establishment of Kemalist Secularism in Turkey", Middle East Law and Governance, (2010), 2, 17–42. |
5 | Kemalizm-2 | Erol Yayboke, "Democracy Defenders: The Role of the Military in Turkish Politics," LBJ Journal of Public Affairs, (2007), 18(3), 82-94. |
6 | Erken Liberalizm: Ağaoglu Ahmed Bey | A. Holly Schissler, "8 - Applied Turkism", Between Two Empires: Ahmet Ağaoğlu and the New Turkey, IB Tauris Publishers, (2002), 185-208. |
7 | Kemalizme Alternatif?: Karabekir Paşa | Erik Jan Zürcher, "Young Turk Memoirs as a Historical Source: Kazim Karabekir's "Istikal Harbimiz"", Middle Eastern Studies , (Oct. 1986), 22 (4), 562-570. |
8 | Kemalist Bir Yorum: Kadro Hareketi | Mustafa Türkeş, "The Ideology of the Kadro [Cadre] Movement: A Patriotic Leftist Movement in Turkey", Middle Eastern Studies, 34(4), (1998), 92-119. |
9 | İslamcı Modernizm?: Mehmed Akif | Özlem Ulucan, "Rethinking Nationalism in Selected Works of the So-Called National Poet Mehmet Akif Ersoy", Turkish Studies Language and Literature, (2019), 14 (2), 941-54. |
10 | Çok-Partili Hayatın Civarında Ünik Bir Kemalizm Tercümesi?: Celal Bayar | Şule Toktaş, "Civic Nationalism in Turkey: A Study on the Political Profile of Celal Bayar", Alternatives - Turkish Journal of International Relations, (2007), 6 (3-4), 121-41. |
11 | Modern Muhafazakarlık İslamcılıkla Birlikte: N. Topçu & N.F. Kısakürek | Burhanettin Duran & Cemil Aydın, "Competing Occidentalisms of Modern Islamist Thought: Necip Fazıl Kısakürek and Nurettin Topçu on Christianity, the West and Modernity", The Muslim World, (Oct 2013), 103, 479-500. |
12 | Entelektüel & Edebi Eleştiriler: Cemil Meriç & Kemal Tahir | Duygu Köksal, "Fine-Tuning Nationalism: Critical Perspectives From Republican Literature in Turkey", Turkish Studies, (2001), 2(2), 63-84. |
13 | Ünik Bir Sol: Sabiha & Zekeriya Sertel | A. Holly Schissler, "“If You Ask Me”: Sabiha Sertel's Advice Column, Gender Equity, and Social Engineering in the Early Turkish Republic", Journal of Middle East Women's Studies , (Spring 2007), 3(2), 1-30. |
14 | Liberalizmde Entelektüel Adımlar: Aydın Yalçın | Burak Özçetin, “New Liberalism” of Forum Journal in the 1950s", İleti-şi-m, (2010), 12, 7-30. |
Kaynak |
İlgili metinler her hafta MEBİS'e yüklenir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ DÜŞÜNCELER TARİHİ | PPA3212128 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, geç-Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi Türk siyasetinde (aşağıda yer alan) her ideolojik çerçevenin popüler veya ayırt edilen entelektüelleri hakkında anlayış/kavrayış sunmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Geç Osmanlı Dönemi: Ahmet Cevdet Paşa,Köprü: Ziya Gökalp,Kemalizm -1,Kemalizm-2,Erken Liberalizm: Ağaoglu Ahmed Bey,Kemalizme Alternatif?: Karabekir Paşa,Kemalist Bir Yorum: Kadro Hareketi,İslamcı Modernizm?: Mehmed Akif,Çok-Partili Hayatın Civarında Ünik Bir Kemalizm Tercümesi?: Celal Bayar,Modern Muhafazakarlık İslamcılıkla Birlikte: N. Topçu & N.F. Kısakürek,Entelektüel & Edebi Eleştiriler: Cemil Meriç & Kemal Tahir,Ünik Bir Sol: Sabiha & Zekeriya Sertel,Liberalizmde Entelektüel Adımlar: Aydın Yalçın; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk siyasetindeki değişim, dönüşümleri ve tarihsel kırılmaları siyasi düşünceler açısından analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Türk siyasetindeki ana siyasi akımların kökenini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
3. Türk siyasetindeki ana ideolojik bölünmeleri tartışır. | 10, 16, 9 | A |
4. Türkiye'de siyasete yön veren ekollerin önde gelen isimlerini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
5. Türk siyasetindeki güncel meseleleri Türkiye'deki siyasi düşünceleri esas alarak analitik bir bakış açısıyla analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | - |
2 | Geç Osmanlı Dönemi: Ahmet Cevdet Paşa | Sait Yavuz, (2002), "Ahmet Cevdet Paşa and Islamic Modernism", Bilkent University, The Institute of Economics and Social Sciences, Unpublished MA Thesis. |
3 | Köprü: Ziya Gökalp | Yücel Bulut, "An Intellectual Stuck Between Theory and Social Practice: Gökalp and Culture-Civilization Theory", Turkish Journal of Sociology, (Dec 2016), 36 (2), 551-73. |
4 | Kemalizm -1 | Tolga Köker, "The Establishment of Kemalist Secularism in Turkey", Middle East Law and Governance, (2010), 2, 17–42. |
5 | Kemalizm-2 | Erol Yayboke, "Democracy Defenders: The Role of the Military in Turkish Politics," LBJ Journal of Public Affairs, (2007), 18(3), 82-94. |
6 | Erken Liberalizm: Ağaoglu Ahmed Bey | A. Holly Schissler, "8 - Applied Turkism", Between Two Empires: Ahmet Ağaoğlu and the New Turkey, IB Tauris Publishers, (2002), 185-208. |
7 | Kemalizme Alternatif?: Karabekir Paşa | Erik Jan Zürcher, "Young Turk Memoirs as a Historical Source: Kazim Karabekir's "Istikal Harbimiz"", Middle Eastern Studies , (Oct. 1986), 22 (4), 562-570. |
8 | Kemalist Bir Yorum: Kadro Hareketi | Mustafa Türkeş, "The Ideology of the Kadro [Cadre] Movement: A Patriotic Leftist Movement in Turkey", Middle Eastern Studies, 34(4), (1998), 92-119. |
9 | İslamcı Modernizm?: Mehmed Akif | Özlem Ulucan, "Rethinking Nationalism in Selected Works of the So-Called National Poet Mehmet Akif Ersoy", Turkish Studies Language and Literature, (2019), 14 (2), 941-54. |
10 | Çok-Partili Hayatın Civarında Ünik Bir Kemalizm Tercümesi?: Celal Bayar | Şule Toktaş, "Civic Nationalism in Turkey: A Study on the Political Profile of Celal Bayar", Alternatives - Turkish Journal of International Relations, (2007), 6 (3-4), 121-41. |
11 | Modern Muhafazakarlık İslamcılıkla Birlikte: N. Topçu & N.F. Kısakürek | Burhanettin Duran & Cemil Aydın, "Competing Occidentalisms of Modern Islamist Thought: Necip Fazıl Kısakürek and Nurettin Topçu on Christianity, the West and Modernity", The Muslim World, (Oct 2013), 103, 479-500. |
12 | Entelektüel & Edebi Eleştiriler: Cemil Meriç & Kemal Tahir | Duygu Köksal, "Fine-Tuning Nationalism: Critical Perspectives From Republican Literature in Turkey", Turkish Studies, (2001), 2(2), 63-84. |
13 | Ünik Bir Sol: Sabiha & Zekeriya Sertel | A. Holly Schissler, "“If You Ask Me”: Sabiha Sertel's Advice Column, Gender Equity, and Social Engineering in the Early Turkish Republic", Journal of Middle East Women's Studies , (Spring 2007), 3(2), 1-30. |
14 | Liberalizmde Entelektüel Adımlar: Aydın Yalçın | Burak Özçetin, “New Liberalism” of Forum Journal in the 1950s", İleti-şi-m, (2010), 12, 7-30. |
Kaynak |
İlgili metinler her hafta MEBİS'e yüklenir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |